Nehéz helyzetben a kis- és közepes vállalkozások

Nehéz helyzetben vannak a magyar kis- és közepes vállalkozások (kkv-k). A gazdaság és a munkahelyteremtés motorjának számító társaságoknak csak komolyabb állami odafigyelés mellett van esélyük arra, hogy győztesként kerüljenek ki a következő évek uniós versenyéből.

Kiss Roland
2006. 04. 17. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Határozottabb kormányzati lépéseket várnak a következő években a hazai kkv-k, amelyeket jelenleg az állami büdzsé már-már kezelhetetlennek tűnő hiánya, az önkormányzatok nehéz helyzete és a szakképzés alacsony hatékonysága tölt el aggodalommal. Ugyan vannak körükben jól teljesítő társaságok, mégis, a vállalkozók életét alapvető bajok nehezítik. Először is: a nyilvántartott vállalkozások száma 1,3 millió, a valóban működőké viszont csak 960 ezer, ráadásul becslések szerint a kkv-k fele a napi megélhetés eszköze, akiknek nem célja a komoly bővülés. – A kkv-k érzékelhető segítséget nem, csak „simogatásokat” kaptak az utóbbi években, szögezte le lapunknak Vadász György, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) alelnöke, és hozzátette: miközben a magyar gazdaság egészének lemaradása 40 százalékos, a hazai kkv-k teljesítésben az uniós átlagnak csupán 10 százalékát érik el.
Jóllehet a kkv-k ma már a magyar összhitelállomány 50 százalékát képviselik, 77 százalékuk így sem jut hitelekhez. A jelenlegi támogatásokon túl – amelyekkel Vadász György szerint tartozik is a kormány a vállalkozóknak, akik a foglalkoztatottak közel két harmadának biztosítanak munkát – komoly tőkejuttatásokra lenne szükség. Tény, hogy Kóka János még tavaly bejelentette a Széchenyi-kártya hitelkeretének növelését, az igénylők lelkesedését némileg azonban apasztotta, hogy a magasabb hitelkeret csak néhány napja elérhető. Évek óta napirenden van a magyar adórendszer átalakítása is. Az adók mérséklése azonban egyelőre kimerült az áfacsökkentésben, az „egyszerűsítés” pedig a havi adatszolgáltatás bevezetésében. Komoly tehertétel a béreket és jövedelmeket terhelő magas adók és járulékok: Magyarországot e tekintetben csak Belgium és Németország körözi le az unióban. Némethy László, az Amerikai– Magyar Kereskedelmi Kamara (AmCham) elnöke minap a Világgazdaságban fejtette ki: a magyar adózási környezet arra kényszerítette a cégeket, hogy alvállalkozókká minősítsék a dolgozókat, ám ha az adóhatóság következetesen lecsap a színlelt szerződésekre, az az egész kkv-szektor összeomlásához vezethet, a tömeges csődök pedig negatív növekedési pályára állítanák a magyar gazdaságot.
A Gazdaság és Vállalkozáselemzési Intézet (GVI) legutóbbi vizsgálata is arról tanúskodik, hogy a cégvezetők lesújtó véleménnyel vannak a jogszabályokról. Az állami hivatalok lassúsága és az ügyintézés folyamata a cégek 79 százaléka szerint akadályozó tényező. Az adó- és járulékterhek csökkentése ezzel szemben csökkentené a feketegazdaságot is, amely jelenleg 600-800 ezer főt érint, a GDP húsz százalékát megközelítő bevételkiesést okozva. A tőkehiányos kkv-k számára különösen káros a körbetartozás, amelyben minimum 200, egyes becslések szerint azonban csaknem 800 milliárd forint rekedt meg. A helyzetet tovább rontotta az úgynevezett Draskovics-hatás: az összesen 400 milliárd forintos áfaköveteléseket a cégek tavaly csak komoly késéssel kapták meg, és a MKIK szerint a visszatartás hatása elérte a cégek 63 százalékát. Az államot az sem tünteti fel jó színben, hogy a tartozáslánc első szeme számos esetben az állami vagy önkormányzati megrendelő.
A 2007-tel kezdődő időszakban Vadász György becslése szerint Magyarország napi hárommilliárd forint értékű közösségi forrásokra számíthat, ám ezek lehívása nem sikerülhet a kkv-k helyzetbe hozása, valamint az államot, az önkormányzatokat, a vállalkozókat és a kamarát felölelő nemzeti összefogás híján. Jelenleg a kkv-k többségének sem a kellő ismerete, sem az anyagi ereje nincs meg a pályázatokon való részvételhez. Sok vállalat pedig képtelen a projektek utófinanszírozására, ezért a jövőben szükséges a nagy értékű beruházások felbontása.
A kkv-kat a jelenlegi közbeszerzési gyakorlat is sújtja. A közbeszerzéseket elnyerő nemzeti vállalatok aránya a tagországok többségében legalább 70 százalék körül mozog, míg nálunk csupán 30 százalék. A GVI már idézett, 2005 októberi adatfelvételen alapuló kkv-körképe szerint a rendelésállomány növekedéséről a külföldi tulajdonú társaságok számoltak be a legmagasabb, a tisztán magyar tulajdonban lévők pedig a legalacsonyabb arányban. Hasonlóképpen, a szövevényes munkaügyi szabályok és a magas adóráták jóval komolyabb gondot jelentenek a magyar tulajdonú, mint a nemzetközi cégek számára. Érdemes megjegyezni, hogy a kkv-szektor fellendülése sokat javítana a foglalkoztatási mutatókon is. Mivel a kis- és közepes vállalkozások a fő munkahelyteremtők, támogatásuk a munkanélküliség elleni küzdelem fontos eleme lehetne.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.