Esélyek és kilátások

Darabszámát tekintve még mindig sok, ám a valós vagyonértéket nézve már kevesebb vagyonelem maradt az állam tulajdonában. Az elmúlt négy év alatt a legértékesebb vagyonelemeket eladták. A legtöbbet a Budapest Airport (BA) Zrt.-ért kapott a kormány, ami nélkül tavaly borult volna a költségvetés. Ha az MSZP–SZDSZ-koalíció marad hatalmon, minden jel szerint piacra dobják a Malév Zrt.-t, a Volán-társaságokat, a MÁV egyes részeit, az MVM Zrt.-t, az FHB Zrt.-t, a Mol Zrt. még meglévő hányadát és a Szerencsejáték Zrt.-t.

Hunyor Erna
2006. 04. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1945 után szinte teljes egészében államosított nemzeti vagyon 15 év alatt, azaz „történelmileg” rendkívül hamar került ismét magántulajdonba. A privatizációs folyamat kezdetén az állami tulajdon aránya meghaladta a 85 százalékot, mára azonban döntően megváltozott a helyzet, hiszen a magyar gazdaság csaknem négyötöde magántulajdonban van. Ez az arány még nőhet, hiszen Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter még januárban úgy nyilatkozott: ma száz olyan cég van állami kézben, amit a következő ciklusban privatizálni kellene. A miniszter szerint el kellene adni a Volán-társaságokat, a MÁV egyes részeit, a Magyar Villamos Művek Zrt.-t, a Földhitel és Jelzálogbank Zrt.-t, valamint a Szerencsejáték Zrt.-t. „Esetükben nem látom be, miért is kellene azokat kizárólagos állami tulajdonban tartani” – állapította meg a politikus. Emlékezetes, Kóka János ezt a kijelentését azzal indokolta, hogy „e cégeket a magántőke is tudja működtetni, tőzsdei bevezetésük a tőkepiacot is élénkítené”.
Februárban Mészáros Tamás, az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Zrt. elnöke az Országgyűlés költségvetési és pénzügyi, illetve gazdasági bizottsági meghallgatásán azt mondta: az elmúlt három évben befolyt 1200 milliárd forint – amelynek jelentős részét a BA Zrt. vételára adta – után idén 250 milliárd forintos privatizációs bevétellel számolnak. Ám ez a bevétel csak akkor realizálható, ha a Mol Zrt. él opciós jogával, és megvásárolja az ÁPV Zrt. tulajdonában lévő, mintegy tízszázaléknyi részvénycsomagot. Ezek a felvetések valójában a teljes magyar közszolgáltatás eladását jelentik.
A Fidesz évek óta azt hangoztatja, hogy semmi nem indokolja a még meglévő állami vagyon eladását. Véleményük szerint elsősorban ott fontos a magyar állam tulajdonosi jogosítványainak fenntartása, ahol nemzetgazdasági örökség védelméről van szó. A Fidesz tavaly nemzeti vagyonszerződés megkötését kezdeményezte, amelynek értelmében kétharmados törvényhez kötnék a MÁV, a Volán, a posta, a repülőterek, az autópályák és a kórházak teljes vagy részleges privatizációját. A nemzeti vagyonszerződés a szélsőséges privatizáció megfékezésére jelentett volna garanciát.
Az Állami Számvevőszék Fejlesztési és Módszertani Intézete által tavaly kiadott, A magyarországi privatizáció tanulságai című dokumentumban a szerzők leszögezik: „A gazdaság egyensúlyi feszültségei ma már nem kezelhetők tömeges privatizációs bevételekkel. A kiegyensúlyozott fejlődés feltétele a jól időzített eurózóna-csatlakozás… A nagyléptékű, programozott privatizáció helyett egyedi, a piacgazdaság megteremtését célzó magánosítás helyett, a piaci versenyt segítő, demonopolizációt eredményező folyamatra van szükség.”

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.