Reformhiány a politikában

2006. 03. 08. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ötvenmilliárd japán jenes, vagyis a tervezetthez képest dupla összegű szamurájkötvény-kibocsátás az állam részéről, csaknem háromszázmilliárd forintos februári hiány, forintgyengülés és londoni aggódás a magyarországi gazdasági kilátások miatt – íme a tegnap produktumaiból néhány, amelyek talán ráirányítják a figyelmet még a választási kampány közepén is a kíméletlen magyar valóságra: immár nem kérdés, hogy a tavaszi parlamenti választások után gyorsan rendbe kell tenni az állam pénzügyeit. Pedig a magyar gazdaság számára kedvezően alakult az elmúlt év, a gazdasági növekedés több mint négyszázalékos volt. Igaz, ennek az a szépséghibája, hogy a növekedés részben az államháztartási hiány, az államadósság emelkedéséből táplálkozott.
Rendbe kell tenni a költségvetést, az államháztartás rendszereit, és újra kell gondolni az önkormányzatok finanszírozását. Hogy csak a javát említsük. Hiszen nagy valószínűséggel át kell fazonírozni majd az egészségügyet, az oktatást és egy sor más közszolgáltatást. Nemcsak azért, hogy a hőn áhított államháztartási reform címén bevezethessük az eurót, hanem azért is, mert a katasztrofális állami gazdálkodás – amiért cseppet sem mellesleg a kormány az első számú felelős – előbb-utóbb magával sodorja a magánszférát és a háztartásokat. De ne áltassuk magunkat, a 2006-os költségvetésben nyoma sincs a reformlépéseknek, bár a hazai közgazdász-társadalom többsége – jobbról és balról is – azt vallja, hogy nem halogatható tovább az államháztartás rendbetétele. A szóban forgó pénzügyi rendcsinálást egyébként nemcsak a nyugati elemzők, kutatóintézetek és bankok harsogják rendületlenül, hanem maga Veres János pénzügyminiszter is, ugyanis elismerte: 2008-ig bizony 800-1000 milliárd forintos lefaragásra lesz szükség ahhoz, hogy rá két évre bevezessük az eurót. S mint tudjuk, a közös nyugat-európai pénz átvétele érdekében megszabott pénzügyi feltételekhez fegyelemre van szükség az államigazgatásban. Persze a Veres-féle gazdaságpolitikai fordulatra rásegített a zsinórban érkező négy hitelleminősítés, továbbá a magyar konvergenciaprogram brüsszeli visszadobása. Eközben pedig a régiós versenytársak lényegesen jobb gazdasági teljesítményt produkáltak.
Ugyanakkor óriási problémát jelent, hogy nem tudni, milyen csontvázak esnek majd ki a szekrényből. Magyarán, a következő kormányt olyan pénzügyi kötelezettségek terhelhetik, amire álmában sem számít. Ilyen tétel lehet az autópálya-építés konstrukciójának néhány maradéka, vagy éppenséggel a MÁV és a BKV gazdálkodási lyukainak betömködése – az államkassza forrásaiból. A lényeg persze mit sem változik: a következő évek magyar gazdasági fejlődésére felettébb nagy hatással lesz a pénzügyi egyensúly helyreállítása.
De miért is? A többi között azért, mert a kimutatások alapján az Európai Unió huszonöt tagállama között a magyar gazdaság ikerdeficitje a legmagasabb, s a világgazdaság 25 sikeres felzárkózó gazdaságát vizsgálva is első a magyar ikerdeficit. Magyarán egyszerre nő a belső és a külső hiány. De egy kicsit még térjünk vissza a bevezetőben említett londoni aggódáshoz. Nos, az Economist Intelligence Unit (EIU) friss összegzése alapján csak lassan indul majd meg hazánkban a parlamenti választás után a költségvetési konszolidáció, a folyó fizetési mérleg hiánya pedig nő majd. A brit jóslat szerint a magyar gazdasági mutatók aggodalomra adnak okot. A tavalyi 4,2 százalékos növekedés után hiába bővülhet 4,4 százalékkal idén a magyar gazdaság, ha a térség országai közül itt kell a legtöbb kockázati tényezővel szembenézni. Eközben a lakosság devizaadósságai folyamatosan nőnek. A folyó fizetési mérleg hiánya a következő két évben a GDP 7-8 százalékára rúg majd. Emiatt a forint tovább gyengülhet 2006-ban, ez a fogyasztói árakon és a devizahitel-törlesztésen keresztül súlyosan érintheti a lakosságot – véli az EIU.
