Nepáli elvtársak

A tüntetők nem adják fel, továbbra is azt követelik királyuktól, hogy állítsa vissza a demokratikus alapjogokat Nepálban. Az egy hete tartó zavargásokban szövetségben lépnek fel a maoista lázadók és hét ellenzéki párt, ám céljaik különbözőek: az utóbbi csoportosulás az alkotmányos monarchia visszaállítását követeli, az előbbi tömörülés vágyai között viszont a királyság megdöntése szerepel.

Pósa Tibor
2006. 04. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nepál, a himalájai monarchia, amely a világon egyedüli hindu alkotmányos királyság, a meditáció vidéke. Égig magasodó hegycsúcsok, több ezer éves hagyomány és vallás – mind azt sugallják, milyen kicsiny az ember. A huszadik század második felétől turisták sokasága járt erre, hogy megcsodálja a világnak ezt az évezredeken át elzárt sarkát. Vajon hányan tették fel maguknak a kérdést: mi felé rohan úgy a világ? Voltak közöttük olyanok, akik kiábrándultak a fogyasztói társadalomból, és végleg itt maradtak.
Eddig olyan világ volt, ahol mindenki tudta a helyét, amelyet kijelöl neki a kasztrendszer. Ez ellen a lakosság többsége nem lázadozik, beletörődéssel éli életét, ahogy tették az ősök is. A több száz éve az országot uraló Sah-dinasztia egyenesen Visnu isten földi reinkarnációja – legalábbis sokan így tartják. A mélységes hindu hit és az a légkör, amely körülveszi őket, a sok ezer éves épületek, amelyeknek minden köve szent, megadják nekik a belső megnyugvást. Mostanában azonban a turistákkal együtt már itt is megjelentek a globalizáció jelei: elsősorban a városi fiatalság öltözködésében – baseballsapka, farmer, feliratos pólók –, de találunk a fejlett világ mintájára nyílt fagylaltozót is.
A hazánknál mintegy másfélszer nagyobb, 26 milliós ország a hosszú elzártság következtében a világ egyik legszegényebb állama. Az ENSZ által készített, a fejlettséget mutató listán, amelyet különböző mutatók összevetésével, például az egészségügyi helyzetből, az oktatás színvonalából, a szegénység állapotából számolnak ki, Nepál a 143. helyet foglalja el, Kamerun után és Pakisztán előtt áll. A lakosság alig hatvan százaléka tud írni-olvasni. Az egy főre számított nemzeti termék 1500 dollár. A népesség nyolcvan százaléka vidéken, mezőgazdaságból él, gyakorlatilag magának termel létfenntartásra.
Ha megszűnne a turizmus, a nepáliaknak rövid időn belül alig maradna devizájuk. Gyakorlatilag éppen erre hivatkozva állította vissza a hatalmát Gianendra király tavaly február 1-jén, ugyanis az ország legfőbb bevételi forrása került veszélybe. Az uralkodó az alkotmányos királyság intézményét mellőzve, az országban dúló maoista felkeléssel és a kormányban elharapódzó korrupcióval indokolta, hogy magához vonta Nepál irányítását. A nemzetközi közösség természetesen elítélte Gianendra intézkedését.
A múlt héten az utcán emlékeztek a nepáliak az 1990. április 8-i „népmozgalom napjára”. Tizenhat évvel ezelőtt arra sarkallták az akkori királyt a tartós tömegmegmozdulások, hogy a többpártrendszer engedélyezésével, az uralkodói jogkörök megnyirbálásával szerkezetében a nagy-britanniaihoz hasonló alkotmányos monarchiát vezessen be. Egy év múlva szabad választásokat tartottak az országban, s Nepál parlamentáris demokráciává vált.
Ezen a héten a hatóság által meghirdetett kijárási tilalom ellenére is folytatódtak a tüntetések. A nagyobb városokban több ezer, főként fiatal résztvevővel zajló megmozdulások halálos áldozatokat is követeltek, a letartóztatottak számát ezerre teszik. A fiatalok azt követelik a királytól, hogy állítsa vissza az alkotmányos monarchiát. A tüntetők mögött álló hét ellenzéki párt általános sztrájkot hirdetett meghatározatlan ideig. A rendőrség százszámra tartóztatta le a különböző tömörülések aktivistáit.
Gianendra 2001-ben történt trónra lépése nem volt megszokott, ugyanis az előző királyt, a bátyját, Birendrát a saját fia gyilkolta meg, aki utána magával is végzett. A nepáliak a másodszülött fiút mindig alacsonyabb rendűnek tartják, arról nem is szólva, hogy a ma 58 éves Gianendra jó üzletember hírében állt, de nem rendelkezett olyan tulajdonságokkal, amelyek egy uralkodóhoz illettek volna. Ráadásul széles körben ismert volt az a nézete, hogy bátyja túl gyenge király, ő nem engedte volna hatalmának jogi megnyirbálását. Tavalyi intézkedése éppen ebbe az irányba tett lépés. Fia, a harmincas éveiben járó Parasz, aki majd egyszer őt követi Nepál trónján, rendkívül népszerűtlen: hat éve részegen nyolc gyalogost ütött el gépkocsijával, a halottak közt volt egy közkedvelt nepáli énekes is.
