Munkagépek a Luppa-szigeten

A közelmúltig alig néhány megállónyit kellett utaznia a HÉV-en a budapestieknek, hogy a Római-part egyik ódon csónakházában kajakot, kenut bérelve evezhessenek a Dunán. Először a csónakházak többségétől kellett búcsúzni: a felelőtlen sportminiszterek apránként elkótyavetyélték őket, de a körgyűrű építése miatt most oda a folyó csendje is.

Munkatársunktól
2006. 07. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Régóta tudni lehetett, hogy így lesz, ám most, amikor valóban megkezdődött az építkezés, a látvány brutális: az M0-s körgyűrű hídjának nyomvonalán már letarolták a szentendrei-szigeti vadont, de oda a budakalászi oldal, éppúgy, mint a valamikori újpesti Izzó strandjának és vízisport-telepeinek környéke.
Eddig ha valakinek csak egy fél napja akadt a vízi túrára, a rómairól a Luppa-szigetig evezett. A múlt héten azonban, amikor a távirati iroda pontatlanságának köszönhetően (a kísérőszöveg alapján) a Luppa-szigetig vezető, az autópályahíd építéséhez rögtönzött pontonhídról készült képek lepték el a honi sajtót, sokan a szívükhöz kaptak. Ám kiderült: a pontont mégsem a kis szigetre kötötték ki, igaz, az építkezés a közelben folyik.
Tudósítónk a Luppa-szigeti közösséget faggatta: milyen lesz itt az élet a híd megépülése után?
– Pestnek szüksége van a hídra, nekünk közvetlenül nem nagyon – felelte kérdésünkre Elek Péter, a Luppa egyesület egyik vezetője, nem titkolva: a helyiek már belenyugodtak a ténybe, hogy a sziget déli csücskétől 220 méterre híd épül, ha akár akarják, ha nem. Bár a megszokott látképbe egyelőre nem igazán illik bele az ideiglenes pontonhíd sem, az ittenieket még nem zavarják különösebben a munkálatok.
– Maga a kacagás és vígság szigete – legalábbis így vélték az újságírók a ’40-es években. A Luppa-sziget az elmúlt hetekben kissé veszített a vonzerejéből. Kívülről nézve ma valóban a pontonhíd és néhány betonkeverő munkagép hívja fel rá a figyelmet. Az M0-s híd építésével a város jelentős lépést tett az eddig érintetlen terület felé.
A parton Tury László, aki a szigetet és a szárazföldet összekötő kompjárat működtetője immáron 15 éve, szívélyesen fogad hajójában. Rögtön kettős érzésről kezd el beszélni a híddal kapcsolatban. „Kimondottan itt, a Luppa-sziget közelében nem örülök neki. Ahol az ősfákat kivágták (a Szentendrei-szigeten), most úgy néz ki a part, mint egy ipari terület. Másrészről viszont megértem, hogy Budapestet el kell kerülni valahogy.” Szerinte egy kilométerrel lejjebb kellett volna megépíteni a hidat, mert „így most már innen fog kezdődni a vadvíz, és nem pedig a Római-part végétől.”
A kajakosokat nem gátolja a továbbhaladásban a pontonhíd, mivel egy része felnyitható. Egyedül a látvány az, ami zavarja őket, de miután a parti büfében megmutatták nekem is a látványterveket, igazat adtam nekik, és Tury László szavaival élve: „a híd kecses lesz”, a tudományos-fantasztikus filmeken edződött szemnek pedig kimondottan szokványos.
A Luppa-sziget egyetlen büféjében Diós Sándorné, a tulaj felesége szerint sem fog különösebb gondot okozni az építmény. „Lejáró ide nem lesz, sem a Szentendrei-szigetre, úgyhogy szerintem nem fogja zavarni az itt élőket.” – A forgalom zaja és füstje nem fog a sziget felé jönni a szélirány és a fák miatt – vélte. A hangfogó sem egy utolsó tényező. Már ha a tervek szerint épül meg. „A legutóbbi információk szerint a zajfogót nem akarják elkészíteni a hídon, állítólag csak a Budakalász felőli oldalon, holott azt megígérték” – mondta Elek Péter. Ha ez így lesz, lépni fognak. A sziget környezetéért felelős egyesület vezetője is jól tudja, hogy a hídra szükség van. „De nem lehet mindenkinek jót építeni.” A legtöbben a csúnyán megbolygatott növényzetért aggódnak, habár Elek Péter úgy véli, „a természet azt egy pillanat alatt rendbe hozza – ahol nem betonozzák le persze.”
Az M0-s híd építése tehát egyelőre nem zavarja a Luppa-szigetieket, a munka zaja alig hallatszik be annak a mintegy tíz nyaralónak a kertjébe, ahonnan rálátni a hídra. Az pedig, hogy továbbra is az árvíz marad-e a legnagyobb gondjuk a szigeten üdülőknek, a híd elkészülte, vagyis 2008 után kiderül.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.