A vágyak keserű dallamai

Kim Ki-duk újra egy, a világtól, a kegyetlenségtől, a zajtól elszigetelt kis világba kalauzol, ezúttal egy kis hajóra, valahol a tenger közepén. Itt él egy öregember egy fiatal lánnyal, ahol nincs más, csak csend, víz, magány és békesség. És talán szerelem, egy darabig. A dél-koreai rendező tizenkettedik filmje, Az íj tiszta, egyszerű alkotás, s éppen ezért gyönyörű.

Nedbál Miklós
2006. 04. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kim Ki-duk 2003-as Tavasz, nyár, ősz, tél… és tavasz című alkotásával nagy sikert aratott. Ebben egy hegyek közti, tavon lebegő remetelakba hívta a nézőt, csodálatos képekkel, kevés szóval, a születéstől a halálig, majd a feltámadásig, amelyben öreg szerzetes vigyázó szemei előtt válik egy gyermekből fiatalember. Ám amikor az eldugott lakba megérkezik a Szerelem, felborul e féltve őrzött világ.
Szintén alig beszélnek Az íj hősei, illetve antihősei, de erre nincs is szükség. Antihősök a mi megfogalmazásunk szerint, mert ott, ahol ők élnek, szinte csak kettesben, nincs szükség nagy tettekre, versengésre. A nap felkel, a hajó ring, az élet csordogál. A szavak feleslegesek is, minden egyértelmű, nincs szükség arra, hogy bármit is értelmezni kellene, minden az, aminek látszik, nincs mögöttes tartalom, hazugság, kétértelműség. Elég egy-egy mozdulat, gesztus, „nem kellenek szavak, elég egy összevillanás”, s máris minden egyértelmű. Mindez addig, amíg az idilli – vagy legalábbis annak tűnő – világot meg nem zavarja egy külső tényező. Tíz éve él együtt a tengeren úszó hajón egy hatvan év körüli férfi (Jeon Seong-hwang) és egy tizenhat éves lány (Han Yeo-reum). Elszigetelve élnek itt, a férfi gondoskodik a lányról, reggelit készít neki, megfürdeti. Néha csónakjával elmegy, horgászokat hoz a hajójukra, a lánynak ez az egyetlen kapcsolata a nagyvilággal, csak ennyi, amennyit abból lát, mi van a hajón, a horizonton, a tengeren túl. S ő boldog is itt, az idős férfival egymást védik, amelynek fő eszköze az a bizonyos íj. Ami nemcsak egy fegyver, e különös hely védelmének eszköze, de hangszer is, amellyel a vágyakozás, a szerelem vagy akár a keserűség dallamai is eljátszhatók. Egyértelmű, nem túl bonyolult, ám szép szimbóluma a férfiasságnak, az erőnek az íj, amellyel mindezek mellett a jövőt is a fülekbe súgja. Hasonlóképpen a Tavasz, nyár, ősz, tél… és tavasz című filmhez, itt is akkor kezd el egyre erősebben ringatózni a hajó, amikor Valaki a külső világból lép e különös mikrokozmoszba, akkor borul az egyensúly. Mert a test bezárható, elkeríthető, de a lopakodó szellem, a lélek, a szív nem.
A dél-koreai rendező letisztult filmje talán már gyermekien egyszerű, ártatlan, mint az elszigeteltségben lassan nővé érő lány. A férfi – szinte már második gyermekkorát élve – türelmetlenül várja, mikor lesz a lány tizenhét éves, hogy elvehesse. Ahogyan naptárában húzza ki a napokat, úgy húzza át számításait egy, a hajóra érkező fiatalember (Seo Si-jeok). A „következmények” sejthetők, mégis egy olyan mesét kapunk, amelynek nyila nyomot hagy bennünk. Az íjból megfeszített nyíl magasra száll, visszatérve megszerzi, ami neki jár, majd megértően eltűnik örökre a tengerben. (Az íj, színes, feliratos, dél-koreai–japán film, 90 perc. Írta és rendezte: Kim Ki-duk. Forgalmazza a Mokép.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.