Richard Wagner árnyékában körözve

Metz Katalin
2006. 05. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Céhek színpompás zászlai alatt vonulnak a János-napi népünnepélyre a mesterek, hogy a Pegnitz-parti réten, a nürnbergi népek karéjában üdvözöljék Waltert, a dalnokverseny győztesét. A frankhoni lovagot, aki polgárként akar tovább élni a német városban, s versenydalával – új idők új dalával – váratlanul diadalt arat a megcsontosodott zenei konvenciókhoz mereven ragaszkodó mesterdalnokok fölött. A műfaj kiválóságát, Hans Sachsot, az egyedülit, aki az iparos-énekművészek legkülönbjeként az ifjú mellé áll – Wagner jóvoltából – a nürnbergiek a XVI. században élt suszter-költő eredeti szövegére írt énekével üdvözli a kórus.
A nürnbergi mesterdalnokok fináléjának kórusa ünnepélyesen sorakozik föl, hogy a nemzetközösségben gyökerező, wagneri „szent német művészet” örökkévalóságát hirdesse. A közösségi élményből fakadó alkotás és az új iránti fogékonyság diadalát. Az impozáns színpadi kép és a nagyszámú kórus himnikus éneke katartikusan zárta az ötórás Wagner-operát az Ybl-palotában.
Vidnyánszky Attilának mindig is erőssége volt a látomásos tömegjelenetek megrendezése, kivált, ha a mű szellemi összegzését kívánja általuk felmutatni. A nürnbergi mesterdalnokoknak ez volt a legjobb momentuma. Való igaz, némi szlávos ikonográfiára valló beütésekkel – már ami Alekszandr Belozub színpadképét és jelmezeinek színvilágát illeti.
Kevésbé mondhatjuk ezt el az előadás egészéről. E sorok íróját máig kísérti Harry Kupfer Nürnbergi-színrevitelének egyedülálló élménye a De Nederlandse Opera előadásában az amszterdami Muziektheaterben (1995): Hartmut Haenchen vezényletével, nemzetközi szereposztással és a Felsenstein-tanítvány Wilfried Werz lenyűgöző díszleteivel a holland fesztiválon. Templombelsőt imitáló, szószéket, karzatot, szárnyas oltárokat magába olvasztó hatalmas életfa stilizált ágai közt, három szinten zajlott a cselekmény, lépcsőfeljárata pedig a nürnbergi Szent Katalin-templomra utalt. Már maga a színpadkép a művészet életfáját sugallta, képviselte. Tökéletes metaforájaként az életkedvtől sugárzó előadásnak.
Belozub háttérdíszlete elvontabb: döntött, téglalap alakú rácsozatra osztott tükörfal. Középen trapéz alakban nyitott, ahova felvonásonként változó díszletelemek kerülnek: az első felvonásban színes, templomi üvegablakok, a fináléban hatalmas, sugárzó napkorong. A színpadon döntött síkok között egyenes térség, hátul árkádok, oldalt esetenként házfalak, feljáratok.
A tágas színpadon viszonylag keveset mozgatja az énekeseket a rendező – kivált korábbi színreviteleihez képest –, a hosszas recitativók, áriák, duettek közepette viszszafogottan járkálnak. Mintha ezzel is a puritanizmust szerette volna hangsúlyozni. Nem mindig szerencsésen, mert a szólisták korántsem expresszív éneklése, a szereposztás gyengéi miatt nemegyszer vérszegénynek tűntek a jelenetek. A szereplők bőséggel téblábolnak a színen, B. Kiss Attila Stolzingi Walter lovag szerepében például – operai zsargonnal élve – majdhogynem „lefúrt lábbal énekel”, mereven áll vagy ácsorog, s bármilyen líraian szólaltatja meg mesterdalát (Morgenlich leuchtend), nem érezzük, hogy igazán átfűtené.
Az előadás egészéről sajnos elmondható, hogy nem szerencsés csillagzat alatt született: Hans Sachs szerepét – a produkció létrejöttének bizonytalansága miatt – visszamondta Perencz Béla egy biztosabb németországi szerepért, s ezt ráadásul további szerepcserék követték. A németországi Friedemann Kunder meghívása is szükségmegoldás lett: jóllehet színészi fellépése természetesebb, karakteresebb és expresszívebb többeknél, énekesként korántsem elég robusztus, nem elég átütő Hans Sachs vérbő, nagyszabású, karakterisztikus szerepéhez. Iparosmunkát végeztek a szó átvitt értelmében a többi mesterek is, pusztán Berczelly István erőteljes Veigt Pognere, a lánya kezét a győztesnek felajánló ötvösmester uralta igazán az előadást. Olcsó pojáca kerekedett a vitriolosan karikírozott intrikus írnok, Beckmesser figurájából Sárkány Kázmér félreértésében, aki ripők gesztusokkal próbálta megjeleníteni a zeneileg kényesen jellemzett „kritikus-paródiát” – mint ismeretes, Wagner értetlenkedő bécsi bírálóját, Hanslickot. Sajnos Mukk József sem jeleskedik a bumfordi inas, Dávid szerepében. Tiszta poézisével, hangi hajlékonyságával érző szívű Évát alakított González Mónika, dajkája, Magdaléna szerepében inkább a humorosabb vagy épp a Dávidjával incselkedő jelenetekben állt helyt Gál Erika, Éva kísérőjeként viszont az első felvonásban egyszínű, élesebb hangot ütött meg. A zárókvintett viszont, amelyben a két szerelmespár és az Éváról bölcsen lemondó Hans Sachs hangja vegyül, az előadás zeneileg egyik legharmonikusabb pillanata.
A szerteágazó, humoros momentumokban bővelkedő vígopera zenei megformálásában meglehetősen döcögősen haladt. Nem éreztük az egymásból szervesen adódó átkötéseket, mintha minőség dolgában valamikor a próbák közepén járnánk még. Persze sok minden írható a közismert operaházi botránysorozat rovására is; ki tud így komolyan koncentrálni – hogy a bemutatót megelőző (amúgy érthető) sztrájkról ne is beszéljek. Darabosság, majdhogynem gépiesség nyomta el a nyitány sokszálúságában az opera teljes tematikáját sűrítő hangzásvilágát Jurij Szimonov vezényletében, aki ezúttal nem sok érzékenységet árult el A nürnbergi mesterdalnokok iránt. Maradéktalanul a kórus teljesített. Jobb időkben, jobb szereposztással talán Vidnyánszky Attilának sem kell majd a hétfejű sárkánnyal, azaz lehetetlen feladattal megbirkóznia.
(Richard Wagner: A nürnbergi mesterdalnokok. Magyar Állami Operaház. Karmester: Jurij Szimonov. Rendező: Vidnyánszky Attila.)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.