Alkotmányossági problémák a luxusadóval

Immár nyilvánvaló, hogy a választásokhoz igazított luxusadó bevezetése a kormányzati kommunikációval szemben nem alkalmas a gazdagok megadóztatására. A Pénzügyminisztérium tervei, amelyek szerint az új adónemből több mint egymilliárd forintot reméltek, nem váltak be. Emellett a kapkodás miatt sok esetben a nehezebb körülmények között élők is adófizetésre kötelezettek, miközben gyakori, hogy a villákban lakók elkerülik a fizetést. Az idén bevezetett új adónemmel kapcsolatban a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamarának alkotmányossági aggályai vannak.

Dénes Zoltán
2006. 05. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly ősszel fogadta el az Országgyűlés a luxusadóról szóló törvényt, amely csak a magánszemélyek tulajdonában álló lakóingatlanokra vonatkozik. A jogszabály szerint a luxusadó mértéke a lakás százmillió forint feletti részének fél százaléka, tehát egy 150 milliós ingatlan tulajdonosa évi 250 ezer forintot kellene fizessen. A bevallást legkésőbb május 2-ig kellett postára adni, az éves luxusadót két részletben kell megfizetni, az elsőt szeptember 15-ig, a másodikat 2007. március 15-ig. A törvény megalkotásakor a Pénzügyminisztérium úgy becsülte, hogy hazánkban mintegy tízezer lakás és ezer üdülő haladja meg a 100 milliós értéket, s ebből kifolyólag több mint egymilliárdos bevételt remélt. A lapzártánkig az adóhivatalhoz beérkezett luxusadó-bevallások alapján arra lehet következtetni, hogy a tervekkel szemben a befolyó összeg jó ha eléri a 100 millió forintot, vagyis csak a tervezett 10 százalékát tudják behajtani.
Ezen egyébként aligha lepődhetett meg a minisztérium, hiszen nyilvánvaló, hogy a nagy számok hangoztatása leginkább a választási célokat követte, nevezetesen a kormány szociális érzékenységét próbálták bizonyítani. A megalkotott törvény, illetve a végrehajtási rendeletek ugyanakkor magukon hordozzák a sietségből fakadó gyermekbetegségeket. Szakértők szerint a legnagyobb probléma a törvénnyel az, hogy nem lehet adótárgya az ingatlan, ha az kizárólag nem magánszemély tulajdonában van. Ez – közölte Kanyó Loránd adószakértő, a luxusadótörvény egyik kidolgozója – azért probléma, mert a legtöbb nagy értékű ingatlan cégtulajdonban van, hisz annak idején cégberuházásként épült. Ezen épületek esetében ráadásul az építés sorén le lehetett vonni az áfát, illetve értékesítés esetén nem az ingatlant, hanem a céget kell eladni, így nem merül fel visszterhes vagyonszerzési illetékkötelezettség. Az adószakértő érthetetlennek tartotta azt is, hogy az adó miért nem terheli a nagy értékű telkeket.
A törvényt a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara nyílt levélben támadta, egyebek közt arra hivatkozva, hogy az sérti a jövedelem- és vagyonarányos közteherviselés elvét. Kifogásolják, hogy csak magánszemélyek tulajdonában és belföldön lévő ingatlanok után kell adózni, és sérelmezték a többszörös adóztatást is, hiszen az ingatlant adózott jövedelemből építik, emellett illetéket is kellett fizetni utána, ráadásul nem vonhatók le az ingatlant terhelő hitelek.
