Szerkessz, válogass magad

Az Európai Parlament (EP) június első napjaiban nyilvános meghallgatást szervez az audiovizuális médiaszolgáltatásokat szabályozó irányelvtervezetről. A televíziózás jövőjét befolyásoló javaslat hamarosan a parlament szakbizottságai elé kerül, majd néhány hónap múlva a plenáris ülésen szavaznak róla. A készülő jogszabályról az EP kulturális és oktatási bizottságának első alelnökét, Schmitt Pált kérdeztük. Mindenekelőtt arra voltunk kíváncsiak: mi a szerepe a televíziós irányelvnek?

Kő András
2006. 05. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy irányelv szerepe általában az, hogy az adott szakterületet érintő kérdéskörrel kapcsolatban meghatározza az elérendő célokat, egyfajta keretet adjon, amelynek mentén a tagállamok kidolgozhatják saját eljárásaikat, szabályaikat. A televíziózásra vonatkozó keretszabályozást 1989-ben vezette be az unió, és egy olyan egységesen alkalmazandó kvótarendszert írt elő a televíziós szolgáltatók számára, amely elősegíti az európai gyártású műsorok védelmét, korlátozza a reklámra fordítható időt, illetve védi a nézők, elsősorban a gyermekek érdekeit.
– Miért éppen most kell ezen módosítani?
– Lassan húsz éve vezették be a jelenlegi rendszert, és jóllehet 1997-ben már sor került bizonyos módosításokra, az utóbbi évek technológiai változásai, a digitális technológia elterjedése arra készteti a jogalkotót, hogy alkalmazkodjon az új helyzethez. A közeli jövőt az interaktív, digitális szolgáltatások fogják uralni, éppen ezért 2010-ig egész Európában át kell állni a digitális sugárzásra. Az újfajta szolgáltatások új kihívásokat jelentenek, amelyekre a jogszabályokkal is fel kell készülni. Egyrészt televíziós dömping tanúi leszünk, hiszen az új digitális platform a jelenleginél hatszor több sugárzási frekvencia kiosztását teszi lehetővé, ráadásul ezek nemcsak tévékészülékeken lesznek elérhetők, hanem interneten vagy mobiltelefonon is; másrészt a tartalmat tekintve lehetővé válik, hogy ne a hagyományos, program szerinti műsort figyeljük, hanem ki-ki saját ízlése, igénye, érdeklődési köre szerint tölthesse le a műsorokat, és akkor nézze meg őket, amikor csak akarja. Tehát mi magunk leszünk az adás szerkesztői! Viszont ebben a pillanatban a jelenlegi szabályozás nehézkessé válik, például az európai alkotások részarányait illetően, ugyanis eddig előírhattuk, hogy a program fele uniós alkotás legyen, amit könnyen ellenőrizni lehetett. Amikor azonban a néző maga válogatja össze az általa nézni kívánt műsorokat, a szabály rögtön betarthatatlanná válik.
– Az európai gyártású műsorok védelme annyira fontosnak tekinthető? A hírek, sorozatok, filmek nagyobb része ugyanis Európán kívülről érkezik, azokat leginkább Amerika szállítja.
– Igen, de a tévéműsorok társadalomra gyakorolt hatása, hivatalos kifejezéssel közvélemény-formáló ereje rendkívül nagy. A túlzott koncentráció az Európai Unió legfőbb céljai ellen szól, ilyenek például az európai kultúra megőrzése, a sokszínűség biztosítása, vagy a vélemények szabadsága. Ráadásul az európai produkciók támogatásával európai munkahelyeket teremtünk, illetve védünk meg. Az uniónak létezik egy Média elnevezésű programja, amely közös gyártású filmekhez, műsorokhoz nyújt támogatást.
– A reklámpiacot hogyan érintik a digitális átállással kapcsolatos intézkedések?
– A hagyományos televíziózás korában a reklámozóknak könnyű dolguk volt, hiszen az országosan fogható csatornák legnézettebb műsorai előtt vagy közben sugárzott reklámblokkban a lakosság, vagyis a potenciális fogyasztók meghatározó részét elérték. A digitális műsorszórás elterjedésével ez a módszer megszűnik, hiszen egyrészt a csatornák száma megsokszorozódik, másrészt egy speciális csip beépítésével a néző egyszerűen átugorhatja, kihagyhatja a reklámblokkokat! A reklámozók így egészen újszerű, a televíziózásban ritkábban alkalmazott megoldások felé veszik az irányt, mint például az úgynevezett termékelhelyezéses reklám, vagy a műsortámogatás.
– Milyen veszélyek fenyegetik a nézőt az újszerű módszerek alkalmazásakor, és hogyan kerülhetők el a veszélyek?
