Tavat rekesztenének a Tiszán

Csongrád városának vezetői megirigyelhették a Tisza-tó környéki településeket, a turizmus és a hajózás fejlesztése érdekében ugyanis leporolták a közeli Bokrosnál felépítendő harmadik tiszai vízlépcső évtizedek óta elfelejtett tervét. A síkvidéki duzzasztót elektromos erőműként nem tudnák használni – talán ezért és a magas költségek miatt mondott le arról már a Kádár-rezsim is –, ezért megálmodói ma elsősorban a kialakuló tározótó idegenforgalmi bevételeivel számolnak. A környezetvédők szerint komoly emberek nem foglalkoznak síkvidéki vízlépcsők tervével.

Gidró Kriszta
2006. 03. 22. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hetvenes évek végén egyszer már megkezdték egy vízlépcső felépítésének előkészítését Csongrád mellett a Tiszán, ám 1981-ben pénzhiány miatt a munkálatokat befejezték. A terveket most a város vezetői vették elő, mert szerintük a vízlépcső sokat segíthetne a város és környéke problémáin.
Gyovai Gáspár alpolgármester lapunk kérdésére kifejtette: a több mint három évtizedes tervek megalapozottak, s szükség van a vízlépcsőre. Mint mondta, a város és környéke a vízlépcsőhöz megépítendő víztározóval komoly idegenforgalmi fejlesztésekbe foghatna, amely munkát teremtene a környéken. A kiskörei vízlépcső üzemeltetőivel már volt problémája a városnak, ugyanis onnan több alkalommal is a Csongrádnak fontos nyári rendezvények idején engedték le a felduzzasztott vizet. – Egy, a várostól északra lévő vízlépcső segítségével ez a gond megszűnne, így a homokpados Tisza-part védelme megoldható lenne – tette hozzá. A vízlépcső ugyanis a Hármas-Körös torkolatától nyolc-tíz kilométernyire északra épülne meg, a közigazgatásilag Csongrádhoz tartozó Bokros településnél. Az alpolgármester elmondása szerint egyébként 1976-ban éppen a vízlépcső építése miatt csatolták a városhoz Bokrost.
Ugyancsak fontosnak tartja Gyovai Gáspár, hogy a vízlépcsővel együtt egy közúti hidat is építenének a Tisza felett, amely a környék jelentős részéhez közelebb hozná az országos úthálózatot. Azon a vidéken ugyanis számos olyan terület van, amely télen, a kompközlekedés szünetelése idején csak óriási kerülővel közelíthető meg.
A duzzasztó segítségével a Duna és a Tisza között egy csatornát is építhetnének, amely megoldhatná az egyre sivatagosodó Homokhátság vízpótlását is – tájékoztatott az alpolgármester. Reményeik szerint a vízlépcső építése bekerül a második Nemzeti fejlesztési tervbe, így legkésőbb 2013-ra befejeződik a beruházás. Gyovai nem tudja, hogy mennyi pénzt emésztene fel a tározótó kialakítása, szerinte az előzetes tanulmányokat a kormánynak kellene elkészítenie, a szükséges pénzt pedig hazai és uniós forrásokból lehetne előteremteni.
Bedő Tamás, a város polgármestere egy tavaly őszi, a témában összehívott konferencia után a Délmagyarország tudósítása szerint azzal érvelt: a politika vízlépcsőkhöz fűződő viszonya is egyre inkább oldódik, a terveket pedig csak aktualizálni kell. Ő az újabb Tisza-tó létrehozása mellett a gát másik fontos céljának a tiszai teherhajózás újraindítását nevezte, főként a mezőgazdaság terményeinek szállítására. Úgy tűnik, a csongrádi vezetés kezdeményezését a kampány előtt a politika is felkarolta: Vincze László, a térség korábban kisgazda, jelenleg fideszes országgyűlési képviselője, illetve Frank József, a megyei közgyűlés szocialista elnöke is támogatja a tervek és a költségbecslések elkészítését. A vízlépcsőt és a Duna–Tisza-csatornát támogató nyilatkozatott tett korábban Ligetvári Ferenc, az MTA doktora, illetve Kovács Gábor, a Magyar Mérnöki Kamara elnöke is.
A csongrádi vízlépcső története a tiszalöki és a kiskörei duzzasztókkal kezdődött. A tiszalökit 1954-ben adták át, 1973-ban készült el a kiskörei, s ezután következett volna a csongrádi. A sorba beletartozik még a vajdasági Törökbecsénél lévő vízlépcső, amelyet az akkori Jugoszlávia épített meg. A csongrádi duzzasztónak a hajózhatóságot kellett volna könnyebbé tennie.
A hetvenes évek végén a csongrádi vízlépcső építését megkezdték: az építési területhez vezető utat, és a majdani munkaterületet védő körgátat is megépítették. Ez utóbbit egyébként a 2000-es nagy árvíz után egy méterrel vissza kellett bontani, mert a körgátnak árvíz idején duzzasztó hatása van.
A három évtizeddel ezelőtti tervezés idején felmerült egy vízerőmű építése is, ám ezt gazdaságossági okokból már akkor is elvetették. Az áramtermelési lehetőségekről és a hajózhatósági feltételekről ugyanakkor Gyovai Gáspár alpolgármester szót sem ejtett.
– Komoly ember ilyen tervekkel nem áll elő – szögezte le kérdésünkre Droppa György, a Duna Kör ügyvivője, hozzátéve: az idegenforgalom fejlesztéséhez nem vízlépcsőt, hanem szállodát kell építeni. És az Európai Unió csak olyan beruházásra ad pénzt, amely meg is térül, ez pedig egy síkvízi vízi erőműnél szinte lehetetlen. – A Kiskörénél lévő duzzasztó számos alkalommal szárazságot okoz azzal, hogy túl kevés vizet enged le. Ha Csongrádnál is épül egy ilyen létesítmény, az délebbre még komolyabb problémákat okozna – mutatott rá. A Duna–Tisza-csatornával kapcsolatosan Droppa kifejtette: A Rákosi-érában megkezdték az építését, ám az elkészült szakasz mellett élők azt átokcsatornának hívták, mert a környéken mindenhonnan elszívta a talajvizet, komoly környezeti károkat okozva ezzel.
Illés Zoltán fideszes országgyűlési képviselő úgy fogalmazott: ez a terv csak arra jó, hogy lenyúlják az Európai Unió pénzét. – A csongrádi vízlépcső kevés lenne ahhoz, hogy a Tiszán hajóval szállíthassák külföldre a magyar gabonát – vélekedett a politikus. Szerinte a gabonafelesleget egyébként sem eladni kell, hanem etanolt, azaz bioüzemanyagot kellene belőle gyártani. – Így jelentősen több energiát lehetne előállítani, mint egy környezetromboló, természetkárosító síkvidéki vízi erőművel – tette hozzá.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.