Mindenesetre e törvényre alapozva Budapesten meghatározták az úgynevezett értékövezeteket, amit a Fővárosi Közgyűlés rendeletben fogadott el, azaz meghatározta minden utcára azt a négyzetméterárat, amit a luxusadó-bevallásnál alkalmazni kell. A fővárost 15 övezetre osztották fel, ahol sorrendben az egyes övezettől felfelé haladva egyre nagyobb négyzetméterárat állapítottak meg az egyes ingatlanok esetében. A „legolcsóbb” övezetben – az adó alapjául szolgáló érték meghatározása érdekében – az egylakásos épületeknél 150 ezer, a több lakásból álló ingatlanoknál 130 ezer, az üdülőknél pedig 100 ezer forintos átlagos négyzetméterárat állapítana meg a jelenleg tárgyalt tervezet. Ezekből viszonylag kevés található a fővárosban. A legmagasabb értékeket tartalmazó tizenötös számú övezetben – általában a budai oldalon található ingatlanoknál – a négyzetméterárat 800 ezer forintban állapították meg. A közepes kategóriájú tízes értékövezetben, ahol a tervezett négyzetméterárat 500 ezer forintban jelölték meg – a luxusadó határának eléréséhez elegendő egy 201 négyzetméteres lakás is. Ekkor ugyanis a százmillió forintos határt már 500 ezer forinttal meghaladja a lakás értéke, amely után két és fél ezer forint lehet az adó.
A Fővárosi Közgyűlés által meghatározott értéksávok az ingatlanpiacról erősen vitathatók, hiszen azokat diszkriminatív módon állapították meg – nyilatkozta lapunknak Tilk László Géza ingatlanszakértő, az ingatlanado.hu főszerkesztője. Véleménye szerint e mögött szerencsétlen módon populista politikai mesterkedés húzódik meg a „fizessenek a gazdagok” üzenettel, és mint ilyen, a választások előtt nyilvánvaló, hogy csak pártérdekeket szolgált. Felhívta a figyelmet arra, hogy az értékövezetek kialakításának koncepciója nem alkalmazkodott piaci realitásokhoz, nem felel meg a piaci törvényszerűségeknek, például nem differenciál aszerint, hogy az adott területen létezik-e piaci forgalom, vagy sem. Az ország jelentős részén ugyanis nem beszélhetünk mérhető, regisztrálható és statisztikai értelemben is elfogadható ingatlanpiaci forgalomról. Budapest 6000 utcájában például évente jó ha kétezerben történik ingatlan-adásvétel, ezért az adót legalább öt év forgalmi adatai alapján számított differenciált helyérték, illetve a földhivatalnál nyilvántartott ingatlan-alapterület alapján kellene kivetni, és nem a jelenlegi módon „bevallani”.
Az ingatlanszakértő ezért arra hívta fel a figyelmet, hogy az értékövezetek kialakításának koncepciója önkényes, nem piaci, hanem közigazgatási szemléletű. Mint mondta, ezért fordulhat elő az, hogy Budapesten – a 160 irányítószám, vagy városrész körzet helyett – mesterségesen 15 értékövezetet alakítottak ki, és egy-egy területrészen, például irányítószám körzetben 7-es és 13-as értékövezetet is megjelölnek kellő megalapozottság nélkül. Tilk László Géza szerint a luxusadó sajnálatos módon lényegét tekintve az ingatlanadó egy elfajult, diszkriminatív változata, és mint olyan, a jelenlegi formájában nem alkalmas társadalmilag elfogadható módon a funkció betöltésére.

Feltűnő aránytalanság. A nem megfelelő metodika és adatháttér egyik következménye a feltűnő aránytalanság, vagyis az, hogy a piaci és az önkormányzat által megállapított ár között akár kétszeres eltérés is előfordulhat. Ennek egyik legszemléltetőbb példája Budapest II. kerületében a Turul utca, ahol a lakóingatlanok értékét tényleges piaci forgalom híján is a 13. övezetbe sorolták négyzetméterenkénti 650 ezer forintos árral. Ugyanakkor a körzetben az Ingatlan-Online idősoros adatbázisai alapján – ezen belül a kínálati ajánlatok alapján – öt évre vonatkoztatva 14 utcában is 350 ezer forintos négyzetméterárat állapítottak meg.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.