A kormányzati koreográfia átlátszó: előbb a baráti közgazdászcsapat megdolgozza a lakosságot, majd az ideológiailag felkészített társadalom szinte maga is elhiszi, hogy a jövendő drasztikus intézkedések az ő kifejezett kívánságára történnek meg. A szocialisták – mint már annyiszor – most is bíznak az emberek emlékezőtehetségének rövidségében, s arra számítanak, hogy kellő médiatámogatással mindenkinek a tudatában elhomályosodik, mit mondtak a gazdaságról egy-két hónapja, s hogy azok mennyire szöges ellentétei a mostani nyilatkozatoknak.
Pedig igen nagy publicitást kaptak nem is olyan régen azok a felháborodott kormánypárti hangok, amelyek visszautasították az államháztartásról szóló kritikus véleményeket. Kóka János gazdasági miniszter március elején a Die Pressének adott interjújában azt mondta, megérti az ellenzéket, amely – mivel nincs tiltakozó hangulat a kormány ellen – megkísérli depressziós légkörbe rángatni az országot. Úgy fogalmazott: disznóság arról beszélni, hogy az emberek rosszabbul élnek, mint négy éve. Veres János pénzügyminiszter többször nyomatékkal és felháborodottan jelentette ki: a költségvetés rendben, aki mást mond, valótlanságot állít. Visszautasította Járai Zsigmond jegybankelnök figyelmeztető szavait, miszerint a magyar gazdaság infarktus előtti állapotban van. Úgy vélte, a gazdaság állapota igen jó. A legnagyobb kormánypárti napilap készséggel játszott alá a kabinet ellentmondást nem tűrően optimista helyzetértékeléseinek. Egyik címe például úgy szólt: „A piac lehiggadt, de Járai ideges.” Arra sem kapta fel a fejét a média, hogy Veres március végén azzal az álérvvel indokolta, miért csak a választások első fordulója után teszik közzé az államháztartási adatokat, hogy az eredeti dátum hét végére esik. Gyurcsány Ferenc feltehetőleg nem olvasta a napisajtót, mert azzal védekezett: nem is tudta, hogy a hatalmas költségvetési hiány tényszámait a választások első fordulója utánra halasztották.
Tulajdonképpen lehetetlenség felsorolni az összes becsmérlő támadást, amelyben a polgári oldalnak része volt, amiért az államháztartás katasztrofálissá váló adataira felhívta a figyelmet. Mégis kiemelkedik a sorból az az agresszivitás, ahogy Gyurcsány Ferenc rárontott Orbán Viktorra a televíziós vitában. Ugyanilyen fajsúlyosan sértő, pökhendi volt Kóka János, amikor azzal riposztozott, hogy nem a gazdaság van válságban, hanem a Fidesz. Az olyan stilisztikai gyöngyszemek már csak árnyalják a képet, mint Podolák György MSZP-s képviselő meglátása, amely szerint Varga Mihály volt pénzügyminiszter felült a Fidesz hazugságexpresszére, és olyan adatokkal akarja depresszióba dönteni az országot, amelyek a valósággal köszönő viszonyban sincsenek. A gúnyos lesajnálásban mások sem maradtak el. Szekeres Imre időről időre vitriolos megjegyzésekkel kommentálta az ellenzéki aggodalmakat, s még a két forduló között is azt ismételgette Vereshez hasonlóan, hogy a költségvetés jól alakul. Katona Tamás külön színfoltot jelentett. Ahhoz képest, hogy nem politikai, hanem immáron közigazgatási államtitkári posztot töltött be, ő támadta az ellenzéket a leggunyorosabban, amiért az emlegetni merészelte az Európai Unió által folyamatosan súlyosan kifogásolt, minősíthetetlen államháztartási csődveszélyt. Legalább konzekvens maradt: amikor mások már okosabbnak látták hallgatni, ő a választások után külön sajtótájékoztatót hívott össze, hogy cáfolja az úgynevezett rémhíreket. A megszorításokra vonatkozó kérdést tréfásan elütve hatvan kilogrammos testsúlyával példálózott, amin szerinte már nemigen lehet tovább húzni a nadrágszíjat.
