Elégtelen pénzügyi produkció

Négy esztendeje nem teljesülnek a kormány által meghatározott költségvetési célok, ezért a világ szemében folyamatosan elégtelent kap a kabinet pénzügyi produkciója. Ezt erősíti az EU folyamatos kritikája, a visszadobott konvergenciaprogram, a hitelminősítők és a nagy nyugati befektetőházak romló értékelése is. Külföldi szakértők szemében érthetetlen a kormánypártok első fordulós választási sikere, hiszen a magyar gazdaság az összeomlás határán bukdácsol.

2006. 04. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Négy évvel ezelőtt Magyarország közelebb volt az euró bevezetéséhez, mint most. Olyannyira, hogy hazánk gazdasági és pénzügyi teljesítményét a térségben csak Szlovénia körözte le. Az Orbán-kormány – miként azt legádázabb kritikusai is elismerik – mert ugyan „nagyokat álmodni”, ám nem hagyta, hogy a költségvetés elszálljon. A többi között a polgári kormány jelentősen lefaragta az államadósságot, továbbá az inflációs pályát is „csökkenőre” állította be; sikerült 10 százalék körül stabilizálni a korábban 14 százalékos inflációs rátát, sőt 2002-re azt 5,3 százalékra levinni. Az Orbán-kormány idején az európai valuta bevezetésének céldátuma 2007 volt. Most 2010 a kormány által belőtt határidő, ám német gazdasági szakértők szerint talán a csillagjósok tudnánk megmondani, hogy a jelenlegi gazdasági helyzetet alapul véve, mikor is fizethetnek a magyarok euróval – írta az első fordulós választások után a liberális Süddeutsche Zeitung. Összeállításunk elején azért helyeztük fókuszba a közös pénz bevezetésének feltételrendszerét, mert leginkább az jelzi, hogy van-e fegyelem az állam gazdálkodásában…
Úgy tűnik, nincs. Évek óta ostorozza a külföld, csakúgy mint a hazai közgazdász társadalom jelentős része a Medgyessy–Gyurcsány-kormányt, mert nem tud rendet rakni a költségvetésben. Hozzáértők szerint a hajó 2002 őszén úszott el, mikor is a Medgyessy-féle „száz nap, száz százalék”, illetve a „jóléti rendszerváltozás” ígéretét költségvetési ingyenpénzre váltotta a baloldali koalíció. A költségvetés sarokszámai, a hiány, a fizetési mérleg deficitje, az eladósodottság mértéke, hogy csak néhányat említsünk, mind lényegesen romlottak 2001-hez képest. 2002 tavasza és 2004 nyara között Magyarországot négy választás és „vegyes” gazdaságpolitika jellemezte. Választásról választásra bukdácsoltunk. 2002 áprilisában a parlamenti választások, 2002 őszén az önkormányzati választások, 2003 tavaszán az európai uniós csatlakozásról szóló népszavazás, végül 2004 nyarán az EU-parlamenti választások adták a ciklus politikai keretét. Miután a regnáló hatalom „nyerésre játszott”, a gazdaságpolitikát a politikai gazdaságtan alá rendelte. Ma már az összes szakember azt vallja: a jóléti rendszerváltásnak becézett, szerényebben inkább jövedelemközpontú gazdaságpolitika a belföldi kereslet élénkítését váltotta ki. A kormány tehát műhibát követett el 2002 őszén, amikor a jóléti intézkedések mellé nem tervezett versenyképességet erősítő lépéseket, ám ezt a hibát még orvosolni lehetett volna! A koalíció érezte is a kiigazítás szükségességét, hiszen valamennyi makrogazdasági mutató gyorsan romlott, s a Magyarországtól elforduló külföldi befektetők látványos lépést igényeltek. Válaszul az MSZP–SZDSZ alkotta kabinet 2003 tavaszán egy elsietett és drámaian hibás döntést hozott: ez volt a forint árfolyamsávjának eltolása, amelynek drámai hatásai lettek: megrendült a pénzügyi bizalom. A hitelességet azóta sem sikerült visszaállítani. Sőt, a magyar költségvetés az idei negyedév végére minden idők legnagyobb hiányát halmozta fel. A Financial Times brit pénzügyi napilap internetes kiadása szemére is hányta Gyurcsány Ferencnek, semmit sem tett azért, hogy féken tartsa Magyarország növekvő költségvetési hiányát, amely aggasztja a befektetőket, és aláásta a forint stabilitását. Még egyszer hangsúlyozzuk: a 2002. évi úgynevezett jóléti programcsomagnak nem volt meg a fedezete, a szavazatszerzés érdekében a kormány felelőtlenül túlköltekezte magát, és ezzel minimálisra szorította gazdaságpolitikai mozgásterét a ciklus hátralevő éveire.

