El a kezekkel a vasúttól!

Munkatársainktól
2006. 07. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyon súlyosan érinti a zalai vasútrendszert Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter bejelentése, mely szerint a közeljövőben országszerte 28 mellékvonalat szüntetnek meg – állítja Gyutai Csaba, a Fidesz zalaegerszegi elnöke. Az ügyben érintett polgármester abban bízik, hogy az egész csak egy rémálom, és végül a kormány visszavonja szégyenletes javaslatát. Kóka János a napokban bejelentette, hogy ebben az évben országosan 28 vasúti mellékvonalat kívánnak megszüntetni, és e lépéstől 6,56 milliárd forint megtakarítást várnak. A zalaiakat a országos átlagnál is súlyosabban érintené a „reform”, mert összesen csaknem 80 kilométer pályahossz szűnne meg a megyében. – Úgy tűnik, az elmúlt négy év elhibázott gazdaságpolitikájának az árát fizetjük most meg. A Zalaegerszeg–Rédics, Lentit is érintő vonal kiemelt fontosságú a megye számára, s úgy gondolom, a vidékért felelősséget érző kormány erkölcsileg kötelességének kell hogy érezze az ilyen vasútvonal fenntartását – szögezte le Pál Attila, a Fidesz lenti elnöke. A politikus elmondta: a kisposták megszüntetése után a vasúthálózat ilyen módú megcsonkítása óriási hátrányt jelentene az apró falvakban élőknek, ezzel az utolsó köldökzsinórt is elvágnák a kistelepülések és a megyeszékhely között.
Gyutai Csaba, a Fidesz zalaegerszegi elnöke megjegyezte: a kormány újabb támadást indított a vidék ellen. – A kispostákat megszüntették, halljuk, hogy a kis iskolák is útban vannak, egyesek szerint a kistelepüléseken az önkormányzati hivatalokra sincs szükség, és most úgy tűnik, hogy a zalai aprófalvas térségben a közlekedés lehetőségét is meg akarja szüntetni a kormány – fogalmazott Gyutai Csaba. Tombi Lajos, a Nemzeti Fórum Zala megyei elnöke, az aprófalvak szakértője szerint a vasútreform-tervezet gazdasági szempontból jelentéktelen, szakmai szempontból ostoba, morálisan pedig tisztességtelen. A megye infrastruktúrája nem bírja el a vasúti mellékvonalak megszüntetését. Elég csak a fokozott kamionforgalomra gondolni, mely már így is megnehezíti a zalaiak életét. Arról nem is beszélve, hogy a mezőgazdaságból élőknek, iskolásoknak, egészségügyi ellátásért a városba igyekvőknek súlyos gondokat okoznának ezzel a lépéssel – hangsúlyozta.
– Nem igaz, hogy nem használják az utasok a Makó–Hódmezővásárhely vasútvonalat – jelentette ki lapunk kérdésére Lázár János, Hódmezővásárhely polgármestere. A fideszes városvezető szerint munkába és iskolába is vonattal utaznak ezen a vonalon a helyiek, mivel olcsóbb és kényelmesebb is a Volán buszainál. Lázár János vérlázítónak tartja, amit a kormányzat a dél-magyarországi régió közlekedésével művel. Mint mondta, az M43-as út megépítését, azaz Makó és az M5-ös autópálya összekötését először 2007-re ígérték, a jelen helyzetben azonban jó, ha 2013-ra elkészül.
A Nógrád megyét érintő három vasúti szárnyvonal tervezett bezárását bírálták a térség fideszes országgyűlési képviselői kedden sajtótájékoztatón Balassagyarmaton – adta hírül az MTI. Évente mintegy 100 milliós bevételkiesést jelentene a MÁV-nak a Balassagyarmat–Ipolytarnóc vasútvonal megszüntetése – mondta Balla Mihály, a balassagyarmati körzet képviselője, hozzátéve: a szakasz részben nemzetközi forgalmat bonyolít le Szlovákiával. Nagy Andor, a szécsényi körzet országgyűlési képviselője kiemelte, hogy a vonalak bezárása nem kész tény, és úgy tűnik, a kormányzó pártok között konfliktus kezd kialakulni az ügyben. Mint ismeretes, az MSZP országgyűlési frakciója elképzelhetőnek tartja a vasúti szárnyvonalak megszüntetését, de csak alapos gazdasági számítások után és társadalmi egyeztetést követően – ismertette Podolák György, a frakció gazdasági munkacsoportjának vezetője korábbi sajtótájékoztatóján. Mint mondta, a szocialista frakció egyetért a kormány törekvésével, hogy megreformálja a MÁV-ot és a tömegközlekedést; szavai szerint a megváltozott körülmények között erre a reformra szükség van. „A frakció a szárnyvonalak megszüntetését elképzelhetőnek tartja, de mindenféleképpen gazdasági számításokkal, társadalmi, politikai egyeztetésekkel együtt lehetséges a reform” – mondta. Hozzátette: „nem lehetséges az, hogy bármilyen tanulmány csak úgy, magától megjelenjen, és úgy jelenjen meg, mint egy kormányálláspont”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.