Az erősek igazsága

2006. 07. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egymástól látszólag független események között összefüggést keresve könnyen az összeesküvés-teóriák síkos talajára tévedhet a nemzetközi folyamatok megfigyelője. Mégis hiba lenne nem észrevenni, hogy a világ különböző részein érvényesülő hatalmi (divatos szóval élve: biztonságpolitikai) mechanizmusok mennyire változatlanok és egymáshoz hasonlatosak maradtak, hiába sugallnak a magyarázók mást a közvéleménynek világszerte. Miközben ők „politikailag korrekt” szlogenekkel – humanitárius missziók, demokratizálás, terrorellenes harc, civil áldozatok elkerülése stb. – bűvészkednek, a kezdeményezőképességgel bíró hatalmi centrumok erőnek erejével érvényesítik akaratukat ma is, fittyet hányva azokra a nemzetközi intézményekre, melyeket valamikor azért hívtak életre, hogy végre-valahára ne farkastörvények szerint működjön a világ.
Hogy alátámasszuk ezt az állítást, érdemes sorra venni a közelmúlt vonatkozó eseményeit és párhuzamot vonni köztük. Izrael több évtizedes példája nyomán ma az Egyesült Államok és Oroszország (és egyre többen) nyíltan vállalja a célzott likvidálás politikáját. Jaszin sejk, Az-Zarkávi vagy Baszajev persze nem éppen méltók az együttérzésünkre, ám „kilövésük” rávilágít, hogy ellenségeiknek – a világ meghatározó, önálló cselekvésre képes hatalmainak – eszük ágában sem volt a törvényes igazságszolgáltatás eszközeit alkalmazniuk velük szemben.
A saját belső biztonsági problémáját megoldani képtelen Izrael – mondvacsinált indokkal – szabad prédának nyilvánítja az újjáépülő, a prosperitás útjára lépett Libanont, mely még a végén kivirágzott volna a zsidó állam tőszomszédságában. Bár invázióról túlzás beszélni, az izraeli illetékesek szavaiból nyilvánvaló, hogy a 2000 óta érvényben lévő politikával szemben a kis arab országban mostantól kezdve azt fognak tenni, amit akarnak, elriasztva mindenkit, aki turistaként, üzletemberként valamit kezdeni akart az immár „műveleti területté” nyilvánított cédrusok földjén. A lépés a nemzetközi jog szemszögéből semmivel sem különb, mint a tavaly véget ért szíriai megszállás, egyszerűen a Közel-Kelet legmodernebb és legerősebb haderejének nem kell klasszikus megszállást végrehajtania ahhoz, hogy elérje kiküldőinek stratégiai céljait.
Észak-Korea, Irán, India és Pakisztán – a maguk különböző szintjein – mindent megtesznek, hogy szert tegyenek azokra a fegyverzeti képességekre, melyek elrettentő erejük révén mozgásteret biztosítanak sajátos szempontokat figyelembe vevő, önálló hatalmi politikájuk számára. A phenjani sztálinista rezsim saját fennmaradásának zálogaként tekint atomfegyverére és annak célba juttató eszközeire, nem riadva vissza olyan erőfeszítésektől sem, melyek a lakosság tömegeinek éhhalálához vezetnek. Teherán a perzsa nacionalizmus és annak sajátos iszlamizmusa védelmében (éppen Észak-Koreával együttműködésben) hasonló célt tűzött maga elé, ha bőséges erőforrásainak köszönhetően nem is kell a népet elviselhetetlen áldozatvállalásra kényszerítenie. India – mely egyes amerikai előrejelzések szerint negyedszázad múlva a világ vezető hatalmává is kinőheti magát – rövidesen képessé válik Kína keleti parti nagyvárosainak elpusztítására, rakétafejlesztésének ma már ez (és nem Pakisztán) ad igazi értelmet. Pakisztán – szembesülve azzal a ténnyel, hogy történelmi riválisával nincs egy súlycsoportban – olyan képességekre igyekszik szert tenni (nem véletlenül Kína támogatásával), hogy legalább békén hagyják. Erő, kezdeményezőkészség, egyoldalú lépések, elrettentés a nemzeti – vagy az annak álruhájába bújt egyéb – érdekérvényesítés érdekében. Az embernek akaratlanul is Charles Darwin jut eszébe, aki evolúciós modelljében vezérelvként az erősek túlélését és a gyengék pusztulását vázolta fel.
