A nagy állami ingatlanüzlet

2006. 06. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyelőre valószínűleg nem is sejtjük, milyen szerencse, hogy az új reformkor kezdetén Gyurcsány Ferenc volt KISZ-titkár és ingatlanspecialista kerül a kormányfői székbe. Többszörösen előnyös ez. Először: itt a sok elintézetlen ingatlanügy, ideje, hogy felvirágozzék az állami ingatlanüzlet. Másodszor: profiktól tanulva magunk is profikká válhatunk, s elsajátíthatjuk a lízing mint viszonylag új hazai politikai és jogintézmény sajátosságait. Mindez együtt alkalmassá tehet a reformok befogadására, de a megértésükre mindenképpen.
Az új idők közeledtével mindenekelőtt fel kell készülnünk arra a tárgyalásra, amelyet a Somogy Megyei Bíróságon rendeznek meg június 7-én. Annyit már tudunk, hogy a pert közérdekre hivatkozva a Legfőbb Ügyészség indította az Altus Rt. és a Közlönykiadó Kft. ellen. Kéri: a bíróság nyilvánítsa semmissé azt a bérleti szerződést, amelyet az Altus Rt. 1995. április 4-én írt alá a Közlönykiadó Kft.-vel. A magáncégként működő részvénytársaság – Gyurcsány Ferenc érdekeltsége – ezzel bérbe adta az állami kft.-nek azt a bemutatótermet, amely a budapesti Belváros szívében, a Szalay utca 4. szám alatt található. Az állami kft. azonban nem csupán a bérleti díj kifizetését vállalta, hanem azt is, hogy felújítja, átépíti a termet, majd berendezi képviselői klub céljaira. Mindezen műveletek költsége a tízéves futamidő végén az Altus magáncéget gazdagíthatta. A részvénytársaság nyilván rászorult erre, mert az ingatlant három hónappal korábban úgy vette meg az ugyancsak állami intézménynek mondható Miniszterelnöki Hivataltól, hogy tudott volt, a helyiségeket mindjárt bérbe is veszi tőle az állami kft. Méghozzá olyan díjért, amelynek összege többszörösen meghaladja az államnak kifizetett vételárét.
Így kell egy rókáról két bőrt lehúzni: ingyen megszerezni egy ingatlant, majd a vétel tárgyát az eladó pénzén felújíttatni, berendeztetni. Vajon a Legfőbb Ügyészség miért csak a bérleti szerződést kívánja semmissé nyilváníttatni, az adásvételt miért nem? Hisz mindkét megállapodás színlelt. Emellett mindkettőre ráillik, amit 2003-ban, a Tocsik-perben a Legfelsőbb Bíróság megfogalmazott: „A jó erkölcs – a társadalom értékítélete – a szerződési szabadság korlátja. A közpénzek hanyag kezelése, az átalakulóban lévő, bizonytalan gazdasági, társadalmi struktúrák által kínált lehetőségek kihasználása, a magasan kvalifikált munkáért járó díjazás több százszorosát meghaladó jövedelem nyilvánvalóan kiváltja a társadalom rosszallását.”
A jó erkölcsről ezúttal is a bíróság dönt majd. A kaposvári ügy jelenleg arra figyelmeztet, nem lehet elég korán a reform útjára lépni. Mert ki tudta 1995-ben vagy még korábban, hogy léteznek ilyen jogi konstrukciók? Hogy van például lízingszerződés is: a volt tulajdonos visszabérelheti eladott javait. A hazai jog máig sem kodifikálta a lízinget. Úgy terjedt el, újító szellemű üzletemberek közvetítésével, a meglévő szerződésfajták kombinációjaként, amerikai mintára. Jellegzetes magyar specialitás viszont, hogy az üzlet keveredhet a politikával – ettől azután a tranzakció el is veszíti üzleti jellegét. Nem a piac szabálya – a szolgáltatás és ellenszolgáltatás legalább köszönő viszonya – dominált benne, hanem az összeköttetés. Egyoldalú előny állt itt egyoldalú hátránnyal szemben. S a politikai lízing tárgya az állami tulajdon. Mert az állam rossz gazda. Ezt nevezi a köznyelv lenyúlásnak.
