Ne rendezzünk közvélemény-kutatást, hányan ismerik Carl Ditters von Dittersdorf nevét. A virtuóz hegedűjátékos híre rokokó jelenében is korlátozott körig terjedt, s attól még, hogy néha magával Mozarttal vonósnégyesezett, komponistaként kisebb püspöki és grófi udvarok minitársulataival kellett beérnie.
1765-től Nagyváradon szolgált – már Johannisbergben írt opera buffáit Eszterházára postázta. Ott pedig be is mutatták a kilenc mű egyikét, a „helyi kapellmeister” érdemesnek találta, miután szigorúan átolvasta, s néhol ki is igazította. (Lám, a kollegiális Joseph Haydn, a „helyi herceg”, Pompakedvelő Miklós luxusmuzsikja később e feudális hangszigeteltségből is ki tudott ragyogni.)
A Rocca Antica-i báró learathatta hát a maga méltányos babérleveleit az eszterháziaknál. 250 év múlva a Széchényi Könyvtárban hevert volna tovább, ha Németh Pál, aki a Capella Savaria vezetőjeként szerzett nemzetközi nevet, elő nem veszi. Mostani korhű együttesével, a Savaria Baroque-kal, s e darab előadásáról készült filmmel indul a magyar kamaraopera-DVD-k sorozata.
Tóth János rendezése a commedia dell arte-vonalon halad annyi financiális lehetőség közt, amely máshol egy díszletjelzett próbára sem elég, de annyi ötlettel, hogy néha egy életműhöz is sok. E kicsiny, ám ide igen illő, gödöllői kastélybéli színpadon négy fiatal énekes veszi komolyan Dittersdorfot: Fodor Beatrix impulzív hangi jelenlétéért, Károly Edit a telibetalált szubrettfiguráért szerethető. Kóbor Tamás, a tenorista címszerepében időnként oly hiperoldott, mint inasa, a bariton Bretz Gábor mindig. Márpedig erre nagy szükség van a talányos, bulizósra vett fináléban, és más, e kosztümös előadás színpadi nyelvéhez képest abszurd vagy meghökkentően kortárs gesztusok miatt is.
Dittersdorf félbe mer hagyni áriát, csinosan ír, ha kell, törökösre hangszerel, képes felépíteni szabatos együtteseket – a Salierinek írt librettót úgy tartja meg és egészíti ki, hogy a nemesség gyanúsan sokat botránkozzon a bolondos bárón, „nemtelenjei” pedig csillogó szemmel hallgassák az úr fölé tornyosuló szolgát. Nem forradalom ez még, nem is a mozarti Figaro fenyegető gúnymosolya – mindenesetre a lengyel határtól Fertődig és íme, a XXI. századig ívelő nagy dobás egy alávetett kismestertől.
(Dittersdorf: Il barone di Rocca Antica/Németh; Hungaroton DVD, 2006.)

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség