Vidéksorvasztók

Átgondolatlan, vidékellenes, lejárató. Valószínű, hogy Kóka János gazdasági miniszter egy szabad félórájában találta ki, mely vasúti szárnyvonalak szűnjenek meg Magyarországon, legalábbis a Zalaegerszeg–Rédics pályaszakasz forgalmának tervezett megszüntetése erre utal. Kóka bejelentése előtt néhány nappal ugyanis egy térségfejlesztési fórumon még a MÁV illetékesei is üdvözölték a Rédicsre és a Szlovéniába vezető vasútszakasz megújításáért tíz év óta tett térségi erőfeszítéseket, amelyeket az Európai Unió már anyagilag is támogatott. A térség polgármesterei ellehetetlenülő falvaik érdekében Sólyom László köztársasági elnökhöz fordulnak.

Varga Attila
2006. 07. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter múlt hét szerdán jelentette be, hogy a kormány döntése értelmében megkezdik a helyközi személyszállítás átalakítását, és még az idén várhatóan megszűnik 28 vasúti mellékvonalon a személyszállítás, ami a számítások szerint eddig évi több mint 6 milliárd forint veszteséget okozott. A 28 mellékvonal egyike Zalaegerszeget köti öszsze Rédiccsel. A hossza 49 kilométer.
Gutorfölde, Csertalakos, Kissziget, Ortaháza, Csömödér, Iklódbördőce – csak néhány településnév a vonatról nézve. Nem vezet hozzájuk közvetlenül vasúttal párhuzamos főút, vékony mellékutak ringatják az autósokat, s a ritkán járó buszok utasait is. Ortaházán már egy évtizede nincs bakter, sem jegypénztár, az üres kockaépület úgy nyújtózik magányosan a sínpár mellett, mintha az űrből pottyant volna oda. Magányos alak várakozik itt, egy asszony. Egerszegre és Lentibe szokott menni a piacra, most meg a férjéhez a kórházba. Na igen, lenne busz is, csak az jóval drágább. Míg a vonattal Egerszegig hatszázegynéhány forint a jegy, busszal alig kap vissza az ezresből. – Nem értem, miért veszik el a vonatot, ez a legolcsóbb – mondja elkomorodva.
Vajmi Ferencet, Ortaháza polgármesterét a szomszédos település kicsiny csárdájában találom meg. A környéken dolgozó munkások ebédelnek itt, én is megbarátkozom a menüvel, 390 forintért. A polgármester nehezen áll kötélnek, hogy bármit is nyilatkozzon. Úgy véli, én lényegesen többet tudok erről az ügyről, mert ő a drámai tervről csak az újságból értesült. – Tudtam, hogy tervezik az összeköttetés kiépítését Szlovéniával, most pedig értetlenül állok. Még az a néhány ember is elveszíti az állását, aki vonattal járt dolgozni a nagyobb településekre – mondja, miközben tehetetlenül széttárja a kezét. – A Flextronics saját buszokat indít a dolgozóiért, arra más miért ülhetne fel? Lehet, hogy veszteséges a vasút, de a Volán sem lesz kifizetődő, mert itt a falvak és a sínek között cikcakkban kellene járnia – teszi hozzá. Kiderül, hogy a településen már mozgóposta van. – Megszűnt a postahivatal, most tetőzik majd az elsorvasztásunk, a következő húzás pedig az lesz, hogy az Áfész megszünteti a boltot. – Ez rosszabb, mint Ceausescu, aki ledózerolta a településeket, mert az egyik napról a másikra történt, itt pedig lassú halálra vagyunk ítélve. Nem értem a kormány logikáját, mindent megszüntetünk, mert csak Budapesten és a nagyvárosokban van élet. Vajon mennyibe kerülhet hat kis motorvonat költsége? Nem lehet olyan sok – morfondírozik emberünk. Ortaháza lakossága 1990-ben 200 volt, most pedig 160. Hát sorvadunk, kérem, sorvadunk.
Pákán átutazva befalazott élelmiszerboltot látok. E faluban már itt van a jövő!

