Manapság már az autóvezetés közben nemcsak a forgalomra és a közutakon történő eseményekre koncentrálnak a járművezetők, hanem borotválkoznak, esznek-isznak, olvasnak-írnak, televíziót, vagy éppen filmeket néznek, sőt a legelterjedtebb, hogy telefonálnak vagy éppen sms-t olvasnak-írnak. A gépkocsivezetők figyelmüket elterelő tevékenység végzése következtében nemcsak saját, hanem mások testi épségét is kockáztatják. A Közlekedéstudományi Egyesület már 2004-ben jelezte, hogy a közlekedés közbeni mobiltelefon-használat veszélyeinek ismertetésére nagyobb hangsúlyt kell fektetni. Az autópálya-matrica sms-ben történő megvásárlása új veszélyforrás lehet. Szakemberek szerint ma, amikor sokan autójukban élik életük jelentős hányadát, amikor a technológia oda fejlődött, hogy vezetés közben már lehetőség van borotválkozásra, térképen történő keresésre, vagy éppen telefonálásra és sms-írásra, jobban oda kellene figyelni az ebből fakadó és a közlekedés biztonságát fenyegető veszélyekre.
A járművek számának növekedése, majd a kilencvenes évektől kezdődő mobiltelefon-láz következtében, megnőtt azon közlekedési balesetek száma, amelyek öszszeköthetők a telefonálás közbeni vezetéssel. Magyarországon az utóbbi 5 év alatt 700 százalékkal, több mint kilencmillióra nőtt az aktív mobiltelefonok száma, így a régi mondást, amely szerint „Mindenki közlekedik”, mára úgy kell aktualizálnunk: „Mindenki közlekedik és telefonál”. A mobilkészülék egyik legnagyobb vívmánya, hogy bármikor, bárhol – így gyalogosan vagy járművezetés közben is – használni lehet; viszont a kezeléséhez, a kapott információk feldolgozásához egyre nagyobb figyelemre van szükség. A mobil ugyanis már ma sem, de a jövőben még kevésbe csak távbeszélő készülék, hanem – sms, mms, wap, s egyre újabb és újabb funkciói révén – személyes navigátor, telefax, fényképezőgép, hírszolgáltató, banki s egyéb, például autópálya-matrica sms-en történő megvásárlására használható eszköz.
A Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) már 2004-ben felhívta a távközlési szolgáltatók, illetve a mobilkészülék-gyártók figyelmét, hogy közös érdek a társadalmi szokások formálása – mondta Bíró József, a KTE főtitkárhelyettese. Azaz a mobiltelefon használatának közlekedés közbeni veszélyeit ismertetni kell a használókkal. Az idén, amikor az Állami Autópálya Kezelő meghirdette az sms-alapon megvásárolható autópálya-matrica programot a KTE jelezte, hogy az ötlet jó. Azonban a reklámszlogen és annak mondanivalója arra hívja fel burkoltan a vezetőket, hogy a volán mögött ülve, forgalomban sms-ezzenek, azaz figyelemelterelő tevékenységet végezzenek.
A Közlekedéstudományi Egyesület tanulmánya és felhívása rámutat, hogy a vezetők többsége nem is tudja, hogy az sms olvasása közben közel 35 százalékkal megnőhet a fékreakciója, és ez üzenet írásakor többszörösére is emelkedhet. Autópályán – a megengedett 130 kilométeres óránkénti sebességgel haladva – egy másodperc alatt 36 métert halad előre a gépjármű. A legrövidebb sms írása vagy elolvasása is legalább 3-4 másodpercet leköt. Így mintegy 140 métert megy a gépkocsi emberi figyelem nélkül, közben pedig egy-másfél méterre, vagyis tized másodpercnyire van a belső sávban a szalagkorlát vagy a másik jármű.
Az autópálya-matrica sms formájában történő megvásárlásával a Közlekedéstudományi Egyesületnek nincs baja, viszont kezdeményezésével elérte, hogy a programban részt vevő szolgáltatók (Pannon, T-Mobile) is elismerjék, hogy a biztonságos közlekedésre kell elsősorban koncentrálni. A százezredik sms-alapú autópálya-matrica megvásárlásakor a két egymástól független távközlési szolgáltatótársaság közleményében arra is felhívta a figyelmet, hogy „a mobilmatrica-vásárlásakor a biztonságos közlekedés érdekében a tranzakció idejére a vezetők gépkocsijukkal álljanak félre, vagy kérjék meg utastársukat az sms-ek elküldésére és ellenőrzésére”.
Ma Magyarországon a közúti közlekedés közben történő mobilhasználatot szigorúan büntetik, sőt a telefon kézben történő tartása is már kimeríti a használat tényét, de az autópályán magas sebességek mellett nem tudja a rendőrség ellenőrizni a mobilozást. Egyes fejlett technikával megáldott autókba olyan telefonkészüléket építenek be a gyártók, amely képes az sms-ek és a hívások visszatartására, abban az esetben, ha extrém közlekedési szituáció alakul ki (az autó erőteljesen lassul, vagy éppen amikor kisodródás veszélye áll fenn).
Ismervén a legújabb autózási szokásokat, már azon sem lepődtem meg minap, amikor a belvárosban közlekedve egy előttem álló autó tulajdonosa, kiszállván járművéből a csomagtartót kinyitotta, és kazettát cserélt a videomagnójában. Gondolom megunta a filmet, és másikat rakott be.
Így gombolt le Magyar Péter ötvenmilliót a Tisza-szavazókról