Kimondhatjuk-e, hogy Észak-Korea valódi fenyegetést jelent a békére?
– Phenjan rakétakilövései miatt a térség összes állama aggodalmának adott hangot. A mi célunk az, hogy diplomáciai úton sikerüljön rendezni a problémát, ezzel párhuzamosan pedig komoly erőfeszítések történtek azért, hogy a felek visszatérjenek a hatoldalú tárgyalásokhoz. A feszültté vált viszony ellenére a két Korea között miniszteri szintű egyeztetések zajlottak, ahol szintén arra próbáltuk rávenni Phenjant, törekedjen a válság békés rendezésére.
– Lát arra reményt, hogy belátható időn belül mind a hat tárgyalópartner egy asztalhoz üljön?
– A kínai külügyminiszter-helyettes vezetésével pekingi delegáció utazott Észak-Koreába, hogy elérje a hatoldalú tárgyalások folytatását. A cél érdekében mi is sokat teszünk, egyelőre azonban, sajnos, nem tudhatjuk, Észak-Korea miként reagál minderre.
– Azt azonban tudjuk, hogy az Egyesült Államok elutasította a kétoldalú különtárgyalások lehetőségét…
– Amerika a párhuzamosan elképzelt dialógusba nem ment bele, ők is azt akarják, hogy a kérdésre a két Korea, Japán, Kína, Oroszország és az Egyesült Államok képezte ernyő alatt találjunk választ.
– Az észak-koreai rakétakísérleteket sokan üzenetként értékelték. Ha ez igaz, ki a címzett?
– Phenjan üzenete az egész világ számára szól. A jelenlegi feszült amerikai–észak-koreai viszony háttérben mindazonáltal igen magas szintű politikai nyomásgyakorlás áll. Ennek egyik leglátványosabb példája talán az volt, amikor Washington rávette a phenjani pénzeket kezelő makaói bankot, hogy zárolja az észak-koreai számlákat.
– A pénzügyek mennyire jelentenek erős köteléket észak és dél között?
– Szöul komoly gazdasági együttműködést próbál kiépíteni Phenjannal. Ezek közül is kiemelkedik a Dél-Korea által létesített, ázsiai exportra termelő Kaesong ipari komplexum, amely hatezer északinak ad munkát. Ugyanott hatszáz dél-koreai menedzser is tevékenykedik. A határtól alig néhány kilométerre fekvő iparterületen zajló munka rendkívül fontos a Korea-közi kapcsolatok szempontjából. A félsziget északi és déli része között emellett évről évre nő a kereskedelem mértéke, amit jól mutat, hogy míg annak volumene 1990-ben mindössze 13 millió dollárt tett ki, addig a tavalyi évben már 788 millióra nőtt.
– Ez sem feledtetheti azonban az újra és újra felszínre törő feszültségeket, s Dél-Koreának, ha magát biztonságban akarja tudni, nyilván erős szövetségesekre is szüksége van.
– Az Amerikával kötött szövetség az eszköz a stabilitás és a béke fenntartására a Koreai-félszigeten és a tágabb értelemben vett térségben. A szoros partnerség mögött a demokratizálódási folyamat közös előmozdításának célján túl komoly gazdasági kapcsolatok is állnak, hiszen az Egyesült Államok a második számú gazdasági partnere Dél-Koreának, míg Szöul a hetedik legnagyobb exportpiaca Washingtonnak. Másrészt igen fontosak a kapcsolatok a legnagyobb gazdasági partnerünkkel, Kínával. A két ország közötti kereskedelem tavaly százmilliárd dollár körül alakult. A hatoldalú tárgyalások mindhármunkat közelebb hoztak egymáshoz.
– Ugyanakkor négy évvel a közös rendezésű futball-világbajnokság után meglehetősen feszültté vált a viszony Dél-Korea és Japán között. Tokió leállította az Észak-Koreának szánt élelmiszersegélyeket, a rakétakísérleteket követően pedig egyenesen az ENSZ Biztonsági Tanácsa elé citálná Phenjant. Szöul mindezzel nem ért egyet. Bekövetkezhet, hogy a történtek miatt diplomáciai válság alakul ki Dél-Korea és Japán között?
– Tokió a békére és biztonságra vonatkozó ENSZ-charta 7. fejezetében foglaltak alapján akarja az ügyet a Biztonsági Tanács elé terjeszteni, ez azonban magában foglalja azt is, hogy nemzetközi közösség szankciókat és végső soron katonai beavatkozást helyez kilátásba a válság rendezésére. A szöuli kormány emiatt erősen ellenzi Japán ezen lépését. Ugyanakkor kíváncsian várjuk, hogy a kínaiak milyen eredményt érnek el phenjani látogatásukkal, s újfent hangsúlyozzuk, hogy a problémára tárgyalásos úton kell megoldást találni.

Közel havi egymilliót visznek haza a 444 újságírói – jól fizet a külföld