A térség polgármesterei és a tárgyalásokba bevont szakemberek az utóbbi években számtalan projektindító megbeszélést tartottak a Rédics és Lendva közötti vasúti kapcsolat visszaállításáról, hiszen egymilliárd forintból a pálya ismét megépíthető lenne… Az 1890-ben épített vasútvonal 1945-ös megszüntetését követően magyar oldalon gyakorlatilag 2,6, szlovén oldalon pedig mintegy 5 kilométer hosszú vasútvonalat hanyagoltak el. A töltés mindenütt megmaradt, a síneket pedig csak részben szedték fel. Manapság Rédics és Lendva között gyakran araszolgatnak a teher- és személyautók, mára elviselhetetlenné vált a kamionforgalom is.
Nagypáliban, a Zala Megyei Fejlesztési Kht. szervezésében az érdekeltek az INTERREG III/A pályázat keretében elnyert tervezési keretösszegből a tanulmányterv és az engedélyezési terv elkészítésének részleteiről tanácskoztak. Magyar, szlovén és horvát közlekedési érdekek öszszehangolásáról van szó, elsődlegesen az egerszegi és a lendvai olajfinomítók alapanyag-szállítmányairól, de természetesen személyszállítási feladatok ésszerű összehangolásáról is. Rédicsen az évi 860 ezer kamion zaj- és légszennyezési terhelését kiiktathatnák, amennyiben az uniós országokban megszokott Ro-La-szerelvények közlekedtetésére köteleznék az új tagországokat. A pályaépítési költség pár év alatt megtérülhet – áll a tanulmányban, s állítják a szakemberek. A szlovén–magyar határ menti regionális tanács ülésein is rendszeressé vált ez a téma.
Nehéz lenne felsorolni azt, hogy kik emeltek szót a vasút helyreállítása érdekében a Zala Megyei Kereskedelmi és Iparkamarától a Mura-vidéki Gazdasági Kamaráig, a Mura-vidék szlovéniai országgyűlési képviselőjétől az Őrség–Göcsej–Hetés Térségi Területfejlesztési Társulásig. A szlovén olajcég, a NAFTA számára is létfontosságú a vasútvonal megléte és fejlesztése.
– A zalaegerszegi kőolaj-finomító és a NAFTA léte adja a racionalitását a Rédics– Lendva vasútvonal visszaállításának. A Mura-vidéki magyarok számára is jótétemény lenne ez, hiszen elérhető közelségbe kerülne a Lendva–Beltinc összeköttetés, ami a szlovén tengerpart vasúti elérhetőségét jelentené számukra. Mindez hihetetlenül felértékelné a térség ipari parkjainak jelentőségét, Lendva logisztikai központtá válását, s mivel a 20 százalék feletti munkanélküliség jórészt magyarokat érint, erre érzékenynek kell lennünk, s úgy érzem, ezen minden megoldással segítenünk kell – fogalmazta meg gondolatait egy térségfejlesztési szakember.
A Zala Megyei Fejlesztési Kht. közel huszonötmillió forintot nyert az EU-tól a Rédics–Lendva vasúti összeköttetés helyreállítása tervdokumentációinak elkészíttetésére. A Zala Megyei Közgyűlés többségi tulajdonában lévő társaság mindezt a Szlovén–horvát–magyar szomszédsági program 2004–2006 elnevezésű projekt kereteiből kapta. Kasza Sándor, a fejlesztési kht. ügyvezető igazgatója kérésemre elmondja, hogy az EU is indokoltnak látja a fejlesztést, másképp pénzt nem nyertek volna. A nemzetközi helyzet is kívánatossá teszi a nyugat-dunántúli régió észak–déli irányú forgalmi fejlesztését. Példaként mondta: az elmúlt években Szlovákiában sok összeszerelő-üzem létesült, s a Dél-Európába irányuló vasúton történő szállítás lehetősége hazánkon keresztül Szlovénia és Horvátország felől megoldott lehetne.
Kasza Sándor hangsúlyozta: a mostani kormánydöntés előtt nem kérték ki a véleményüket. Arra a kérdésre, hogy ha mégis megszűnne a kérdéses vasúti szakasz, mit tudnának tenni, úgy válaszolt: kényszerűségből az EU-nál a vasúti forgalom visszaállításának elősegítésére pályáznának.