Külföldi visszhang. Érthetetlen a kormánypártok első fordulós választási sikere, hiszen a magyar gazdaság az összeomlás határán bukdácsol – írta a Die Presse című konzervatív osztrák lap. A Kölner Stadt-Anzeiger című német napilap szerint az ország gazdasági állapota nem engedi, hogy a kampányígéreteknek akár töredéke is megvalósuljon. A lap kiemeli, hogy Gyurcsány Ferenc nem volt hajlandó bevallani, a megígért reformok igenis fájdalmasak lesznek. Az újság emlékeztet, hogy a kormányfő elődje, Medgyessy Péter egyes köztisztviselők fizetését 50 százalékkal felemelte, és ezzel jelentősen hozzájárult az államadósság növekedéséhez. A lap megállapítja, az új kormányfő első lépésének az elszabadult, a hat százalékot meghaladó költségvetési hiány megfékezését kell szolgálnia, mivel máskülönben teljesíthetetlen az eurózónához történő 2010-es csatlakozás. Egyszerre kellene munkahelyet teremteni, miután az országban a munkanélküliség 5,7-ről 7,2 százalékra emelkedett. A magyar gazdaság növekedése még mindig figyelemre méltó, de azok az idők már véget értek, amikor első számú reformországként brillírozott Magyarország – teszi hozzá a Kölner Stadt-Anzeiger. A Der Spiegel című német lap értékelése szerint míg Gyurcsány Ferenc a globalizáció számára szeretné megnyitni az országot, Orbán Viktor a nemzeti értékek védelmére építi gazdaságpolitikáját. A Handelsblatt arra hívja fel a figyelmet, hogy bárki győz, vissza kell majd fognia a kiadásokat.

Egy híján húsz. Miután hazánk időközben tagja lett az Európai Uniónak, a közösség sem nézi jó szemmel a kormányzat pénzügyi teljesítményét. Hasonlóképpen a hitelminősítők és a befektetőházak is folyamatosan romló értékelést adnak hazánkról. Az áttekinthetőség érdekében pontról pontra ismertetjük a rólunk szóló jelzéseket, bírálatokat.
1. Az Európai Bizottság 2004. május 12-én eljárást indít Magyarország ellen a magas államháztartási hiány miatt.
2. Az Európai Bizottság 2004. október 20-án konvergenciajelentésében kitér arra, hogy hazánk az euró bevezetéséhez szükséges egyetlen követelményt sem teljesíti.
3. Az Európai Bizottság 2004. december 17-én megjelent, 2005-ös előrejelzésében arra int, hogy az új tagállamok közül hazánkban lesz a legmagasabb az államháztartási deficit.
4. Az Európai Bizottság 2004. december 22-én közzétett jelentésében figyelmezteti hazánkat, hogy le kell szorítania a deficitet, amely 2004-ben és 2005-ben is magasabb a kormány által vállaltnál.
5. A Fitch Ratings nemzetközi hitelminősítő 2005. január 12-én leminősíti hazánk forintadósságát a magas költségvetési hiány és a növekvő államadósság miatt.
6. Az Ecofin, az EU pénzügyminisztereinek tanácsa 2005. január 18-án arról határoz, hogy folytatni kell Magyarország ellen a túlzottdeficit-eljárást.
7. Az Európai Bizottság 2005. január 27-én megállapítja, hogy elégtelenek a magyar kormánynak a magas hiány leszorítására tett intézkedései.
8. A Világbank 2005. január 27-én publikált elemzésében utal rá, hogy változatlanul fennállnak az aggodalmak a magyar államháztartás magas hiánya és a deficit kezelésének hiányosságai miatt.
9. A Fitch Ratings 2005. február 1-jén elemzésében közli, hogy az euró magyarországi bevezetése a „kitolt” céldátumhoz, 2010-hez képest további két évvel csúszhat, a késés egyik oka a magas deficit.
10. A Goldman Sachs nemzetközi befektetőház 2005. február 3-án úgy fogalmaz, hogy az euróövezethez történő csatlakozásunk 2014-ig is eltolódhat, ennek oka a deficit mértéke.
11. Az Európai Bizottság 2005. szeptember 16-án elutasítja az autópálya-könyvelés technikáját.
12. A Standard & Poor’s 2005. szeptember 29-én közli, hogy romlanak a magyarországi pénzügyi folyamatok.
13. Az OECD 2005. november 29-én publikált jelentésében arra figyelmeztet, hogy aggodalomra ad okot a magyar költségvetés helyzete.
14. A Fitch Ratings 2005. december 6-án BBB +-ra minősíti le hazánk államadósságát.
15. Az Európai Bizottság 2006. január 11-én visszadobja a magyar konvergenciaprogramot.
16. A Standard & Poor’s 2006. január 26-án adósságkockázati besorolásunkat negatívra rontotta.
17. A Moody’s 2006. február 22-én negatív kilátást ad Magyarország adósságkockázati besorolásáról.
18. A japán Credit Agency 2006. február 23-án A+-ról A–-ra lerontja a forintban fennálló államadósság besorolását.
19. Standard & Poor’s 2006. április 10-én magyarországi negatív leminősítést valószínűsít, ha nem történnek meg a hiánycsökkentő lépések.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.