Helyzetkép a Balatonról

2006. 07. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Balaton gazdaságában szakértői becslések szerint 500 milliárd forintnyi erőforráshiány keletkezett. Az ok egyszerű: a tó gazdasága az egyik legjelentősebb magyar fejőstehén, térségi ellenállás hiányában az állami újraelosztás mechanizmusai minden különösebb akadály nélkül vonhatják ki innét a jövedelmeket. A nagyobb lobbierejű térségek, a több választóval bíró városok – főleg, ha a kormány fura urainak szája íze szerint szavaztak az elmúlt években – nagyobb támogatást, kevesebb elvonást s főleg több ígéretet kaptak. Ami a tóval történik, kicsiben rávilágít az egész rosszul összerakott posztkommunista magyar tákolmányra, a vízfejűségre, a centralizmusra, a helyi demokrácia leértékelésére. Ahol a lényeges dolgok Pesten és Budán, minisztériumok és főhivatalok, no meg persze pártközpontok irodáiban dőlnek el. Ahol a területi igazgatásban, a területfejlesztési szemléletben a helyi önkormányzatiságot, az alulról építkező polgári társadalmat ilyen-olyan, külföldről átvett divatos doktrínák szerint nevetség és büntetés tárgyává teszik. Ahol a nemzetgazdaságban megtermelt érték hatvan százaléka keresztülmegy az állami újraelosztás áttekinthetetlen és kellően korrupt mechanizmusain, s ahol az adófizetőknek alig van befolyásuk, hogy mi is történjék munkájuk, szorgalmuk és tehetségük eredményének jelentős részével. Ahol alig működnek azok a nemzeti szintű szakigazgatási mechanizmusok, amiket épp a központi államnak kellene biztosítania, például a környezet- és természetvédelem területén. Míg tavaly a Balaton Fejlesztési Tanács még egymilliárd forintot kapott, addig idénre ezt az összeget hatszázmillióra csökkentették, mint ahogy a Magyar Turizmus Rt. költségvetése is szűkült. Így a 2005-ösnél is lényegesen kevesebb jut országmarketingre, a belföldi turizmus népszerűsítésére, strandfelújításra és mederkotrásra, szúnyogirtásra és a kerékpárutak fenntartására. Minderre úgy kerül sor, hogy a turizmusgazdaság az országnak éves szinten 1000 milliárd forint körüli bevételt hoz, vagyis az ágazat „fejlesztésére” összesen kevesebb jut, mint a megtermelt jövedelem 2 százaléka.
A Balaton gazdaságában több száz milliárdos hiány keletkezett a színvonalmegőrző és -javító, a kis- és közepes méretű helyi vállalkozókat helyzetbe hozó beruházások elmaradása miatt. Rövid fellélegzést csak a Széchenyi-terv jelentett az itt élőknek, amiből ma is sikeresen működő és időközben a térség gazdaságának meghatározó szereplőivé váló fürdők, szállodák, panziók és kézművesműhelyek épültek. A Balaton elleni, évek óta folyó lejárató kampány is megtette hatását, csökkenő vendégszám mellett az ingatlanok ára is lejjebb csúszott. Minden balatoni családot kedvezőtlenül érintett a fejlesztések elmaradása, a gyenge és rossz ország- és Balaton-marketing, valamint a médiaellenszél. Ez egyébként elképzelhetetlen lenne legközelebbi versenytársunknál Ausztriában, ahol a közszolgálati rádió- és televízióadók népszerűsítő, programszervező tevékenységükkel a belföldi turizmus fontos szereplői.
A Balaton gazdasága mindeddig úgy-ahogy elviselte a rosszul működő állam által kirótt költségeket. Az önálló kisvállalkozások aránya az ország egyetlen térségében sem éri el a Balatonét, s a polgári, civil önszerveződés is itt a legerősebb. Most azonban a hazai turizmusipar fejlődésében új tendenciák jelentkeznek, melyek egyrészt ellene hatnak a több évtizedes polgárosodásnak, másrészt veszélyeztetik a tó rendkívül kényes társadalmi és környezeti egyensúlyát. Hosszú távú piaci és társadalmi helyzetüket rontja, hogy a tónál megjelentek a délmediterrán mintákból építkező, szigetszerűen zárt, hatalmas üdülőkomplexumok fejlesztői.
