Hogyan legyél moralista (VI.)

Sándor György
2006. 04. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

(ELLENSÉGSZERETET)
A szeretetlánc összefűzése – együttartása – továbbra is kötelező (egyre kötelezőbb) bravúr, szakadatlanul! Nem szakadhat meg, el… mégha időnként bele is szakad az ember… ha a (választási) törvény szövedéke mindig fel – is – feslik valahol, Európában? Magyarországon. (Az állítólagos lánc-szavazás még véletlenül sem a szeretetlánc kategóriájába sorolandó.)
Vitathatatlanul csábító lenne belekeverni, különösen, mert Virágvasárnap után, a politikát, Nagypéntekkor (a lapzárta miatt nem említem Húsvétot). De nem kedvelem – bevallom – azt a megközelítési módot (vitákban-publicisztikákban, még művészi alkotásokban is el-elsütögetett patront), amikor a Biblia egyes passzusait nagyobb összefüggéseikből önkényesen kiragadva, leegyszerűsített-egydimenziós önös pillanatnyi célok elérése érdekében, ide-oda vagdalkozva a szállóIGÉkké vált mondatokkal, földhözragadottan érvelnek a szembenálló felek pro… mert kontraszelekcióhoz vezet. (És ennek a levét, utánunk, az utánunk következő generációk isszák majd meg, ürítik, fenékig.)
Emeljük mégis, mindnyájunkra – nem is annyira a szokratészi bürökpoharat, inkáb a jézusi kelyhet! Segítségül hívva ehhez a szeretetlánc mai gyöngyszemét, Jelenits Istvánt, és mindazokat a további szeretetlánc-szemeket, akiket Ellenségszeretet-elmélet és gyakorlat címen, ÉLET ÉS EVANGÉLIUM könyvében felsorol hivatkozási alapként (meditációs objektumként).
(…) Az ellenség szeretetére felszólító jézusi meghagyást illetően érdemes a neves zsidó biblikust Pinhas Lapidet idéznünk: „A káröröm, az ellenség gyűlölete, a rosszért rosszal fizetés tilos a mózesi Törvényben is, parancs szól arról, hogy ha az ellenségünk bajba kerül, nagylelkűnek kell lennünk, és szeretetszolgálatunkat fel kell ajánlanunk neki. Ám az ellenségszeretetet mint erkölcsi elvet nem ismeri a zsidóság. Minden bizonnyal ez az egyetlen parancs a Hegyi beszéd három fejezetében, amelyhez a rabbinikus irodalomból nem lehet világos párhuzamot vagy analógiát idézni. Ezt a teológusok szakkifejezésével sajátosan jézusi elemnek kell mondanunk.”
De mit is jelent az ellenségszeretet parancsa? – teszi fel a kérdést Jelenits István. Nem képtelen követelés ez? Nem rejt magában önellentmondást?
Jellemző, hogy a kritikus mondatok értelmezése körül modern katolikus kommentárok közt is mutatkozik némi nézeteltérés. Ortensio da Spinetoli nemrég magyarra fordított Lukács-kommentárjában azt olvasom: „Az ellenség ebben a szövegösszefüggésben elsősorban az ember saját vallási meggyőződésének ellenfeleit jelenti… A személyes ellenség (azonban) nem hasonlítható a közösség vagy a társadalom ellenségeihez. Az egyes várakozhat, hallgathat, türelemmel várhatja, hogy a testvér bűnbánatot tartson… Nem mondatott azonban, hogy ugyanígy kell viselkednie az osztyálygyűlölet, a munkaadói egoizmus, a politikai zsarnokság vagy a vallási elnyomás alatt szenvedő közösség egészének is.”
Kocsis Imre viszont éppen azt látja igazi újdonságnak Jézus tanításában, hogy az ellenségszeretet parancsát kiterjeszti „mindenkire a személyes és a közösségi ellenségre egyaránt”. François Bovon nemrég, a 2001-ben kiadott könyvhöz viszonyítva németül megjelent nagy kommentárja is ezt az értelmezést támogatja. Mit is érne az ellenségszeretet akkor, ha csak a magánemberek csip-csup ellentéteire vonatkoznék, s érintetlenül hagyná azokat a sokkal súlyosabb feszültségeket, amelyek a társadalomban közösségeket állítanak szembe egymással?!
Ha az ellenség szeretetére felszólító jézusi parancsot valahogyan mégis teljesíthető feladatként igyekszünk értelmezni, akkor talán nem az ellenség szó jelentésén kell töprengenünk – így Jelenits, hogy az szinte mosolyogtatóan kicsi körre szűkítsük, hanem azon érdemes elgondolkodnunk, hogy mit érthet Jézus szereteten.
Amikor a kettős főparancsot megfogalmazta, a gyökerében egyetlen szeretetnek kétféle fokozatát különböztette meg: „Szeresd Uradat, Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, teljes elmédből és minden erődből. Ez az első parancsolat. A második hasonló ehhez: Szeresd felebarátodat, mint önmagadat” (Mk 12,30-31). Ez a fogalmazás azonban nem föltétlenül jelenti azt, hogy minden embert egyformán kell szeretnünk. (Na végre… jegyezném meg kajánul, fellélegezve.) Azt még tán mondhatjuk, hogy egyenlő mértékben, bár a keresztény (katolikus) erkölcstani hagyomány beszél a szeretet rangsoráról is. De egyformán aligha, hiszen bizonyára másképpen kell szeretnie valakinek a saját feleségét, mint a barátjáét vagy az ellenségéét.
Önellentmondás részemről (eSGYé) s maximum egy faliújság feliratára való, de ha április 2-án a szakrális térből átlépek a Kossuth térre, és feljutok az emelvényre, azt mondom: Gyurcsány Ferenc vagyok: éljen Orbán Viktor!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.