Megszabadult a BKV régi buszaitól

Muzeális értékű, pótolhatatlan autóbuszokat semmisített meg a BKV – állítják a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) vezetői. A fővárosi közlekedési társaság nem osztja a szervezet aggodalmát. Lapunkkal azt közölték: az ilyen járműveket kiemelt figyelemmel kezelik.

Kristály Lehel
2006. 05. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aközlekedésbarátok számára felér egy arculcsapással, hogy a BKV vezetősége muzeális értékű buszokat semmisített meg a közelmúltban – olvasható a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) nemrég kiadott közleményében. A régi járművek megmentéséért, és emlékük megőrzéséért küzdő szervezet a gyalázat napjaként említi április 11-ét, amikor a BKV úgymond „szép csendben megszabadult jó néhány muzeális értékű busztól, olyanoktól is, amelyekből már nincs több fellelhető példány, s így örökre elvesztek”.
– A megsemmisített járművek (típusaik szerint: Ikarus 620, Ikarus 630, Ikarus 311, Mávag M5, illetve Mávag N26/36-os csőrös busz) korábban a BKV egyik cégénél, a Gépjárműjavító (GJSZ) Kft. Gyömrői úti üres telephelyén álltak – nyilatkozta lapunknak Vitézy Dávid, az egyesület elnökségi tagja.
– A GJSZ telepének eladása miatt a területet kitakarították, és a szeméttel együtt kidobták a régi buszokat is. A lángvágóval feldarabolt roncsokért ócskavas gyanánt csupán egy-kétszáz ezer forintot kaphatott a BKV. Pedig a VEKE ezt az összeget akár ki is fizette volna. A VEKE közleménye szerint „a BKV-nál két éve megállt a jármű-rekonstrukciós program, s a terület elenyésző, mindössze 32 millió forintos költségvetése nem követte az inflációt, sőt Aba Botond vezérigazgató már a szentendrei múzeum végleges bezárását is kilátásba helyezte”.
Lapunk kérdéseire a BKV sajtóirodája elektronikus levélben válaszolt, de többszöri érdeklődésünkre sem tért ki a buszok megsemmisítésének okaira. Ezzel öszszefüggésben csak arról tájékoztattak, hogy „a BKV minden esetben múzeumi, közlekedéstörténethez értő szakemberek bevonásával vizsgálja meg a forgalomból kivont járműveket. Így ennek alapján dől el, hogy mely járműveket őrzik meg, és tárolják későbbi felújításukig. A társaság ugyanakkor kiemelt figyelemmel kezeli muzeális járműveinek, illetve műemlékeinek kérdését is. Példa erre a két, a Deák Ferenc téren és a Szentendrén működő múzeumunk, melyek gazdag kiállítási anyaggal várják az érdeklődőket.”
Aba Botond terveiről ezt írták: „A múzeumok bezárásával kapcsolatosan, korábban valóban felmerült annak a kérdése, hogy korlátozott nyitva tartással a társaság milyen költségmegtakarítást tud ezeknél elérni”. Jelenleg ezt a lehetőséget nem vizsgálja a BKV vezetősége – fűzték hozzá.
A VEKE korábban kiadott közleménye megelőlegezte a BKV-nak az ügyről kialakított álláspontját: „A BKV-nál természetesen felelős gazdálkodásnak nevezik az általunk kifogásolt eljárást, és büszkék rá, hogy a menedzsment minden fillér kiadást meg akar fogni. Természetesen mindig lehet találni pár szervilis »szakértőt«, akik készségesen ki fogják fejteni, a roncsok értéktelenek voltak, felújításuk lehetetlen, vagy rettenetesen drága lett volna, és egyébként sem érdekel senkit ez az egész.”
A VEKE ugyanakkor nevetségesnek tartja a társaság érvelését, mert szerinte a cég éves költségvetésének (ez számításuk szerint körülbelül százmilliárd forint) mindössze 0,03 százalékát fordítják a múlt megőrzésére, miközben sokszor értelmetlen PR-tevékenységekre százmilliókat szórnak el.
– A BKV sosem kért sem a civil szféra, sem dolgozói felajánlásaiból – háborgott Dorner Lajos, a VEKE alelnöke. – Egyesületünk például számtalanszor figyelmeztetett a meglévő értékek gondozásának fontosságára, s elmondtuk, hogyan képzeljük el ennek működtetését, vagy a források bevonását. Többször felajánlottuk, hogy segítünk a hiányzó alkatrészek felkutatásában. Szakembereink ingyen dolgoztak volna a helyreállításon, de be sem engedték őket a telephelyre. Kioktatáson kívül („mi jobban értünk ehhez”) más reagálás nem érkezett a társaság részéről. Amikor pedig a BKV-n belül is sokan jelezték, hogy szívesen áldoznának szabadidejükből a járművekre – mint ahogy Európa közlekedési vállalatainál ez gyakorlat – a kezdeményezéseik már középvezetői szinten elhaltak.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.