A növekvő állami feladatok elvégzéséhez kellő forrást nem kapó, legatyásított tó menti önkormányzatok rohamtempóban, áron alul szabadulnak meg értékes, part közeli ingatlanjaiktól. A vásárlók sok esetben szimpla ingatlanspekulánsok, banki jelzáloghitelekkel zsonglőrködő „befektetők”, de vannak komolyabb cégek is, akik a tunéziai, török és egyiptomi tengerpartokról ismert, kerítéssel körbezárt, a helyi társadalmakkal kapcsolatban alig levő üdülőszigeteket álmodnak a tó partjára. A szigetszerű fejlesztések káros hatással lehetnek a balatoni családi vállalkozásokra, hisz az üdülőtelepek célja a vendégek teljes körű kiszolgálása, hogy azok minden forintjukat a kerítésén belül költsék el. S míg a családi vállalkozások jövedelmüket a térség gazdaságába forgatják vissza, ez az üdülőcentrumok tulajdonosairól már kevésbé mondható el. Mindez a tó gazdaságának és társadalmának a polgárosodás szempontjából kedvezőtlen átalakulását vetíti előre: az önálló, kis- és közepes méretű családi vállalkozásokkal szemben a nagy turizmusipari komplexumok előretörését. Már ma is látható, hogy a nagyvállalatok olyan nyomott bérekkel dolgoznak, hogy egyre kevesebben hajlandók a munkaerejük újratermelésének költségeit alig fedező fizetést elfogadni. Ennek következtében nő a határon túlról érkező munkavállalók száma. A szigetszerű, a tó partján megvalósuló beruházások számos környezetvédelmi problémát is felvetnek, melyek kezelésében a zöldhatóságok nem mutatnak kellő elszántságot és szigort. A balatoni turizmusipar átalakulása alighanem fordulóponthoz érkezett. Az évtizedes tőkefelhalmozás révén – a központi jövedelemelszívás ellenére – megerősödött családi idegenforgalmi vállalkozásokat a szigetszerű fejlesztéseket végrehajtó nagyvállalatok kiszoríthatják a piacról.
Lehetne azonban ez ellen tenni, lehetne a különböző méretű, tőkehelyzetű szolgáltatók között egyensúlyt és együttműködést teremteni. Ehhez azonban át kellene alakítani az EU-támogatások rendszerét, abban a mainál sokkal nagyobb szerepet kellene kapnia a hazai vállalkozások feltőkésítésének. Ebből kellene támogatni az innovatív, a települések szolgáltatói és önkormányzatai között egyre gyakoribb együttműködést. Az ország negyedik legfejlettebb településén, Gyenesdiáson jött létre – dél-tiroli példák alapján – az ország első turisztikai egyesülete, amelyben a helyi idegenforgalom szereplői önmaguk döntik el, hogy a község idegenforgalmi bevételeit mire fordítsák. Ma már szerte a Balaton mentén kísérleteznek ehhez hasonló szervezetekkel, amelyek egyébként nem másnak a példái, mint a sokat hangoztatott szubszidiaritás és a helyi demokrácia működésének. Hogy a közösség egészét érintő forráselosztó döntéseket azok hozzák, akik a következmények által a legérintettebbek.
A Balaton turizmusgazdasága tehát válaszút előtt áll: folytatódhat az alpesi országok mintáit követő, minőségi idegenforgalom kiépülése, de könnyen elindulhat a szigetszerű, délmediterrán tömegturizmus irányába is. Az előbbi inkább a polgárosodás, az utóbbi a proletarizálódás irányába hajtja a helyi társadalmakat. A magyar kormány az elmúlt években tudva-tudatlanul ez utóbbi fejlődést támogatta, s e tendenciát a második Gyurcsány-kabinet centralizációs, jövedelemelszívó és fejlesztéspolitikai törekvései csak tovább erősítik.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.