Egyre inkább az lehet az érzésünk, hogy az MSZP–SZDSZ komoly fogalommeghatározási gondokkal küszködik. Tekintve, hogy Gyurcsány és Kóka szerint nem megszorítások, hanem dinamizálás, folyamatos fejlesztés, reformok következnek, kimondható: a balliberális oldal szóhasználatában az unalomig ismételt reformok valójában dinamikus megszorításokat takarnak. Kérdés azonban, hogy a reform definíció megállja-e a helyét. Ha ugyanis azonnali intézkedések szükségesek, az immár bevallott államháztartási gondok enyhítésére azokat semmiképpen nem lehet reformokként eladni. A reform szó tudvalévően nyugodt, átgondolt, időigényes folyamatot feltételez, éppen ellentéte a gyors tűzoltó intézkedéseknek.
Akkor hát végül is mit akarnak a régi-új kormánypártok? Támpontként kínálkozna Gyurcsány Ferenc úgynevezett százlépéses programja, amely – mint neve jelzi – a második Gyurcsány-kabinet első száz intézkedését rögzíti az Új Magyarország-programban. A kiszivárgott hírek alapján azonban nagy biztonsággal megjósolható: se azonnali nyugdíjemelés, se huszonöt százalékos általános béremelés nem szerepel majd a legsürgősebb tennivalók között. Igen ám, csakhogy megszorításoknak, de még sürgős reformoknak sincsen se híre, se hamva az inkriminált százlépéses brosúrában. Egy furcsa reformra azonban mégis készül az MSZP–SZDSZ-kormány. Teljesen újszerű a rendszerváltozás óta hivatalba lépő kormányok gyakorlatában, hogy egy új kabinet már születése pillanatában deklarálja választási ígéreteinek totális semmibevételét. Nem járunk tehát messze az igazságtól, ha kijelentjük: a politikai fogyasztóvédelem kategóriájába tartozik az a merénylet, amit az országgal s benne saját – egyelőre még meglévő – szavazóikkal szemben elkövetni készülnek. Ha valaki egy vendéglőben szűzpecsenyét választ az étlapról, s helyette áporodott körömpörköltet szolgálnak fel, a fogyasztóvédelem éppúgy bírságot ró ki a tulajdonosra, mint amikor több hónapja lejárt szavatosságú húst csomagoltak át egyes nagyüzemekben. Egy demokratikus jogállamban nem lehet kivételt tenni pont a kormánnyal, amely éppen hogy a törvények betartatásáért felelős.
Horn Gyulát megkérdezték a Nap-keltében, igaz-e, hogy Gyurcsány azt mondta pártja választmányi ülésén, nagy a baj. Hogyan lett a nagy jólétből nagy baj? A volt miniszterelnök szokása szerint most is kibújt a válaszadás alól, de nem utasította vissza a felvetést, ezzel latensen elismerte a kiszivárogtatás valóságtartalmát. Kuncze Gábor SZDSZ-elnök akaratán kívül megerősítette Gyurcsány szavait, amikor azt állította: a kampányukban ők azt mondták, a költségvetés bajban van. Ez természetesen nem felel meg a valóságnak – lásd Kóka nyilatkozatait. Arra mégis rávilágít, miért akarják bevonni az eddig minden fórumon és eszközzel támadott polgári ellenzéket egyfajta pótcselekvéses látszategyeztetésbe. Az a cél, hogy a társadalom szemében – a pártállam végóráihoz hasonlóan – ismét egybemossák a koalíció és az ellenzék szerepét, s a kormányzat hibáiért a felelősséget áthárítsák a jobboldalra. Úgy látszik tehát, ez egyszer Gyurcsány nem téved, s valóban nagy a baj. A nyugati parlamentáris demokráciákban ugyanis össznemzeti megegyezésekre irányuló tárgyalásokat csak válsághelyzetben kezdeményeznek. Ilyen volt például annak idején a diktatúrát lerázó Spanyolországban az 1982-es Moncloa-paktum. Akkor és ott viszont nem mertek olyan elvárást támasztani az emberekkel szemben, mint nálunk. Azaz, hogy politikai Alzheimer-kórba essenek, és röpke egy hónap alatt elfelejtsék a tizenötezermilliárd forintos szocialista ígéretdömpinget.
Hamarosan interjút ad Orbán Viktor














Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!