Elherdálnák a tömegközlekedést

Miközben az Európai Unió egyes országaiban eredményesen működnek a közszolgáltatást ellátó állami tulajdonú vasúttársaságok, nálunk a kormány a tönkremenő MÁV- és Volán-vállalatok magánosítását tartja elfogadhatónak a tömegközlekedésben.

Putsay Gábor
2006. 05. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A MÁV Zrt. 2007. végéig adott megbízást a Pannon Volán Zrt.-nek vonatpótló autóbuszok közlekedtetésére az ormánsági Barcs és Sellye közötti vasútvonalon, ahol a pálya állapota egyelőre nem teszi lehetővé vasúti forgalom lebonyolítását. Mint arról beszámoltunk, a két település közötti vonalon a vasúti forgalom leállítását, illetve szüneteltetését a pálya leromlott műszaki állapotával indokolta a társaság. Ezen a vasútvonalon a Középrigóc–Drávafok közötti, 25,6 kilométer hosszú szakasz műszaki állapota kritikus: a pálya 1912-ben épült, a vonatok a forgalom leállítása előtt óránként 20 kilométeres sebességgel közlekedtek.
A társaság tervei között szerepel a vasúti forgalom visszaállítása, ám ehhez saját forrást kell felhasználni. A fejlesztés minimális költségét 400 millió forintra teszik, az ennél nagyvonalúbb tervek szerint 2,5 milliárd forintot költenének a pályára. Egyelőre azonban teljesen bizonytalan, hogy a MÁV éppen erre a mellékvonalra tudna-e saját forrást átcsoportosítani, hiszen a céget a gazdasági összeomlás fenyegeti.
Az adósságcsapdába került MÁV Zrt. saját tőkéje megcsappant, jegyzett tőkéje a gazdasági és közlekedési miniszter utasítására még tavaly lecsökkent, az állam az általa megrendelt szolgáltatások költségeit sem fizeti ki a társaságnak. A közszolgálati feladatokat ellátó MÁV ezért már nemcsak a fejlesztéseihez, hanem működésének fenntartásához is drága bankhitelt vesz igénybe, aminek felhasználása már-már ellenőrizhetetlen, miközben a megoldást elsősorban a tulajdonostól várja a menedzsment. A kormány ugyanakkor nemcsak a szorított költségvetési helyzet miatt nem sürgeti a MÁV rendbetételét, azaz legalább a menetdíjakkal nem fedezett különbözet megtérítését: szoros összefüggés van ugyanis a közszolgáltatást ellátó állami cégek, a MÁV és a Volán-társaságok tönkremenetele, illetve a tervezett privatizáció között, amit leginkább az SZDSZ, valamint Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter szorgalmaz. A tárcavezető rendíthetetlenül hirdeti, hogy a MÁV egyes részei és a Volánok kerüljenek magántulajdonba, mivel így szerinte lesz verseny, a társaságok a jelenleginél jobb szolgáltatást nyújtanak, s kevesebb pénzbe kerülnének az adófizetőknek. A közlekedési kormányzat a nagybefektetőkre számít – több kis cégnek nem lenne elég tőkeereje ilyen jelentős projektekhez –, valójában monopolhelyzetet biztosítana, így az új tulajdonos(ok) uralná(k) a közszolgáltatási szektort, s a tömegközlekedés jelentőségéhez mérten pozícióba kerülne az állammal szemben.
A tervek szerint jövőre az áruszállításhoz hasonlóan a MÁV-on belül, de önálló társaságként működne a személyszállítás, és elkülönülne az intercity (IC), az elővárosi, illetve a regionális, azaz a normál gyors- és személyvonatokat fenntartó üzletág. Meglepő ugyanakkor, hogy a MÁV-nak az amúgy nyereségesen működő, illetve önfenntartó részei kerültek a privatizációs tervekbe, így az IC és az áruszállítás, de elképzelhető az elővárosi forgalom bizonyos területeinek magánosítása is. A Volánok esetében hasonlóképpen biztos piacot adna át az állam az új tulajdonosnak. A közszolgáltatás privatizációja esetén a bevételek sem a közlekedési társaságok, sem pedig a központi költségvetés helyzetét nem oldanák meg, ugyanakkor vagy a menetjegyek drágulnának jelentősen, vagy a befektetők által elvárt költségtérítést kellene megfizetni az adózók pénzéből. Ebben az esetben az állam nem tehetné meg, hogy a jelenlegi gyakorlathoz hasonlóan ne térítse meg ezeket a költségeket. Szakértők szerint a Volánok eladása esetén a kistelepülésekre közlekedő autóbuszjáratok száma fokozatosan csökkenne, vagy ismételten a partvonalra kerülő államnak kellene mélyen a zsebébe nyúlnia.
Ugyan a kormány a közszolgáltatás kiárusításában véli a megoldást, a szintén állami tulajdonú német vasúttársaság, a Deutsche Bahn (DB) és a szomszédos Osztrák Szövetségi Államvasút (ÖBB) meglepően eredményes. A DB 2005-ben üzemi szinten 448 millió eurós eredményt ért el, s idén 800 millió euró nyereség elérése a cél, az ÖBB adózás előtti eredménye pedig 13 millió euró volt. Bár ezekben az országokban sűrű az autópálya-hálózat, az állami vasúttársaságok a hatékonyságjavulás mellett mégis az utasforgalom jelentős emelésével értek el jó eredményt.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.