Elmarasztaló ÁSZ-kritika

Az Állami Számvevőszék legfrissebb vizsgálata több mulasztást és ésszerűtlen intézkedést tárt fel a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium működésével kapcsolatban. Az előző ciklus átszervezéseit lassúnak ítélte, ráadásul a szervezet szerint az nem is nevezhető integrációnak, mert csupán az egyes szakmai területeket rendelte egymás mellé. Míg a tárca az uniós kötelezettségeknek fedezethiányra hivatkozva nem tett eleget, egyes esetekben ellenőrizhetetlen volt a közpénzek felhasználása.

Bohus Anita
2006. 06. 27. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly év elejétől gyökeresen megváltozott a környezetvédelmi igazgatás: 12, úgynevezett egységes zöldhatóság jött létre. Ennek érdekében számos radikális intézkedést hoztak: a nemzeti parkokat megfosztották hatósági jogkörüktől, a környezetvédelmi felügyelőségekhez utalták a vízügyi és a természetvédelmi hatósági munkát. A tárca szerint az átszervezésekre és összevonásokra nemcsak a hatékonyabb munka, de a költségvetési megszorítások miatt is szükség volt. A feladatok újraosztásával és a sorozatos elbocsátásokkal azonban tovább nőtt a bizonytalanság – hangoztatták a civil szervezetek, akik aggódva figyelik, hogy természeti kérdésekben már nem a területet ismerő természetvédelmi őrök, hanem a helyismerettel nem rendelkező hivatalnokok döntenek. Az átalakításokat elhibázottnak tartja az Állami Számvevőszék (ÁSZ) is. Az ÁSZ hibaként értékelte például, hogy a vízügyi hatóság integrációja nem volt kellőképpen előkészítve, ráadásul a szervezeti átalakítások a többéves huzavona után csak 2004 elején kezdődtek meg. A racionalizálás révén bonyolultabbá vált az eljárás, ezt jelzi a növekvő ügyiratszám és a határidő-túllépés. A számvevők azt is kifogásolták, hogy a tárca belső ellenőrzési rendszere elmarad a követelményektől, az uniós pénzek felhasználását a megfigyelőrendszer hiánya miatt nem lehet nyomon követni. Az ÁSZ ezért arra kérte Persányi Miklós környezetvédelmi minisztert, hogy a tárca működésében erősítse meg az önellenőrzést, és kísérje figyelemmel a pályázati pénzek hasznosulását. Jelenleg ugyanis sem a támogatások utóéletét nem ismerik, sem azt, hogy az egyes projekteknek milyen hosszú távú hatása van a környezeti elemekre. Egy esetben például már megkezdett projekt kapott támogatást, más esetben pedig a visszatérítendő támogatást nem kapta vissza a tárca. Forráshiány miatt számos uniós kötelezettség teljesítése késik, így az országos ivóvíz-minőségjavító program, az ivóvízvédelmi program, a védett területek védettségi szintjének helyreállításának vállalásait a tervezettnél lényegesen lassabban valósítják meg. A több tárca közreműködésével megvalósuló Nemzeti környezetvédelmi program egyéves késéssel indult. Ennek hatéves időtartamára 2100 milliárd forint forrásigényt határoztak meg, azonban az első években az időarányostól messze elmaradt a tényleges támogatás. A vízügy működését is érintette a forrásmegvonás, az árvízvédelmi intézkedésekre és karbantartásokra a szükségesnél jóval kevesebb pénz jutott, alig több mint 72 kilométer töltés épült meg. A Vásárhelyi-terv továbbfejlesztésére, a 2004–2007-re szóló első ütemre 50 milliárd forintot terveztek, de a költségvetési törvények ennek még a felét sem biztosították. A vízügyi kft.-k gazdálkodása veszteségessé vált, vagyonvesztés következett be. Az ÁSZ kifejtette: kockázatos lenne, ha a vízügyi feladatok ellátását a magánszféra bevonásával oldanák meg. A minisztérium éves zárszámadását az ÁSZ döntően rendben levőnek találta, ám kifogásolta, hogy fejezeti előirányzatokból két évben rendeltetéstől eltérő jutalmat és szerződéses juttatásokat fizettek ki. Az előirányzott kiadások 2003-tól drasztikusan, mintegy harmadával csökkentek, ezt 2004-ben elvonások, 2005-ben tartalékképzés szűkítette.
R. Bakonyi Ágnes, a környezetvédelmi tárca sajtófőnöke ennek ellenére közleményében úgy fogalmazott: a minisztérium összességében nem tartja elmarasztalónak az ÁSZ jelentését. Nem tártak fel viszszaéléseket, nincs szó pénzügyi pazarlásról vagy éppen korrupciós ügyekről. Azt azonban elismerte: valóban lassan bontakoznak ki az uniós projektek.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.