Szétzúzott büdzsé

Szétverték a költségvetés tervezésének és végrehajtásának intézményes rendszerét – nyilatkozta lapunknak adott interjújában Járai Zsigmond, a Magyar Nemzeti Bank elnöke, aki szerint a rendszer szétzúzását mi sem szemlélteti jobban, mint hogy ebben az évben pótköltségvetést kellett volna benyújtani. A jegybank elnöke rendkívül veszélyes folyamatnak nevezte azt, hogy a kormány saját hatáskörében átírja a büdzsé bevételeit és kiadásait.

Szabó Eszter
2006. 06. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mennyi ideig tudják csillapítani a költségvetés problémáit a megszorító intézkedések, ha késlekednek az átfogó reformok?
– A most bejelentett adó- és áremelések 2007-ben sokat csökkentenek ugyan a hiányon, de nem tudják tartósan egyensúlyba hozni a költségvetést. Az intézkedési csomag ráadásul rossz szerkezetű, hiszen a költségvetés hiánya a túlságosan magas adóterhelés miatt csökken majd, miközben a nemzetközi tapasztalatok is azt mutatják, hogy a sikeres költségvetési kiigazítások a kiadások mérséklésével érhetők el. A bevételnövelő lépések hatása nem tart néhány évnél tovább, mivel az adóemelések következtében egy lefelé tartó spirálba kerül a gazdaság. Lelassul a gazdasági növekedés üteme, így hosszabb távon kevesebb lesz az adóbevétel is, miközben a kiadások változatlanok maradnak. A kiigazítás jelenlegi szerkezete tehát nem mutat a tartós hiánycsökkentés irányába.
– A büdzsé valós állapotát illető kormányzati beismerés rekordnagyságú, 9,5 százalékos idei hiányról szólt. A reálisnak tűnő új hiánycél után is fenntartja véleményét, miszerint a kabinetnek halvány fogalma sincs arról, hogy mi történik a költségvetéssel?
– Ez így van, az alapvető probléma azonban ennél sokkal súlyosabb: teljesen szétzúzták a költségvetés tervezésének és végrehajtásának – törvények által szabályozott – intézményes rendszerét. Ráadásul úgy tűnik, mintha tudatosan zilálná szét a kormány ezt a jogrendszert. A minisztériumok nem tervezik meg saját költségvetésüket, a parlament és a bizottságok pedig nem a valóságos számokat vitatják meg, mert nem azt nyújtják be részükre. A testületek így nem kapnak képet a valós folyamatokról, ezért azokat áttekinteni sem tudják. Az elmúlt öt évben elfogadott költségvetési törvények köszönő viszonyban sem voltak a valósággal. A több mint ezermilliárdos költségvetési lyuk bejelentése után sem állítom, hogy a kormány tudja, hogy mi történik a költségvetéssel. Úgy tűnik, inkább arról van szó, hogy a választások után valamilyen sokktól vezérelve elfogadták azokat a tendenciákat, amelyek a jegybank és a Nemzetközi Valutaalap elemzéseiből már korábban is világosak voltak. Még az is lehet, hogy a Pénzügyminisztérium stábja tisztában volt a büdzsé valós állapotával, és csak a politikusok másították meg a számokat. Véleményem szerint rendkívül nagy szükség lenne a költségvetés készítését és végrehajtását szabályozó, világos törvényrendszerre, amely azt biztosítaná, hogy ne lehessen a parlamentet és a különböző intézményeket rövid távú politikai szándékok miatt rendszeresen félrevezetni, és az ország gazdaságát egy fenntarthatatlan pályára vezényelni.
– Az új hiányszámok most már a valóságot tükrözik?
– Úgy tűnik, az elmúlt években először – eltekintve az autópálya-építés költségvetési elszámolásától – az idei és jövő évi deficitcélok reálisnak látszanak, feltéve persze, ha nem lesznek újabb kiadások. A deficitcélok tarthatóságánál azonban sokkal fontosabb probléma az államháztartás tervezésére és végrehajtására épülő demokratikus intézményrendszer szétverése. A rendszer szétzúzását egyébként mi sem szemlélteti jobban, mint hogy az idei évre vonatkozóan pótköltségvetést kellett volna benyújtani. Ehelyett a kormány saját hatáskörében átírta a költségvetés bevételeit és kiadásait, azt benyújtotta a parlamentnek, amely most a büdzsé módosítása nélkül a korábbiakban elfogadottól teljesen eltérő adó- és ártámogatási rendszerről dönt. Ezek rendkívül veszélyes folyamatok, nemcsak az átláthatóság, hanem az egész demokratikus intézményrendszer szempontjából.
