A MiG-ek rakétái jobbak a Gripenekénél

Magyarországon még az ügyvezető kormány volt hivatalban, amikor a honvédelmi tárca május közepén újabb fegyvereket rendelt meg a Gripen vadászgépekhez. A szerződésről – különös tekintettel a költségekre – semmilyen információt nem hoztak nyilvánosságra. A közeli légi harcban használható, német raktári forrásból származó Sidewinder (Csörgőkígyó) rakéták képességbeli visszalépést jelentenek a MiG–29-esek sisakcélzóval kombinált R–73-as rakétáihoz képest.

2006. 06. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rakétalövészeten vett részt a héten Lengyelországban a magyar légierő apró vadászrepülő-közössége. A kecskeméti MiG–29-esekkel repülő pilóták a gépek 13 évvel ezelőtti érkezése óta először kaptak lehetőséget arra, hogy indítsák a gépek fő fegyverét, a szovjet–ukrán R–73-as rakétát. Bár hasonló lövészetre már több alkalommal sor került a Balti-tenger partján lévő lőtéren, eddig minden alkalommal a jóval gyengébb R–60-assal lőttek, így spórolva meg a korábbi MiG-ekhez vásárolt, lejárt szavatosságú fegyverek drága szétszerelését.
Pető István, a kecskeméti 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka lapunk érdeklődésére elmondta: négy repülőgéppel és 68 fővel települtek ki a Miroslawiec melletti katonai repülőtérre, hogy végrehajtsák a „Légi fölény 2006” fedőnevű éleslövészeti feladatot. A pilóták párban szálltak fel egy-egy rakétával gépeik szárnya alatt – magyarázta –, majd a tenger felett kijelölt légtérben indították azokat ejtőernyőn aláereszkedő világító infrabombákra. A lassan süllyedő (lényegében álló) célokat lengyel Szu–22-es vadászbombázók dobták le nagyobb magasságból. Ha az első MiG eltalálta a célt, társa úgynevezett vészindítással szabadult meg a maga rakétájától, ha nem, akkor a géppár lőtte le azt a saját R–73-asával. „Az előzetes eredmények szerint a rakétaindítások 75-80 százaléka eredményes volt” – nyilatkozta a dandártábornok, akinek érezhetően bujkált némi büszkeség a hangjában.
Szakértők szerint ez a büszkeség nem alaptalan, hiszen az R–73-as, úgynevezett nagy manőverező képességű közeli légiharc-rakéta a nyolcvanas évek közepén történt megjelenésétől kezdve olyan képességgel vértezte fel a MiG–29-esen és Szu–27-esen repülő pilótákat, melyre nyugati társaiknak lényegében a közelmúltig várniuk kellett. A 105 kilogrammos fehér „szivart” akkor is indíthatja a pilótája, ha vad manőverezés közben az ellenséget nem látja tökéletesen maga előtt. Ráadásul a rakéta hőkövető fejét indítás előtt egy úgynevezett sisak-célzókészülékkel az ellenséges gépre lehet irányozni. Nyugaton ugyanezt a feladatot kizárólag a gép radarjának a segítségével végzik el, ami az esetek egy jelentős részében korlátozó tényező lehet, ráadásul a R–73-as nyugati kortársa, a késői változatú amerikai Sidewinder rakéta jóval szűkebb szögtartományon belül indítható. A nyugati légierők, illetve a repülőgépipar képviselői az elmúlt húsz évben nem véletlenül koncentráltak arra, hogy az orosz gépeket még távolról lelőjék a nagyobb hatótávolságú rakétákkal. Nem hivatalos formában ők úgy fogalmaznak, hogy „ne birkózz disznókkal, mert magad is mocskos leszel”, ám a közelmúlt légi harcainak tapasztalatait követően sem lehet kizárni, hogy egy légi csata zűrzavarában néhány MiG–29-es a NATO-kötelék közelébe jut, ahol nagy pusztítást vihet véghez.
Hogy erre az eshetőségre felkészüljenek, a NATO légierői egyre nagyobb számban veszik meg azokat az új nyugati gyártmányú rakétákat és sisakokat, melyek kiegyenlítik az egykori szovjet légi haditechnika utolsó megmaradt előnyét. A minap egy csehországi repülőnapon norvég F–16-os pilóták áradoztak lapunk tudósítójának új európai koprodukcióban készülő IRIS–T típusú rakétáikról és amerikai sisak-célzókészülékükről. Ez utóbbi ráadásul már nemcsak légicél-megjelölésre használatos, hanem közvetlenül a pilóta szeme elé vetíti ki a repülőgép fontos adatait, és felszíni objektumokat is meg lehet célozni vele. Románia ősrégi, de modernizált MiG–21-eseinek pilótái rutinszerűen használnak egy hasonló izraeli berendezést.
Míg a magyar légierő a jelenlegi tervek szerint 2009-ben elveszti MiG–29-eseit rakétástul és sisakcélzóstul, a pótlására szánt Gripenek belátható időn belül Magyarországon nem rendelkeznek ilyen képességekkel. Szakértők szerint nem lehet kétséges, hogy a gépekhez májusban – mintegy ötmilliárd forintért – megrendelt felújított német AIM–9L/I–1 típusú Sidewinder rakéták ma már nem felelnek meg a korszerű követelményeknek. A beszerzést többen azért is furcsállják, mert Dél-Afrika már teszteli saját Gripenjeihez a korszerű Cobra sisakcélzót, míg Svédországban is folytatnak kísérleteket az IRIS-T rakétával, melyek pótolhatnák és túl is szárnyalhatnák a MiG-ek közelharcképességeit.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.