BA Zrt.: a fejlesztések 2007-ben kezdődnek

Ugyan már nyolc hónapja van brit tulajdonosa a Budapest Airport (BA) Zrt.-nek, kívülről semmit nem változott Ferihegy. A különféle prezentációkon ismertetett fejlesztésekből még semmi nem valósult meg. Bár kétségtelen, hogy a Ferihegyi repülőteret üzemeltető társaság menedzsmentje munkájához nyugalmat és csendet akar, e csendet időnként megtöri a szakszervezetek és az érdekképviseletek, valamint az ott dolgozók némelyikének – a BA Zrt. egy-egy intézkedését megkérdőjelező – hangja. Többen észrevételekkel fordultak szerkesztőségünkhöz, amelyekre Steve Hardwick, a BA Zrt. vállalati és közkapcsolati igazgatója válaszolt. Elmondta továbbá, hogy az év végére a felére csökkentik a társaság dolgozóinak létszámát, megszüntetik a Business Centert, eladják a földi kiszolgálási és a minibuszüzletágat, valamint a RÜK Kft.-t, illetve kiszervezik a parkolóüzemeltetést és a takarítást. A múlt héten pedig Budapesten járt Rafael del Pino, a Grupo Ferrovial elnöke, a BA Zrt.-t tulajdonló brit BAA új tulajdonosának első embere.

Hunyor Erna
2006. 08. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy szerkesztőségünkhöz érkezett észrevétel szerint nagyszabású fejlesztéseket jelentett be a BA Zrt. új menedzsmentje, ám az elmúlt nyolc hónap alatt még egyetlen kapavágás sem történt. Ezzel kapcsolatosan Steve Hardwick elmondta: eddig valóban nem költöttek pénzt a fejlesztésekre, aminek az az oka, hogy a legtöbb beruházás nem egyik napról a másikra történik, hiszen a repülőtér-korszerűsítés nagyon hosszadalmas folyamat. Először tervek kellenek, amelyeket hatóságilag engedélyeztetnek. Első lépésként a 2A és a 2B utasterminálból egy nagy terminál lesz, valamint a repülőtér Vecsés felőli területén kargóközpontot építenek. Mint mondta, a privatizációs szerződésben garanciát vállaltak arra, hogy 261 millió eurót (a forint– euró jelenlegi árfolyamán ez 70,5 milliárd forint) költenek fejlesztésekre az elkövetkezendő hat évben, s ezt be is fogják tartani. A nagy költekezésre és az első kapavágásra azonban csak 2007-ben kerül sor.
Arra az állításra, miszerint fejlesztésekre nem, ám 50 millió forintos luxusautókra, napi 50–70 ezer forintos étel-ital-, bébiszitterszámlákra, golfklubtagságira, valamint 30 darab hungaroringes VIP-belépőjegyre viszont igen, Steve Hardwick közölte: az összes brit menedzser, azaz a felső vezetők nem a Budapest Airport Zrt.-vel állnak jogviszonyban, hanem a BAA anyacéggel. Egyiküknek sem biztosítanak ingyenautót, hanem Angliából kapnak egy keretösszeget, amelyet szabadon használhatnak fel. A nagy értékű autókat megvásárolta a Budapest Airport, amelyeket lízingelnek a felső vezetők, plusz fizetik az üzemben tartás költségeit és az adót. A vállalati és közkapcsolati igazgató elismerte, hogy komoly catering (étel-ital) -számlákat fizetnek, de ez véleménye szerint természetes, hiszen nagyon sok sajtótájékoztatót tartottak, önkormányzati képviselővel találkoztak, lakossági fórumokat rendeztek, sőt valamennyi parlamenti képviselőt meghívták a brit nagykövetségre egy fogadásra, hogy az egyik legnagyobb magyar cég új tulajdonosaiként minél jobb együttműködést alakítsanak ki. S ennek vannak költségei. Az pedig nem igaz – mondta –, hogy a társaság pénzén golfklubtagságikat vagy VIP-jegyeket vásároltak volna. Az a dolgozói panasz pedig minden alapot nélkülöz, hogy a törvény által előírt forma- és munkaruhát nem biztosítják a munkavállalók számára – húzta alá.

Ki itt a zöldfülű?

