Itt az új központi bizottság

Az alkotmányos berendezkedés határait feszegetik Gyurcsány Ferenc miniszterelnök kormányzati elképzelései. Az MSZMP KB-t idézi, hogy a döntéseket nem a kormány, a parlament, hanem néhány ember laza szövetsége hozza meg – véli Boros Bánk Levente politológus. A kormányfő azonban úgy gondolja, nem hatalomkoncentráció, hanem „hatékony kormányzati modell” kialakítása folyik.

Czirják Imre
2006. 06. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök a 168 Óra című hetilapnak adott interjúban így nyilatkozott: „A legfontosabb döntéseket a szocialista párt tíz-tizenként legbefolyásosabb vezetője, szakértője és a szabad demokraták négy-öt vezetője hozza meg. Én szervezem a döntéshozatalt, együtt tartom a csapatot, de nem én döntök.” Gyurcsány – nem tagadva, hogy egyszemélyes, „one-man show-t” folytat, úgy véli: nem hatalomkoncentráció, hanem „hatékony kormányzati modell” kialakítása folyik.
Ismert: Gyurcsány Ferenc második kormánya úgy áll fel, hogy a stratégiai kérdéseket – államreform, az európai uniós források felhasználásával kapcsolatos döntés-előkészítés – kivonta a minisztériumok hatásköréből, és új bizottságokba csoportosította át, amelyeket ő vezet. A kormányfő nem ígérte, hogy az itt születő megállapodások nyilvánosak lesznek; amikor korábban erre újságírók rákérdeztek, azt válaszolta: eddig sem volt rálátása a nyilvánosságnak ezekre a folyamatokra. Az államreform-bizottság, a nemzeti fejlesztési ügynökség vezetői ráadásul közvetlenül a parlamentnek sem felelősek, hiszen mivel nem miniszterek, nem is lehet interpellálni vagy kérdezni őket. Draskovics Tibort, Bajnai Gordont és Szetey Gábort – utóbbi a Miniszterelnöki Hivatal államtitkára lesz egyelőre, később viszont az államreform-bizottság által kidolgozandó kormányzati szolgáltató központ vezetője – volt „üzletemberekként” a miniszterelnök kérte fel posztjukra. Ezzel párhuzamosan megszüntették a minisztériumok szakmai apparátusát eddig vezető, elméletileg politikasemleges közigazgatási államtitkári posztokat.
Boros Bánk Levente politológus szerint a miniszterelnök által felvázolt tizenöt-tizennyolc fős döntéshozatalra még nem volt példa az elmúlt 16 évben, korábban viszont igen. Úgy vélte: Gyurcsány elitista politikától vezetve centralizálja a kormányzást, az alkotmányos berendezkedésbe nem feltétlenül beleillő szerveket hoz létre. A legfőbb döntéshozó szerv nem a kormány, nem a parlament, hanem néhány ember laza szövetsége. – Nekem egyből az MSZMP KB jutott az eszembe – mondta lapunk kérdésére. Hangsúlyozta: ezzel mindössze azt kívánja érzékeltetni, hogy ezek az emberek milyen döntéshozatali mechanizmusokban szocializálódtak.
Azzal, hogy Gyurcsány szűk elitklubként jellemezte a döntéshozatalt, a politológus szerint a legitimációját kívánta szélesíteni, nagyobb hátteret kíván adni politikájának. Azt hangsúlyozva, hogy kormányfőként ő mindössze „primus inter pares”, első az egyenlők között. Hatalomtechnikai szempontból ez nem feltétlenül rossz döntés, a maga módján sikeresen működött a rendszerváltást megelőzően, és csak a gazdasági rendszer összeomlása váltotta ki a politikai rendszer megváltoztatására irányuló kísérletet – mondta Boros Bánk Levente.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.