Két hölgy integet Rédicsen a távozó piros motorvonat után. Az idős néninek, Bedő Annának zalaegerszegi átszállással Budapestre indult vissza innen származó rokona. A másik, Simon Józsefné hozta ki az állomásra a két nénit, hogy ne kelljen sokat gyalogolniuk. Szerintük a vonat kényelmesebb, kiszámíthatóbb és olcsóbb, mint a buszozás.
„Menetjegy kiadása a szolgálati lakásban!!!” – olvasom a rédicsi állomásépület falán. Nem akarok a kerten keresztül csak úgy betörni, lelkesen hallózom az ablak alatt. Egy nő alakját látom távolabb, éppen edényt törölget: Tüskéné Nagy Mária a szerződéses jegykiadó. Férje 34 éve vasutas, Lentiben forgalomirányító. – Kevesen ültek a vonaton, mondom neki szigorúan, s várom a hatást. – Kevesen, de ez már késői vonat a dolgavégzéshez. 13.25-kor indult, s háromnegyed háromra ér Egerszegre. Akkor már orvoshoz, piacra vagy bevásárolni menni igen késő van. A hajnali 3.35-ös vonattal a hat órára munkába járók mennek. Itt vagy tízen szállnak fel, de mire a 13 községet végigaraszolja a vonat, sokszor már alig férnek el a kocsiban – vélekedik az aszszony. Elmondásából kitűnik, hogy az öt óra negyvenöt perces vonaton is sokan vannak, néha indulásnál húszan is. Ilyenkor az kel útra, aki sztk-ba, orvoshoz vagy ügyeket intézni, vásárolni megy. Kedden és pénteken Zalaegerszegen, csütörtökön, szombaton Lentiben van nagy pac, s ez újabb vonzerő vagy kényszerpálya a vonatozáshoz. Az asszony nem titkolja, hónap elején látja ám az arcokon, hogy kinek nincsen pénze már vonatjegyre sem. Akkor mondják is neki: „Na, Marika, hitelre van-e jegye?” S ő hitelez nekik a jegyre, s még mindig mindenki megadta. Kicsit furcsállom ez utóbbit (talán az előbbit is), mire azt mondja, kis közösség ez, még a szónak is becsülete van.
Ugye, nem is kellene leírnom: nagyon-nagyon sajnálnák, ha itt a vasúti közlekedés megszűnne. Most ez az életük.

– A Rédics–Lendva vasúti összeköttetés visszaállítása indokolt, a tengerre való kijutás jelentősége gazdasági és turisztikai értelemben is felbecsülhetetlen. A jelenlegi pályaszakasz létjogosultsága megkérdőjelezhetetlen, és sokkal jobb a vasút kihasználtsága, mint amit a kormány közölt – véli Lóránth József, Rédics polgármestere. – Hiányzik a magyarságpolitika és a vidékpolitika, hiszen a térségben élők jól tudják, hogy a Magyarországon tanuló Mura-vidéki gyermekeket áthozzák a szülők a határon, s eddig Rédicsről indultak vonattal iskolájukba – tette hozzá. Megemlítette, hogy a gyakorlatban szombaton és vasárnap alig járnak a Volán buszai, miközben a gyerekek számára iskolaidőben ezek a legfontosabb napok.
– Szerencsétlen időzítésű volt a vasút-leépítési szándékok bejelentése, és lejáratták az embereket is. Egy hete tartottak egy olyan konferenciát Lentiben, a Hubertusz étterem különtermében, amelyen a vasút szombathelyi és budapesti képviselői mellett a megyei közgyűlés vezetői s gazdasági szakemberek is részt vettek, és ismertették a két ország közötti vasúti felújítások terveit. Nos, mindenki gratulált a tervekhez. Más forrásból megtudtuk: a gazdasági minisztérium képviselőjét is meghívták, de a tárcát nem képviselte senki.
Lóránth József rédicsi polgármester ismertetése szerint Sólyom László 2005 novemberében Szlovéniában, a muravidéki magyarok „fővárosában”, Lendván töltötte egyik napját, ahol Janez Drnovsek szlovén elnökkel folytatott tárgyalásokat. A vasúti fejlesztésekkel kapcsolatban Sólyom hangsúlyozta: a törekvést a lehetőségéhez mérten minden eszközzel támogatni fogja. Mivel a térség polgármesterei úgy érzik, hogy a környéken élőket a döntésből kihagyták, a köztársasági elnökhöz fordulnak.
A forgalomszüneteltetést a MÁV a 28 mellékvonalon a december 12-i menetrendváltással tervezi.
Továbbiak a 10. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.