Nagy lenne a baj? Mi az, hogy! A statisztika szerint például tavaly bekerültünk a tíz legnagyobb folyó fizetésimérleg-deficitet felmutató ország közé. S ha már említettük az „imponáló növekedést”: idén a régióban, az Európai Unió nyolc új kelet-közép-európai tagállamának táborában és a sikeres felzárkózó gazdaságok közül egyaránt nálunk várható a legkisebb GDP-bővülés. A friss februári hiányadat szerint az államháztartás deficitje tovább nő. Különböző modellek alapján a választási évben reálissá vált a 8-10 százalékos GDP-arányos deficitszint. A problémát tetézi, hogy a hiányt leginkább generáló államadósság tovább duzzad. Pedig a korábbi két év rekordnagyságú privatizációs bevételének – elméletben és a gyakorlatban is – meg kellett volna állítania az adósságspirált. Volt már ilyenre példa. Lásd az 1995-ös esztendő számait. S ha már magánosítás: a Budapest Airport privatizációjával és annak költségvetési hatásaival kapcsolatban továbbra is úgy tartjuk, hogy egy monopolhelyzetben lévő intézmény privatizálása bizony nem vezet sok jóra. Az elmúlt négy év makrofolyamatai alapján a magyar gazdaság gyors ütemben eltávolodott attól a lehetőségtől, hogy fejlett gazdasággá váljék.
Ilyenre egyébként van példa a térségben: Csehország. Ne csűrjük-csavarjuk: a kormányzat gazdaságpolitikája lejáratta a gazdaság megítélését és elbizonytalanította a befektetőket. Gondoljunk csak az euróbevezetés céldátumának többszöri módosítására, melynek gazdasági következményei is vannak. Ráadásul politikailag egy idő után nehéz lesz menedzselni, hogy a szomszédos országokban már bevezették az eurót. Az, hogy Magyarországon nem következett be pénzügyi válság, annak tudható be: a nemzetközi piacokon igen nagy továbbra is a befektetők kockázatéhsége, illetve töméntelen pénz van a kezükben. A világgazdaságban tudniillik jelentős összegű megtakarítás halmozódott fel mind Európában, mind az USA-ban és Ázsiában is, és ezek a megtakarítások befektetési lehetőségeket keresnek, s mivel nem találnak elég maximálisan biztonságos befektetési terepet, hajlandók kockázatokat is vállalni a befektetők. S nagy valószínűséggel uniós tagságunk is könnyített a helyzeten. Summa summarum: négy évvel ezelőtt csak Szlovénia tudott bennünket lekörözni. No comment. A kialakult szituáció következménye, hogy mostanra mindkét nagy párt gazdaságpolitikai fordulatot hirdet, ez természetes az ellenzék részéről, ugyanakkor változás a kormány térfelén. Csakhogy a gazdaság akkor fejlődik optimálisan, ha a költségvetés egyensúlyban van és ha az infláció alacsony.
Egy rossz gazdaság rendbetétele, az infláció és a költségvetési hiány leszorítása bizony áldozatokkal jár. Olykor a növekedés visszafogásával is. Nagy kár, ha mindezt a közvélemény a következő kormány kontójára írja majd. A hiba ugyanis a „jelenlegi” készülékben van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.