A mára felgyülemlett állami ingatlanügyeket mindemellett is el kell intézni – ki más irányíthatná ezt, mint a kormány? Tizenhat éve kérdés például, mikor kapja vissza az igazságszolgáltatás a Kúriát, a Legfelsőbb Bíróság hajdani épületét. A Kossuth Lajos téri székházban, a Parlamenttel szemközt jelenleg tudvalévően a Néprajzi Múzeum foglal helyet, és persze a Politikatörténeti Intézet. Történelmi tett volna, ha a kormány megfelelő helyet találna a múzeumnak, s a kommunista mozgalom iratainak is, amelyek 1948-ban, Rákosi Mátyás jóvoltából kerültek a szebb napokat látott márványpalotába. Rákosit a két világháború közt kétszer ítélte el a hajdani táblabíróság, amely akkor szintén itt működött. A Néprajzi Múzeumnak 1973 óta ad otthont a volt igazságügyi épület. Akkortájt még úgy volt, hogy a jog elhal, az állam szintén. Nem véletlenül költözhetett be a háború után ennek az ideológiának egyik fő szószólója, Apró Antal a nyilasok által elkobzott zsidó vagyonba. A Szemlőhegy utcai villa ingatlanfejlesztése azonban külön fejezet.
Az igazságszolgáltatás – jórészt a háborút követő 50 év ódiumaként – súlyos helyhiánnyal küzd. A Fővárosi Ítélőtábla büntetőtanácsai a Legfelsőbb Bíróság Markó utcai épületében dolgoznak, polgári és közigazgatási kollégiuma a Fekete Sas utcai bérelt irodában tevékenykedik. A bérleti díj évi 250 millió forint. Amennyiben visszaadnák a Kúriát, oda a Legfelsőbb Bíróság mellett beköltözhetne a Legfőbb Ügyészség is. A felszabaduló Markó utcai székházat pedig megkaphatná a Fővárosi Ítélőtábla s a Fellebbviteli Főügyészség. A gond még ezzel sem oldódna meg. Kényszerűségből irodát bérelnek a Fővárosi Munkaügyi Bíróságnak és a Pest Megyei Bíróság polgári, gazdasági részlegeinek is. A bérleti díj 100-100 millió forint körüli. Mindezt összeadva csak bérletre fél- milliárdot fizet ki évenként az igazságszolgáltatás. Ehhez társul, hogy a Pest Megyei Bíróság felújítását tíz éve ígérgetik a kormányok. A leromlott állagú épület jelenleg tízmilliárd forintra becsült renoválási költségeit szintén vállalni kell. S még nem beszéltünk arról, milyen lehetetlen körülmények közt őrzik az előzetes letartóztatásban lévő gyanúsítottakat. A zsúfoltság 150 százalékot is meghaladó mértéke az Európai Unió normái szerint önmagában kimeríti a kínzás és az embertelen bánásmód fogalmát. Ugyanakkor a budapesti Gyorskocsi utcában, a volt rendőrségi fogda területén több mint egy éve várat magára egy száz férőhelyes kiürített folyosórész átadása a letartóztatottak céljaira. A munkálatok költsége tavalyi számítás szerint minimálisan százmillió forint.
A börtönépítésbe is bevonult azonban a lízing, a PPP, a Medgyessy-kormány idején. Tőkeszegény állam lízingből fejleszt – s ingatlanpanama nélkül, korrekt feltétellel is dupla árat fizet mindenért. Kérdés, követi-e a kormány ezt az építési, ingatlanfejlesztési módot, vagy valamiféle ésszerű megoldás után néz? A helyhiányt azonban a börtönökben – különösen az előzetesek fogdáiban – sürgősen enyhítenie kell, s ugyanez mondható el a bíróságok esetében is.
Mielőtt tehát építkezésbe kezd a kabinet, hogy a spórolás és az igazságosság jegyében elhelyezze önmagát, ajánlatos volna egy kis séta a valóban érintett helyszíneken. A börtönökben és a bíróságokon. Június 7-én pedig, már a per okán, mintegy emlékeztetőül, Kaposváron. Addig is tekintsük át azonban, mit érdemes feltétlenül tudunk az új szerződéses formációról, a lízingről! A lízingnek két fontosabb változata van: a pénzügyi lízing és a visszlízing. Az előbbi hosszú távú bérlet, de a bérlő a futamidő végén megszerzi a lízingtárgy tulajdonjogát. Visszlízingről akkor beszélünk, ha a volt tulajdonos visszabérli eladott értékeit – a bérleti idő leteltekor a javak ismét az ő tulajdonába kerülnek. Vigyázni kell azonban, mert sok a buktató, s nem minden szerződést lehet semmissé nyilvánítani. Előfordulhat, hogy mire felocsúdunk, kilízingelik lábunk alól a talajt. Az pedig sovány vigasz, hogy nincs eleve kizárva: egyszer talán majd még visszalízingelhetjük magunkat.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.