Álljunk félre sms-t írni

2006. 06. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Manapság már az autóvezetés közben nemcsak a forgalomra és a közutakon történő eseményekre koncentrálnak a járművezetők, hanem borotválkoznak, esznek-isznak, olvasnak-írnak, televíziót, vagy éppen filmeket néznek, sőt a legelterjedtebb, hogy telefonálnak vagy éppen sms-t olvasnak-írnak. A gépkocsivezetők figyelmüket elterelő tevékenység végzése következtében nemcsak saját, hanem mások testi épségét is kockáztatják. A Közlekedéstudományi Egyesület már 2004-ben jelezte, hogy a közlekedés közbeni mobiltelefon-használat veszélyeinek ismertetésére nagyobb hangsúlyt kell fektetni. Az autópálya-matrica sms-ben történő megvásárlása új veszélyforrás lehet. Szakemberek szerint ma, amikor sokan autójukban élik életük jelentős hányadát, amikor a technológia oda fejlődött, hogy vezetés közben már lehetőség van borotválkozásra, térképen történő keresésre, vagy éppen telefonálásra és sms-írásra, jobban oda kellene figyelni az ebből fakadó és a közlekedés biztonságát fenyegető veszélyekre.
A járművek számának növekedése, majd a kilencvenes évektől kezdődő mobiltelefon-láz következtében, megnőtt azon közlekedési balesetek száma, amelyek öszszeköthetők a telefonálás közbeni vezetéssel. Magyarországon az utóbbi 5 év alatt 700 százalékkal, több mint kilencmillióra nőtt az aktív mobiltelefonok száma, így a régi mondást, amely szerint „Mindenki közlekedik”, mára úgy kell aktualizálnunk: „Mindenki közlekedik és telefonál”. A mobilkészülék egyik legnagyobb vívmánya, hogy bármikor, bárhol – így gyalogosan vagy járművezetés közben is – használni lehet; viszont a kezeléséhez, a kapott információk feldolgozásához egyre nagyobb figyelemre van szükség. A mobil ugyanis már ma sem, de a jövőben még kevésbe csak távbeszélő készülék, hanem – sms, mms, wap, s egyre újabb és újabb funkciói révén – személyes navigátor, telefax, fényképezőgép, hírszolgáltató, banki s egyéb, például autópálya-matrica sms-en történő megvásárlására használható eszköz.
A Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) már 2004-ben felhívta a távközlési szolgáltatók, illetve a mobilkészülék-gyártók figyelmét, hogy közös érdek a társadalmi szokások formálása – mondta Bíró József, a KTE főtitkárhelyettese. Azaz a mobiltelefon használatának közlekedés közbeni veszélyeit ismertetni kell a használókkal. Az idén, amikor az Állami Autópálya Kezelő meghirdette az sms-alapon megvásárolható autópálya-matrica programot a KTE jelezte, hogy az ötlet jó. Azonban a reklámszlogen és annak mondanivalója arra hívja fel burkoltan a vezetőket, hogy a volán mögött ülve, forgalomban sms-ezzenek, azaz figyelemelterelő tevékenységet végezzenek.
A Közlekedéstudományi Egyesület tanulmánya és felhívása rámutat, hogy a vezetők többsége nem is tudja, hogy az sms olvasása közben közel 35 százalékkal megnőhet a fékreakciója, és ez üzenet írásakor többszörösére is emelkedhet. Autópályán – a megengedett 130 kilométeres óránkénti sebességgel haladva – egy másodperc alatt 36 métert halad előre a gépjármű. A legrövidebb sms írása vagy elolvasása is legalább 3-4 másodpercet leköt. Így mintegy 140 métert megy a gépkocsi emberi figyelem nélkül, közben pedig egy-másfél méterre, vagyis tized másodpercnyire van a belső sávban a szalagkorlát vagy a másik jármű.
Az autópálya-matrica sms formájában történő megvásárlásával a Közlekedéstudományi Egyesületnek nincs baja, viszont kezdeményezésével elérte, hogy a programban részt vevő szolgáltatók (Pannon, T-Mobile) is elismerjék, hogy a biztonságos közlekedésre kell elsősorban koncentrálni. A százezredik sms-alapú autópálya-matrica megvásárlásakor a két egymástól független távközlési szolgáltatótársaság közleményében arra is felhívta a figyelmet, hogy „a mobilmatrica-vásárlásakor a biztonságos közlekedés érdekében a tranzakció idejére a vezetők gépkocsijukkal álljanak félre, vagy kérjék meg utastársukat az sms-ek elküldésére és ellenőrzésére”.
Ma Magyarországon a közúti közlekedés közben történő mobilhasználatot szigorúan büntetik, sőt a telefon kézben történő tartása is már kimeríti a használat tényét, de az autópályán magas sebességek mellett nem tudja a rendőrség ellenőrizni a mobilozást. Egyes fejlett technikával megáldott autókba olyan telefonkészüléket építenek be a gyártók, amely képes az sms-ek és a hívások visszatartására, abban az esetben, ha extrém közlekedési szituáció alakul ki (az autó erőteljesen lassul, vagy éppen amikor kisodródás veszélye áll fenn).
Ismervén a legújabb autózási szokásokat, már azon sem lepődtem meg minap, amikor a belvárosban közlekedve egy előttem álló autó tulajdonosa, kiszállván járművéből a csomagtartót kinyitotta, és kazettát cserélt a videomagnójában. Gondolom megunta a filmet, és másikat rakott be.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.