– A „termékelhelyezéses” módszerrel a szerkesztett műsoron belül, annak részeként jelennek meg a reklámozni szándékozott termékek, például oly módon, hogy kedvenc műsorvezetőm valamilyen üdítőt fogyaszt, vagy egy adott márkájú ruhát visel. Ezt – szemben a reklámblokkos megoldással – a néző nem kerülheti el, rákényszerítik, hogy megnézze, és tudat alatt azonosítsa a terméket az általa kedvelt személlyel. Egyébként a szóban forgó módszert a filmgyártásban már régóta alkalmazzák. A televízió hatása a társadalomra sokkal nagyobb, mint a mozié, éppen ezért szigorúbban kell szabályozni a kérdést. A nemkívánatos hatások, elsősorban a gyermekek befolyásolása több módon csökkenthető, nevezetesen általánossá kellene tenni a médiaoktatást, hogy a fiatalok meg tudják különböztetni a reklámot a tartalomtól, és ne higgyék azt, hogy ha kedvenc sztárjuk bizonyos üdítőt fogyaszt, akkor az a legjobb.
– Ez nehéz küzdelem lesz.
– Tudom, de azt hiszem, ezen a téren a legnagyobb a felelősségünk.
– Biztosra veszi, hogy csak a fenti módon oldható meg a csatornák finanszírozása?
– Egyértelmű, hogy a kereskedelmi csatornák a reklámozóknak köszönhetik a bevételeiket. Sőt, a közszolgálati csatornák is ki vannak téve a reklámokból származó finanszírozásnak. Világos tehát, hogy a digitális átállás nemcsak a reklámozók helyzetét nehezíti meg, de a csatornák finanszírozása is alapos átalakuláson megy át. Több megoldás létezik, egyes tagországok a végletekig idegenkednek a „termékelhelyezéstől”, mások viszont a védelmükbe veszik. Figyelembe kell venni azonban azt is, hogy az új szolgáltatások elindítása újabb költségeket ró majd a nézőkre, hiszen a digitális műsorok vételére új készüléket, esetleg beltéri egységet kell vásárolni, fizetni kell a havidíjat, amit nem mindenki engedhet meg magának. A tájékoztatáshoz való jog biztosítása érdekében valószínűleg mindenhol maradnak ingyenes, nyílt közszolgálati csatornák, és az is elképzelhető, hogy ezeket az állam finanszírozza majd.
– Létezik mindenki számára elfogadható javaslat?
– Az Európai Parlamentben hónapok óta keresik a mindenki számára megnyugtató megoldást, az egyensúlyt a fogyasztók, a televíziós szolgáltatók és a reklámozók érdekeinek védelme között. Biztos vagyok abban, hogy a folyamat végén egy mindenki által támogatható változatot szavazunk majd meg.
– Az Európai Bizottság által javasolt tervezetben szerepel egy új szolgáltatás, a rövid híradás fogalma. Miért van szükség ennek a szabályozására?
– A rövid híradás egy több országban már alkalmazott szolgáltatást jelent. Tehát nem egy új jog elismeréséről van szó, hanem egy gyakorlat szabályozásáról. A rövid híradás fogalma tulajdonképpen egy nagyobb, közérdekű, jellemzően sporteseményről adandó, az egy-másfél perces bejelentkezéshez való jogot jelenti azon tévécsatornák számára, amelyek nem rendelkeznek az esemény közvetítési jogával. Mivel ezeknek az eseményeknek a közvetítési jogait rendre a nagy és tehetős médiavállalkozások szerzik meg, elvileg sok ember kimarad a történésekből, tehát ismét sérül az egyén tájékozódáshoz való joga. A parlament javaslata arra irányul, hogy senki ne maradjon ki az információkból.
– A szolgáltatások szabad mozgásának elve azt sejteti, hogy komoly érdekellentétek vannak a régi és az új tagországok között…
– Érezhető bizonyos ellentét, hiszen a nagy, fizetőképes médiavállalatok inkább a régi tagállamokban működnek, és az új tagországok vállalatai nehezen kelnek versenyre velük. Ugyanez a helyzet a vállalkozások szabad letelepedése körül is, mert amint a hazájában évtizedek óta megbízhatóan működő vállalkozás egy új uniós tagállamban leányvállalatot alapít, csak a bejegyzés szerinti ország szabályainak kell megfelelnie. A problémát az okozza, hogy a nemzeti hatóságok – a mi esetünkben az Országos Rádió és Televízió Testület (ORTT) – elveszti hatáskörét a nem magyarországi bejegyzésű szolgáltató fölött. Nyilván nem szándékunk azzal vádolni a nálunk működő külföldi szolgáltatókat, hogy tisztességtelenül tevékenykednek, de a média sokszor említett, emberekre gyakorolt hatásai miatt az sem megengedhető, hogy a helyi sajátosságok teljes figyelembevétele nélkül üzemelhessenek.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.