A királyi család a főváros, Katmandu központjában lévő palotájában, fényes elszigeteltségben él. A gazdagság e szigete kiáltó ellentmondásban van az ország állapotával. A királyi gyermekek természetesen amerikai egyetemekre járnak. Minden délután pontban öt órakor szolgálják fel a teát, Londonból hozatott csészékben.
A hét ellenzéki párt és a fegyveres lázadó maoisták együttműködése tavaly novemberben jött létre. Az elemzők szerint az ördöggel szövetkeztek, hogy hangjukat hallassák; szót sem ejtenek a maoisták által elkövetett gyilkosságokról. Tizenháromezerre teszik a tíz éve tartó polgárháború áldozatainak számát, ebből a kormányhadsereg számlájára írható több mint nyolcezer. Az eltűnteket, a lakhelyükről elüldözöttek tömegét a helyszínen lévő emberjogi szervezetek is csak felbecsülni tudják: 200–300 ezerre teszik számukat. Többségük egyszerű parasztember.
Bár Nepál Kínával és Indiával határos, a maoista lázadók korántsem a hatalmas keleti szomszédtól kapják a létfontosságú fegyver- és lőszerutánpótlást. Az indiai szélsőbal az a csoport, amelyik anyagi támogatásban részesíti nepáli elvtársait, ugyanis a Kínai Kommunista Pártot Nepálban revizionistának tartják, amely elárulta a forradalom ügyét. Ők – amint vezetőjük, Pracsanda mondta egy nyilatkozatában – inkább a perui Fényes Ösvény – ez szintén maoista szervezet – nyomdokain kívánnak járni. Ám megfigyelhető némi ideológiai változás a fegyveres maoisták között is. Az első számú gerillaparancsnok egy interjúban úgy nyilatkozott, hogy a nepáli társadalom túlságosan feudális, ezért nem teszi lehetővé a kommunista állam létrehozását. A szervezet elfogadná azt a megoldást, hogy összeülne egy alkotmányozó tanács, amely ha a királyság folytatása mellett dönt, azt a maoisták is elfogadnák, és beilleszkednének a társadalomba.
Úgy tűnik tehát, mintha kezdenék felismerni, hogy a maoista ideológia teljességgel idegen a nepáli társadalomtól. Ez jelentős előrelépés a tíz évvel ezelőtti állásponthoz képest, amikor hallani sem akartak a királyságról.
Mi történt azzal a könyörtelen szervezettel, amely minden eszközzel harcolt a monarchia megdöntéséért? A tízesztendős háborúskodás valószínűleg felőrölte az erejét, s külföldi támogatói is óvatosabbak lettek. Vezetői egy-két éve rádöbbentek, milyen ostobaságot követtek el, amikor a vidéki lakossággal szemben alkalmaztak erőszakot: nem maradt olyan réteg, amelyik dalolva állt volna soraikba, ezért fiatal fiúkat, lányokat voltak kénytelenek elrabolni, hogy feltöltsék a létszámot. Pracsanda maga tiltotta meg a továbbiakban a civil lakosság zaklatását, de ez természetesen nem zavarja a szervezetet abban, hogy „forradalmi adót” szedjen minden nagyvárosban a legeldugottabb élelmiszerárustól is.
Mostanában a maoisták veszteségei egyre nőnek, csak rendőrök által védett településeket támadnak meg, ugyanis tartanak azoktól a helyektől, ahol katonaság állomásozik. A nepáli fegyveres erők – különösen az utóbbi években – sikert sikerre halmoznak a maoista lázadókkal szemben. Gianendra király is eltökélten szembeszállt a tüntetésre buzdítókkal és a résztvevőkkel. Nem véletlenül keresik a fegyveres lázadó csoportok a politikai kapcsolatot az ellenzéki pártokkal. A maoista mozgalom nagyon árnyalt és jól strukturált Nepálban, a központi szerv, a Nepáli Kommunista Párt (maoista) mellett számtalan női, diák- és etnikai csoportosulás működik.
A maoisták, ha csak ideiglenesen is, de ellenőrzésük alatt tartják az ország felét. Az elfoglalt településen nyomban kirakják a sarló-kalapácsos vörös zászlókat, amelyek Marx, Engels, Lenin, Sztálin, Mao és Pracsanda portréit övezik. Létrehozzák a falutanácsot, földet osztanak, felügyelik, hogy a tanár bejárjon az iskolába, ugyanis errefelé inkább a tanítók szoktak hiányozni. Aztán mintegy a falusiak szórakoztatásaként népbírósági üléseket tartanak, amelyeken a nyilvános megszégyenítéstől a halálos ítéletig lehet büntetést kiszabni. A lakosság túsz a maoista fegyveresek és a kormányhadsereg kezében, attól függően, hogy éppen kik irányítják a települést.
Egy katmandui szociológus úgy értékelte a helyzetet, hogy az ellenzéki politikai pártok még nem hozták meg a döntést a királyság sorsáról. Ingadoznak, hogy neki merjenek-e vágni a köztársaság létrehozásának, ami szintén idegen Nepál népétől. És akad még egy fogas kérdés: vajon lehet-e hinni a maoisták többpárti elkötelezettségének? Ha a nem is oly régi történelmet nézzük, aligha.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.