Rudabánya középkori temploma

R E J T Ő Z K Ö D Ő M A G Y A R O R S Z Á G

Ludwig Emil
2006. 06. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hatodik esztendejébe lépett sorozatunkban többször is megfordultunk a mai Szlovákia területén lévő régi, nevezetes bányavidékeken. A Garam folyó körzetében található hét, középkori gyökerű szövetséget alkotó szabad királyi bányavárost: Besztercebányát, Körmöcbányát, Breznóbányát, Libetbányát, Újbányát, Selmec- és Bélabányát hagyományosan alsó-magyarországiaknak nevezzük, míg a – Bécs felől nézve – távolabb eső Rozsnyót, Jászót, Iglót, Szomolnokot, Gölnicbányát, Telkibányát és Rudabányát felső-magyarországi néven emlegetjük. E XIV. század óta kiváltságos települések közül csak a legutóbbi kettő maradt Magyarországon az 1920. évi határváltoztatás után. Ezúttal a 3000 lakosú észak-borsodi Rudabányával és református öreg templomával ismerkedünk meg.
A ma már csak nagyközség neve 1299-ben szerepel először okiratban „Ruda” alakban, amikor a helyi nemesek közül Péter volt a szolgabíró, míg fia, János egy perben tanúskodott. Papja 1335-ben két garas pápai tizedet fizetett, tehát a település, illetve plébániája a legszerényebbek közé tartozott a megyében. Ezután azonban gyors fellendülés következett, ami a Károly Róbert király által betelepített német ajkú bányászoknak, illetve az Anjou uralkodók által adományozott kiváltságoknak volt köszönhető. Az 1350-es években oklevelek említik Ruda ezüst-, ólom- és vasércbányáit, Nagy Lajos király 1378-ban városi rangra emelte, és ellátta a szabad királyi városokat megillető privilégiumokkal. Zsigmond 1399-ben és 1401-ben több ízben ítélkezett és leveleket keltezett a helységben. A Magyar Nemzeti Múzeumban őrzik Rudabánya ezüstből vert, hét centiméter átmérőjű pecsétnyomóját, köriratán a Sigillum Civitatis Rudae felirattal, bányászszerszámok ábrázolásával s közepén a pásztorbotot tartó Szent Miklós püspök figurájával, a város templomának védőszentjével.
Az 1300-as évek végéről származó pompás ötvösremekkel nagyjából egy időben készült el Rudabánya gótikus temploma is, amelynek 33 méter eredeti belső hossza árulkodik a település akkori rangjáról és gazdasági felvirágzásáról. Ma a község központjától északra, egy kissé távolabbi magaslaton találjuk a középkori bányaváros egyetlen megmaradt építészeti emlékét, amely még csonka mivoltában is tükrözi régi nagyságát és szépségét. Az 1550-es évek végén török támadás áldozatául esett épület teljes alaprajza az 1970 és 1976 között elvégzett régészeti feltárás során bontakozott ki. Az ásatást vezető Pamer Nóra 1980-ban megjelent beszámolójából kiolvasható, hogy a háromszakaszos, csillagboltozatú hajóhoz hosszúkás szentély kapcsolódott, északi oldalán két helyiségből álló, szintén támpilléres kápolnával. A déli oldalon megmaradt egy háromosztatú, bonyolult halhólyagmérműves ablak, valamint a csúcsíves kapu, amelynek eredeti, a XIV. században vaslemezekből kovácsolt, Anjou-címeres ajtaja a miskolci Herman Ottó Múzeumban látható. A nyugati homlokzat előtt ma kis barokk előcsarnok látható, a feltárás azonban tisztázta, hogy az 1300-as évek végén ennek helyén – nyolcszor nyolc méteres élhosszúságú négyzet alapon – hatalmas harangtorony állt. A padlózatból és a falakból előkerült gótikus boltozati borda- és vállkőtöredékek s egyéb faragott kőrészletek alapján e bányavároska Szent Miklós-temploma a korszak vezető európai építőműhelyeinek nagyszabású csarnoktemplomaival mutat rokonságot.
Wolfgang Lazius 1556. évi kiadású Magyarország-térképén a Rudabánya helynév alá kalapáccsal és ékkel munkálkodó bányászt rajzolt. Néhány évre rá történt a pusztítás, majd 1564-ben török katonaság szállta meg a várost. A német ajkú polgárság már előbb elmenekült az északabbra fekvő bányavidékre vagy Sziléziába. A környék tragikusan elszegényedett, a település – amely 1527-től Thurzó Elek tulajdona, 1545-ben Bebek Ferenc, majd 1564-ig Bebek György birtoka volt – elnéptelenedett, temploma romba dőlt. A néhány magyar család körében szolgáló református lelkészt 1594-ben említik először; hét évtizeddel később az alig száz lelket számláló gyülekezetnek elegendő volt a régi egyház hajójának nyugati fele, amelyet akkoriban falaztak körül és fedtek be sík famennyezettel. A szépen festett 120 tábla között van három évszámos-feliratos, 1664-es dátummal s a renoválás befejeztére utaló latin szöveggel.
Rudabánya letűnt „ezüstkorára” emlékeztet a templomban látható két vörösmárvány sírlap: Perényi Istváné 1437-ből és Sauer Erhardé 1576-ból, valamint az 1420-as évekből származó, Szent Zsófiát és a Szent Keresztet megtaláló Szent Ilonát ábrázoló falkép az 1977-ben restaurált északi falon.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.