Egy autóbuszban mérték az utazóközönséget

A gazdasági tárca azokon a vasútvonalakon szüntetné meg a MÁV által végzett személyszállítást, ahol járatonként egy autóbusz kiválthatná a forgalmat. Ugyanakkor bizonyos területeken ennél nagyobb az érdeklődés a vasúti szolgáltatások iránt.

Putsay Gábor
2006. 07. 13. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Átfogó felülvizsgálatot kért a gazdasági és közlekedési tárca a MÁV-tól a vasúttársaság veszteségforrásait illetően, különös tekintettel a mellékvonalakra. Ez alapján hozott döntést a szaktárca vezetése, hogy 28 mellékvonalon, azaz 942 kilométeren felfüggesztik a vasúti személyforgalmat: a rendezőelv ugyanis az volt, hogy ahol egyetlen Volán-autóbusszal kiváltható egy vasúti járat, ott ne legyen vonatforgalom – értesült lapunk. A tárca ugyanis – bár a tervezett intézkedés országszerte hatalmas felháborodást váltott ki – tartja magát ahhoz a korábbi álláspontjához, hogy ahol lehet, szűnjön meg a párhuzamos közlekedés, azaz két állami társaság ne folyamodjon költségvetési árkiegészítéshez. A MÁV-nak egyébként nem ez okozza a fő problémát, hanem az, hogy az állam a megrendelt szolgáltatások költségeinek különbözetét nem téríti meg teljesen a vasúttársaságnak. A Pénzügyminisztérium szerint ugyanis addig nem fizetnek, amíg a MÁV tételesen nem tudja kimutatni, hogy egy utas milyen kedvezménnyel, honnan hova és hány kilométert tesz meg vonattal.
A megszüntetendő vonalakon helyenként nagyon csekély, bizonyos régiókban ugyanakkor igen nagy az érdeklődés a vonatforgalom iránt. Míg például Zalabér és Zalaszentgrót között négy, Pápa– Csorna viszonylatban kilenc, Kisszénás és Kondoros között három fő a vonatonkénti átlagos utasszám, addig a Somogyszob–Balatonszentgyörgy útvonalon ötvenöt utas vált jegyet a Bz-motorvonatokra, de még a gyengeforgalmúként említett Baranya megyei Godisa–Komló vonalon is negyvenegyen választják járatonként a vasúti utazást. Figyelembe véve, hogy a helyközi Volán-járatokon általában negyven az ülőhelyek száma, az autóbuszos társaság igen zsúfolt utazást tudna biztosítani, s egyáltalán nem biztos, hogy az átrendeződés az utasok érdekében történik. A gazdasági és közlekedési miniszter listáján a Somogyszob–Nagyatád közötti vonal megszüntetése is szerepelt, amiről végül letettek a tárcánál. Az ok egyszerű: naponta hét alkalommal ingázik oda-vissza szinte telt házzal a Bz-motorvonat, munkába igyekvő emberekkel, diákokkal, turistákkal.
A MÁV szerint a forgalomszüneteltetés egy kedvezőtlen folyamat eredménye: a 90-es években az áruszállítási bevételek drasztikus csökkenése miatt egyre kevesebb pénz jutott a hálózatra. Jelenleg pedig ott tartunk, hogy ha nem lenne európai uniós támogatás, még a fővonalakra is alig jutna: a MÁV saját, illetve állami forrásból a 7500 kilométer hosszú hálózatán évente harminc kilométer hosszú pályát tud felújítani. Kóka János ennek ellenére szokta ismertetni a közvéleménnyel, hogy most a nagy vasúti beruházások időszaka következik. A miniszter szerint – mint azt a vasutasnapon közölte – nem megengedhető, hogy egyes térségekben 15 kilométeres óránkénti sebességgel közlekedjenek a vonatok.
A vasúti mellékvonalak eredetileg 60, illetve 40 kilométeres utazási sebességre épültek ki, utoljára a hetvenes években estek át jelentősebb felújításon. Nem csoda, hogy azóta teljesen leromlott az állapotuk, ahol nem lehet versenyképes közlekedést biztosítani, s valóban nem ritka a 15-20 kilométeres sebességkorlátozás. A MÁV ezeken a vonalakon olyan helyzetbe került, hogy még a korábbi színvonalat sem, csak a biztonságos közlekedést igyekeztek fenntartani. Bizonyos régiókban mégis működnek olyan vonalak, amelyeket nem fenyeget a bezárás réme, ugyanis jelentős rajtuk a forgalom, elsősorban a nagyobb városokba közlekedő „ráhordó” vonatok visznek sok utast. A színvonal emelésére lenne megoldás, és ezt a MÁV-nál is elismerik. Az EU-s pénzből felújított és felújítandó fővonalakból kikerülő anyagokat lehet hasznosítani a szárnyvonalakon. Jó példa egy ilyen beruházásra a Kecskemét– Lajosmizse közötti vonal: a felújítás előtt hússzal közlekedtek ott a szerelvények, a fővonalakból elbontott anyagok felhasználásával 80-ra emelték fel a sebességet.
A MÁV-nál egyébként információink szerint nem váltott ki nagy ellenállást a közlekedési tárca szándéka, bár nagy kérdés, hogy a huszonnyolc mellékvonal bezárásával megtakarítható forrásokat mire költheti majd el a társaság. Ennek a pénznek egyes vélemények szerint már megvan a helye, hiszen az autóbusz-forgalom lebonyolításához új járműveket szükséges majd beszerezni, amit vélhetőleg nem a szintén gazdasági nehézségekkel küszködő Volán-társaságok tesznek majd meg. Ismerve a MÁV jelentős hiányát, az sem biztos, hogy a 6,56 milliárd forint megmaradó hányadát a fejlesztésekre költheti a társaság. Az viszont elgondolkodtató, hogy mindeddig jelentős racionalizálásokat végeztek a vasutasok a mellékvonalakon, tehát nem a vonalbezárásokra készültek. Így például egyszerűsítették és korszerűsítették a forgalomirányítást, lecserélték a mozdonyok motorjait. A megszüntetendő vonalak listáján szereplő Kiskőrös– Kalocsa vonalon például nem kell vasutasnak szolgálatot teljesítenie. A Zalaegerszeg–Rédics szakaszon az idén 25 millió forintot költött a MÁV a pálya karbantartására, jövőre 75 millió forint felhasználását tervezték, mivel a sebességkorlátozások részbeni megszüntetésével számolnak. Ugyanígy a Körmend–Zalalövő vonalon a forgalom visszaállítása érdekében 32 millió forintot költött a MÁV a pályára.
Költsége ugyanakkor továbbra is lesz a vasútnak, hiszen a pályákat fenntartják, illetve ellenőrzik. Sőt javítási munkákra is szükség lesz, hiszen a forgalom később megindulhat, bár arra kevés az esély, hogy a MÁV fenntartásában. Mindez leginkább akkor válhatna valóra, ha regionális szinten önkormányzatok működtetnék a vasútvonalat, bár a megszorításokra épülő kormányzati politika miatt a települések jelenleg nincsenek abban a helyzetben, hogy vonatokat közlekedtessenek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.