Ahogy azt a tragédia után elsőként megírtuk, a Legfőbb Ügyészséghez mindjárt a történések másnapján több beadvány érkezett. Mindegyik a szervezők gondatlanságának tudta be a drámai következményt. A feljelentők halált okozó gondatlan veszélyeztetés címén az eset tisztázását kérték. Az illetékes vádhatóság ezután rendelte el az adatok kiegészítését, összegyűjtését. Mindez hatással volt a kormányzati álláspontra. Amint ugyanis az ügyészi vizsgálat híre nyilvánosságra került, a Miniszterelnöki Hivatal (MeH) készségesebbé vált – a sajtó rendelkezésére bocsátotta azt a szerződést, amely a tűzijáték kivitelezéséről köttetett a vállalkozó Nexus Kft. és a kancellária között. A kontraktus számos ponton ellentmond a Szilvásy György által a nyilvánosság elé tárt vizsgálati jelentésnek.
Augusztus 22-én a kancelláriaminiszter azt állította: a tömegszerencsétlenséget vis maior, vagyis elháríthatatlan külső erő idézte elő. Az orkán 120 kilométeres óránkénti sebességgel csapott le a Duna partján összegyűlt mintegy másfél millió emberre.
*
A meteorológiai szolgálat vasárnap 19 óra 39 perckor kiadott jelentése ugyanakkor 90 kilométer/óra vagy ezt meghaladó szélerősségről szólt. A Kormányszóvivői Iroda azonban tegnap is azt állította, hogy a meteorológusok csupán 80–90 kilométeres óránkénti szelet jósoltak. Utóbbi erejű vihar esetén Szilvásy szerint nem lett volna szükség a tűzijáték elhalasztására. Emellett késő is lett volna már ahhoz, hogy hazaküldjék a tömeget, állította, hiszen pánik törhetett volna ki. Ugyanakkor – a belső vizsgálat megállapítása szerint – a közelgő viharról szóló értesítést nem bontotta fel a címzett katasztrófavédelem, tehát nem is továbbíthatta a szervezőknek. A meteorológiai szolgálat és a katasztrófavédelmi igazgatóság ügyeleteseit mindemellett fegyelmivel felelősségre vonták. Elbocsátották a MeH főosztályvezetőjét is, aki aláírta a szerződést a tűzijáték szervezőjével. Az indok az volt, hogy a szerződés nem tartalmazta, mi a teendő vis maior esetén.
Amikor az ügyészség megkapja a rendőrségtől a MeH-től beszerzett iratokat, köztük a Bodor Tibor főosztályvezető által jegyzett megállapodást, abban azt láthatja majd, hogy a vis maiorról külön fejezet rendelkezik. A XIII. rész öt pontban fogalmazza meg az ilyen esetekre érvényes eljárást. Az első és legfontosabb, hogy a vállalkozó nem felelős a késedelmes vagy nem megfelelő teljesítésért. Még arról is megemlékezik a kontraktus, hogy a többéves időjárási statisztikák alapján „kevéssé valószínű, de nem kizárható” a rossz idő. Ilyen időjárás esetén a vállalkozónak a rendezvény átszervezésével, átalakításával kell megkísérelnie a teljesítést. Erre azonban „a józan és gyakorlati megfontolás határain belül” kell törekednie. Ha előzetes információja nem is volt a Nexusnak – amely a szerződés szerint az alvállalkozóért úgy felel, mintha maga cselekedne –, a 120 kilométerrel tomboló vihar önmagában indokolttá tette volna a tűzijáték azonnali leállítását. Ezek a szabályok teljességgel megalapozatlanná teszik az osztályvezető fegyelmi büntetését, felvetik viszont a Nexusét.
A cég egyébként a szerződés VI. részének 2. pontja és az 5. számú melléklete alapján is elmarasztalhatónak látszik, ugyanis mindkettő szerint a kivitelezőt köti a pirotechnikai tevékenységről szóló 2005-ös kormányrendelet. Ugyanerre a szabályra hivatkozva adta meg az engedélyt a rendezvényhez a Budapesti Rendőr-főkapitányság is. A szerződéshez csatolt rendőri határozat előírja: amenynyiben a vállalkozó megszegné a 2005-ös jogszabályt, akkor megvonják a működési engedélyét, és eljárást indítanak ellene. A jogszabály úgy szól, hogy „erős szélben a lebonyolítást el kell halasztani, amennyiben pedig elkezdték, a felelős pirotechnikus által le kell állítani”. A szerződés felsorolja a felelős pirotechnikusokat. A megállapodáshoz mellékelt biztonsági terv szól a helyszínt biztosító rendőri erőkről, tűzoltókról, mentőkről is.
Nem beszél viszont arról, hogy a vállalkozónak be kellene szereznie a meteorológiai jelentést. Ez kétségkívül a gyenge szem a láncban. Ez lehetett az oka, hogy – mint a Heti Világgazdaság most megjelent száma közli – kormányzati berkekben úgy döntöttek: a meteorológusokra és a vis maior helyzetre hárítják a felelősséget. A lap információi szerint egyedül Petrétei József igazságügy-miniszter vélekedett úgy: többen is követtek el hibát.
Szilvásy Györgyöt mint kancelláriaminisztert az állami ünnepek megrendezésével kapcsolatban többrétű kötelezettség terheli. A kormány 2005 júniusában elfogadott határozata szerint évente koncepciót kell a kormány elé terjesztenie a rendezvényekről. Az éppen soron következő ünnep programjáról és költségeiről pedig jelentést kell a kabinet elé tárnia. A miniszter által vezetett házi vizsgálat nem tett említést arról, hogy maga a miniszter miként tett eleget kötelességének. Azt sem tudni pontosan, hol volt Szilvásy a vihar idején, és ha valóban a Balatonnál tartózkodott, nem tapasztalta-e, hogy viharos az idő.
vezércikk a 7. oldalon

Meghalt a kisfiú, akit agyevő amőba támadott meg a párkányi fürdőben