Lehet, hogy a hidegháborút követő világ tele van veszélyekkel, ám ha az Egyesült Államok és Oroszország saját törvénykezésében is lehetőséget teremt a megelőző csapásra és az unilaterális „terrorizmusellenes” műveletekre saját határaikon kívül, akkor ezzel alighanem maguk sem a stabilizáció elősegítésén munkálkodnak. Az egymásnak feszülő erők jellemezte, „dinamikus” stabilitásnak – melyre Kelet és Nyugat négy évtizedes szembenállása volt a példa – feltétele, hogy legfeljebb elszórtan kerüljön sor valódi konfliktusokra, és a tényezők komolyan vegyék visszafogottságukat, a „békés egymás mellett élésre” való szándékot. Ma túl sok helyütt lövöldöznek élesben az instabilitás nyilvánvaló jeleként. Aki teheti – különösen a „feltörekvők” –, pedig olyan kézzel fogható garanciákat keres, melyek mentesítik őt a lövöldözős kedvükben lévő nagyok zaklatásaitól. Bár nincs róla sok szó, de a kor technológiai és geopolitikai sajátosságainak megfelelően számos ellenőrizhetetlen fegyverkezési verseny is zajlik a világban, ami szintén csak fokozza a nyílt konfliktusok kirobbanásának veszélyét.
A kérdés most már csak annyi, hogy szembesülve ezzel a kiábrándító valósággal, mit tegyenek azok a közösségek, nemzetek, érték- és érdekcsoportok, amelyek hisznek abban, hogy nem fölöslegesek a nemzetközi intézményrendszerek, s az érdekellentéteket nem csak váratlan pofozkodással lehet elintézni. Bár válasznak kevés, azt minden józan gondolkodó láthatja, hogy tétlenkedni annyi, mint nyitott ajtó mellett aludni az éjszakai tolvajoktól hemzsegő városban. A háborúktól, erőszaktól és saját magától megcsömörlött Európának nem marad más választása, mint egy széles alapokon nyugvó, közös kül- és biztonságpolitika tető alá hozása, akármilyen szervezeti formát is öltsön az. A korunkban öngyilkos hajlamnak tekinthető pacifizmus helyett például szükség lenne a nukleáris elrettentő képesség „európaizálására”, még ha a rakétákon a francia trikolór is díszeleg. „Lábon álló”, a saját logisztikai biztosítását megoldani képes, jelentős volumenű expedíciós haderőt kell felállítani, mely valamikor Európa „repülőgép-hordozó diplomáciájának” eszköze lehet. S közben egységes hangon mindent megtenni annak érdekében, hogy az ENSZ végre-valahára a nemzetközi kérdések tárgyalásos megoldásának hathatós eszköze legyen. A két erőfeszítés nem zárja ki egymást: a farkastörvények attól még nem helyeződnek hatályon kívül, hogy ezt valaki deklarálja, de egy ereje miatt respektált Európa képes lehet arra, hogy újra divatossá tegye a tárgyalóasztalt, amit erkölcsi értékei megkívánnak. Az erőt nyilvánvalóan lehet jó célokra is fordítani.
Ha ez megvalósíthatatlannak bizonyul – amire sajnos egyre több jel utal –, akkor az európai nemzeteknek egyénileg vagy regionális együttműködések szintjén kell tenniük valamit biztonságukért. A nagyok hatalmi játszmáiban látszólag tehetetlen, kisebb szereplők ereje sem jelentéktelen, ha tudatosan, nagy előrelátással, koncepciózusan építik fel. A megvalósítás módjain lehet ugyan vitatkozni, ám manapság a biztonságra szánt összegek csökkentését, a nemzetvédelmi struktúra további csonkítását semmiképp sem lehet megindokolni. A farkastörvények uralta világban ezért is különösen szomorú és veszélyes, amit a Gyurcsány-kormány a magyar biztonságért felelős intézményekkel művel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.