– A költségvetés fő számainak zömét valóban átírták, Veres János pénzügyminiszter erről viszont úgy vélekedett, hogy az államháztartási törvény értelmében nincs szükség pótköltségvetésre…
– Az a törvény, amelyik megengedi, hogy 5 százalék erejéig a kormány saját hatáskörben is módosíthat, 2002-ben született meg. Ez volt az intézményrendszer szétzúzásának kezdete. A törvény óriási mozgásteret ad a kormánynak, amely egy normálisan működő demokráciában elképzelhetetlen. Az egész ország érdekét szolgálná, ha átlátható és végrehajtható költségvetésről dönthetne a parlament. Olyanról, amelyik a valóságos folyamatokon alapul.
– Az első öt hónap túlköltekezése után mennyire lehet valós az idei költségvetés?
– Lehet, hogy van még benne olyan szám, amelyik most is érvényes… Ha azonban a parlament elfogadja a kormány által benyújtott törvényjavaslatokat, akkor az idei büdzsé teljes mértékben eltér majd a tavaly decemberben elfogadott törvénytől. Az új intézkedések nem növelték sem az adórendszer, sem a költségvetés áttekinthetőségét. Az adórendszer tervezése és végrehajtása most még bonyolultabbá vált, ami több adóelkerülésre nyújt lehetőséget. Jól látható, hogy kapkodva készítették ezt a csomagot, azt sem tudni pontosan, hogy kik. Az intézkedések ismeretében úgy látszik, hogy a csomag számos eleme nélkülözi a szakmai hozzáértést.
– Milyen kockázatokkal kell számolnunk akkor, ha a koalíciós pártok nem tudnak megegyezni az átfogó szerkezeti reformokról?
– A legnagyobb kockázatnak az számít, hogy az adó- és áremelések következtében a gazdaság növekedése lefékeződik, a vállalkozások tovább veszítenek versenyképességükből, az egész magyar gazdaság egy lefelé tartó spirálba kerül. A jegybank előrejelzése szerint a gazdasági növekedés üteme jövőre és 2008-ban két százalék alá lassulhat. A bruttó és nettó jövedelmek közötti különbség jövőre 5 százalékkal nő, ennyivel lesz kevesebb a nettó bér, ami keresleti sokkot jelent a lakosság számára. 2007-re ezért 3 százalékos reáljövedelem-csökkenéssel számolunk. Nehéz pontosan előre jelezni, mekkora lesz a visszaesés mértéke, azonban ma már biztos, hogy a következő években a potenciálistól elmaradó, alacsony növekedési pályán halad majd a magyar gazdaság.
– Ön úgy fogalmazott, hogy ezzel a megszorító csomaggal nem lehet megvalósítani a 2010-es euróövezeti csatlakozást. Az euróbevezetés késlekedésénél elsősorban az államháztartási hiányt említik, ám most egyre inkább úgy tűnik, hogy az államadósság alakulásával is komoly gondok lesznek. Meddig pörög magától az adósság?
– A költségvetési hiány csökkenéséhez kétségtelenül hozzájárulnak drasztikus adó- és áremelések. De még így sem lehet elérni 2008-ra a 3,4 százalékos államháztartási hiányt. Veres János pénzügyminiszter hétfőn jelezte nekünk, hogy további intézkedések várhatók, ezért a kilátásokat illetően bizonytalanok vagyunk. Az inflációról ugyanakkor biztosan mondhatom, hogy nem teljesítjük a maastrichti kritériumokat 2008-ban. Az államadósság az idei év végére a GDP 66,3 százalékára emelkedik, a tényleges államadósság azonban ennél lényegesen nagyobb. Bár az államadósság alakulása több mindentől függ, 2008-ig a közadósság biztosan tovább emelkedik.
– Milyen dátumot tart reálisnak az euró bevezetésére?
– Nem merek már dátumot mondani. Inkább úgy fogalmaznék, hogy a piac a 2013-as vagy 2014-es euróbevezetésre számít Magyarországon.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.