Adóprés a tőzsdén

Két év alatt már harmadszor kerül napirendre az árfolyamnyereség-adó bevezetése. A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) vezetésének eddig már két alkalommal sikerült megvédenie a hazai tőkepiacot a Gyurcsány-kormánnyal szemben. Kérdés, hogy ebben az új helyzetben, amikor a bankok már beletörődtek a húszszázalékos kamatadóba, mit tud még elérni a magára maradt értéktőzsde annál a kormányfőnél, aki a börzével tavaly megkötött megállapodását is egyoldalúan fel kívánja bontani. Erről kérdeztük Szalay-Berzeviczy Attilát, a BÉT elnökét.

2006. 07. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Érvényben van a BÉT és a kormány között az a tőzsdeélénkítő megállapodás, amely kimondja, hogy a tőkejövedelemből származó nyereségadót 2007-ben vezetik be, és annak mértéke 10 százalékos lesz. Ezért cserébe egy sor piacélénkítő intezkedés lépett hatályba. Tavaly még úgy tűnt, hogy minden rendben van. A kormány is megkapta azt, amit akart, és a befektetők, a tőzsde szándéka is érvényesült, tehát kompromisszum köttetett. Ezek után mi lehet az oka annak, hogy a kormány felmondaná a korábbi megállapodást azzal, hogy már szeptemberben bevezetné a 20 százalékos mértékű árfolyamnyereség-adót?
– A kritikus államháztartási helyzet stabilizása miatt a kormány most minden lehetséges módon próbálja növelni bevételeit. Míg azonban a kamatadóból komoly, az árfolyamnyereség-adóból – főként ilyen mértékű adókulcs mellett – kimutathatatlan bevételre számíthat. Eddig mi harcoltunk azért, hogy minden tőkejövedelmet egységesen adóztassanak. Most saját elveinknek estünk áldozatul. Az egész nem lep meg, pusztán elszomorít. Ugyanis abban bíztam, hogy a megszorítások a racionalitást követik majd és nem a szokásos fűnyíróelvet.
– Állítható-e az, hogy a kormány lépése a tőzsdével kötött megállapodás semmibevételét jelenti? Ha így van, várható-e, hogy ismét gyászszalagba csomagolt tőzsdekönyvet küld a miniszterelnöknek, mint azt tette két éve hasonló helyzetben?
– Több oknál fogva is más a helyzet, ezért eltérő taktikát kell alkalmaznunk a probléma sikeres megoldásához. A tavalyi megállapodásunk arról szólt, hogy a kormány úgy próbálja meg szűkíteni a különbséget a munka- és a tőkejövedelmek adókulcsai között, hogy közben nem lehetetleníti el a magyar tőkepiac versenyhelyzetét, sőt segíti annak élénkülését. Ebből kiindulva egy 10 százalékos mértékű árfolyamnyereség-adót tartalmazó és azt ellensúlyozó javaslatcsomagot tettünk le a kormányfő asztalára, amiben később meg is állapodtunk. A most tervezett 20 százalékos mértékű adó viszont már olyan gyilkos mértékű, hogy a túlélés érdekében a piacot a kormányzatnak további lépésekkel kell megtámogatnia. Ezzel kapcsolatos javaslatunkat is megtettük, ha azt elfogadják, akkor a korábbi megállapodásunkat nem kell felbontani, csak „a kor követelményeinek” megfelelően módosítani.
– Mit javasolt a tőzsde, milyen feltételek teljesülése mellett tudná a piac túlélni a 20 százalékos árfolyamnyereség-adó időszakát?
– Azt kértem a kormányfőtől, hogy tegye lehetővé: a három évnél hosszabb távon tulajdonolt tőzsdei részvények és befektetési jegyek élvezzenek árfolyamnyereségadómentességet. Ez nem rövidíti meg a költségvetést, viszont hagy némi mozgásteret arra, hogy javítsunk a hazai részvénybefektetések rendkívül alacsony arányán.
– Mi lesz, ha elutasítja a javaslatokat a kormányfő?
– Akkor a politikának ismét sikerül nehéz helyzetbe hoznia a magyar tőkepiacot a lengyel és cseh versenytársakkal szemben.
– Miért védi a piacot olyan erősen az árfolyamnyereség-adóval szemben, amikor ez a megoldás más európai piacokon is létezik?
– Azért, mert nálunk – más európai piacokkal szemben – a hazai háztartásoknak és nyugdíjpénztáraknak csak a töredéke fektet be részvényekbe. Ma a tőzsdére bevezetett legsikeresebb magyar vállalatok papírjainak 80 százaléka külföldiek kezében van. Ezekből a cégekből – a jó teljesítményüknek köszönhetően – a külföldi befektetők összesen 2800 milliárd forint értékű árfolyamnyereséget könyvelhettek el. Ezután pedig saját hazájuk költségvetésébe fizették be az osztalék- és árfolyamnyereség-adót az adóztatási egyezmények miatt. Tehát nemzetgazdasági érdek, hogy növeljük a lakossági és a hazai nyugdíjpénztárak befektetési kedvét, hiszen a magyar vállalatok által termelt nyereség így a mi költségvetésünket gyarapíthatja. Az árfolyamnyereség-adó hirtelen és drasztikus mértékű bevezetése – mindenfelé egyéb piactámogató lépés nélkül – csak egyre kisebb költségvetési bevételhez és egy versenyképtelen hazai tőkepiachoz vezet.
– Ha a forgalom csak egyre nő, a külföldieket pedig nem sújtja a hazai adó, miért válik versenyképtelenné a piacunk?
– Mert egy tőzsdét két dolog tesz vonzóvá és versenyképessé hosszú távon. Egyrészt a bevezetett cégek minősége és mennyisége, másrészt a nemzetközi és a hazai befektetők aránya és részvétele. Ha nincsenek hazai befektetők, akkor a közepes méretű vállalataink nem reménykedhetnek abban, hogy a növekedésükhöz szükséges tőkét majd – részvénykibocsátáson keresztül – a tőkepiacról szerezhetik be. Így számukra csak a banki hitel és az eladósodás marad. Ha viszont nincsenek friss bevezetések, akkor a tőzsde növekedése sem biztosított, és a túlnyomórészt külföldi kézben lévő hazai nyugdíjpénztárak és biztosítók által kezelt ötezermilliárd forint értékű lakossági megtakarítást is előbb-utóbb a külföldi tőkepiacokra viszik majd el. Ha így lesz, egyszer és mindenkorra lemondhatunk arról, hogy betöltjük a regionális pénzügyi központ szerepét. A magyar tőzsde ma napi 40 milliárd forintnyi részvényforgalmat és 6000 milliárd forintnyi befektetést köt le. Nem tudom, miért lenne jó dolog az, ha ez egy másik nemzetgazdaságot gazdagítana.
– Ha már szóba került a kormány társadalmi felelőssége: komolyan gondolja a részben a BÉT által alapított, az ön nevéhez fűződő, a magyarországi olimpia megrendezésére törekvő mozgalom, hogy már a 2016-os játékokra is be kéne neveznünk?
– Aki azt mondja, hogy 2020-ban vagy 2024-ben lenne esélye Budapestnek a játékok elnyerésére, de közben állítja, hogy ehhez felesleges 2016-ra beadni jelentkezésünket, annak fogalma sincs a pályázat folyamatáról. A kormány megszorító lépéseivel párhuzamosan is nyugodtan futhatna a pályázatunk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.