Pénzhígítás

2006. 07. 24. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nincs túl jó hírünk. Dacára annak, hogy a jegybank nem a papírformának megfelelően, hanem „bődületes” mértékben – fél százalékkal – emelte meg az irányadó kamatot, és ennek nyomán a forint is erősödött. Az esemény hátterében ugyanis az áll, hogy az MNB mellett működő monetáris tanács úgy tartja, a kormánnyal közösen kitűzött idei háromszázalékos inflációs cél elérése a jelenleginél szigorúbb „pénzügyi keretet” igényel. Nos, ennek érdekében lépett a jegybank, illetve lép tovább.
Mielőtt megkönnyeznénk az ambiciózus tervet, nem árt, ha fejben tartjuk: az alapkamat természetesen akkor jó, ha alacsony. Lásd Nyugat-Európa vagy éppen Csehország. Ám hogy a kormányfő klasszikusainak egyikét is felidézzük: „El lehet menni Szlovákiába.” Igen, ott csak négyszázalékos ez a plafon. De félre a tréfával! Ha magas az irányadó kamatszint, akkor jelentősen drágulnak a hitelek, és akárhogyan is: magas kamatozású kölcsönökkel bizony nehéz gazdálkodni – tudja ezt mindenki, aki ebben az országban próbál boldogulni.
Tehát a fő problémát az okozza, hogy szép lassan kezd felpörögni az infláció. Úgy, hogy az elmúlt hónapokban megtapasztalt tízszázalékos forintgyengülés is serkenti a folyamatot. Gazdaságkutatók várakozásai szerint a pénzromlás mértéke a jövő év közepén 7,5 százalékon tetőzik, az éves átlag pedig 6,5 százalék lehet az idei 3,5, illetve a decemberre várt öt százalék után. Persze, az infláció meglódulását az is nagymértékben magyarázza, hogy érvényesülnek az adóemelések és a fogyasztói ártámogatás leépítésének következményei. Magyarán, az MNB azért küzd, hogy a megszorítócsomag ne okozzon tartós inflációs nyomást. Eközben pedig számolnunk kell a kedvezőtlen nemzetközi tényezőkkel, mindenekelőtt az olaj drágulásával, továbbá a globális és regionális befektetői hangulat kedvezőtlen változásával.
Vagyis azzal, hogy nem tudni, meddig finanszíroznak bennünket külföldről. Hiszen a nemzetközi pénzbőség – e térségre vonatkozón – véget érhet, és ilyenkor előtérbe kerülnek a kockázatok, a hiányok – vagyis mindaz, amiben felettébb rosszul állunk. Ennek a következményei: a külföldi befektetők kivonulása stb.
Amúgy jogos a kérdés: miért jó az általános pénzhígítás a kormánynak? Röviden azért, mert növeli a költségvetés bevételeit; az ebből származó plusztétel az inflációs adó. Ami ugyan átmenetileg jó a büdzsének, ám rossz nekünk. A szegények adója ugyanis számottevő társadalmi költséggel is jár, miután ez a szándékos jövedelem-újraelosztás a gazdaság egészének szociális veszteséget jelent, és különösen hátrányosan érinti a kiszolgáltatott társadalmi rétegeket. A gyakorlati tapasztalatok is azt mutatják, hogy az infláció emelkedését lassan követik a fizetések, a nyugdíj, a munkanélküli-segély. Ráadásul a mostani gazdaságpolitika is a jövedelmek elértéktelenítését segíti. Erre ékes bizonyíték, hogy a kormány képtelen visszafogni közkiadásait, így nem marad más hátra, mint a lakossági havi fix lenullázása. Azt, hogy mennyire nem tud a kabinet mit kezdeni a kiadásokkal, jól mutatja, hogy az idei hiánycsökkentés nem a takarékosságból, hanem az adóemelésekből áll össze!
Nyugtázzuk, hogy a mi szempontunkból a félszázalékos kamatemelés jól jött. Talán ideig-óráig fékezi a pénzhígítást, és végre elbúcsúzhatunk a 280-as eurótól. Ha nem is heroikus a jegybank küzdelme, ebben a helyzetben egy piros pontot azért megérdemel a tegnapi döntés. Ráadásul a küzdelem folytatódik, csakúgy, mint a kamatemelés.
Mi már semminek nem tudunk örülni?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.