Steve Hardwick leszögezte: minden, a munka törvénykönyvében és a kollektív szerződésben rögzített kötelezettséget teljesítenek. – Egyébként egy nagyon érdekes dolgot figyeltünk meg – fogalmazott az igazgató –: azt, hogy a magyar szakszervezeti vezetők rendszeresen tesztelik, egyszersmind zöldfülűnek nézik a BA Zrt. brit vezetését. Azt hiszik, hogy mivel a vezetők angolok, ezért nem ismerik a magyar törvényeket, így könnyen „zavarba” lehet őket hozni. A szakszervezeti képviselők számtalanszor álltak már elő azzal – különféle jogszabályokra hivatkozva –, hogy ezt és ezt kérik, majd amikor kiderült, hogy a követelésnek nincs jogi alapja, akkor azt mondták: „oké, köszönjük szépen” – és jöttek a következő kérdéssel. A BA Zrt. személyzeti vezetője és ő maga is volt szakszervezeti vezető, úgyhogy jól ismerik ezeket a taktikákat – állította az igazgató. – Az pedig rendszeres vád ellenünk, hogy megsértjük a kollektív szerződésben foglaltakat – mondta Steve Hardwick, aki közölte: az egyik szakszervezet ezzel a panasszal fordult a nemzetközi szervezetükhöz, s ennek itt Magyarországon híre is ment. Azt viszont kevesen tudják, hogy a másik öt magyar szakszervezet levelet írt ugyanennek a nemzetközi érdekképviseletnek, hogy amit a másik szakszervezet mondott, az egyszerűen nem igaz, mert a BA Zrt. menedzsmentje nem sérti meg a kollektív szerződést. Erről ugye szinte senki nem tud?
Arra az állításra, hogy a Ferihegyi repülőteret üzemeltető társaság túlórára kötelezi a dolgozókat, holott már áprilisra elfogyott a munka törvénykönyvében maximalizált évi 300 óra túlóra, s ez a keret egyébként sem szolgálhat a létszámhiány enyhítésére, az igazgató azt válaszolta: ezt valóban meg kell oldaniuk, mégpedig nekik, és nem másnak. Nagyon szigorú 12 órás váltások vannak a társaságnál, ami egyáltalán nem rugalmas, és nem alkalmazkodik a valós munka, illetve a repülőtér forgalmának ritmusához. Ugyanis – fejtette ki Steve Hardwick – reggel és este van két óriási csúcs: nagy forgalommal, sok munkával, de napközben alábbhagy a roham. Azt szeretnék, hogy a műszakok a forgalmi igényeknek megfelelően működjenek, s ezt próbálják megértetni a szakszervezeti vezetőkkel is, akik ragaszkodnak a régi módszerhez, mivel a túlóra jobban fizet. A BA Zrt. vezetése soha nem presszionált egyetlen munkavállalót sem a túlórára, mert ezzel jogosan a bíróság elé lehetne vinni a társaságot – hangoztatta az igazgató.

Végkielégítés vagy jutalom

A dolgozók arról is beszámoltak lapunknak, hogy a BA Zrt. a csoportos létszámleépítés során kilépők papírjára nem azt írja, hogy végkielégítés, hanem azt, hogy jutalom. Steve Hardwick ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott: eddig egy embert sem bocsátottak el a BA Zrt.-től. Akik eddig elhagyták a repülőteret, azok önként távoztak, kölcsönös megállapodással. S mivel nem elbocsátások történtek, hanem kölcsönös megállapodás alapján önként távoztak, nem végkielégítést, hanem jutalmat kaptak. Azok a dolgozók, akiket majd elbocsátanak, végkielégítést fognak kapni. Egyébként a BAA 2571 fővel vette át a Ferihegyi repülőteret üzemeltető társaságot, s most 225 fővel dolgozik kevesebb munkavállaló a cégnél. Ezeknek a túlnyomó része úgynevezett önkéntes távozási program keretében ment el a cégtől. A közelmúltban hatvan állást jelöltek ki, amelyet megszüntetnek, s ezek elsősorban az adminisztratív munkatársak és a menedzsment soraiból kerülnek ki. A cégvezetésnek az a célja, hogy a lehető legkisebb legyen a kötelező érvényű elbocsátás mértéke, mert az egyik félnek sem jó. Ugyanakkor azért szükséges a BA Zrt. létszámának csökkentése, mert a cég versenyképességét muszáj fokozni. Tavaly nyolcmillió utast fogadott Ferihegy, éppen annyit, mint Glasgow, s Budapesten négyszer annyian dolgoznak, mint a skót reptéren. Kelet-Közép-Európában Ferihegy a legdrágább, ezért csökkenteni kell a szolgáltatások árait. Steve Hardwick elmondta: van egy mérőszám, ami a reptereket üzemeltető társaságok működésének hatékonyságát mutatja, eszerint Ferihegyen 3000 utas jut egy dolgozóra, a londoni Stansteden viszont húszezer. Ez azt jelenti, hogy jelenleg nagyon alacsony a BA Zrt. hatékonysága. Az igazgató emlékeztetett: a cég privatizálásának éppen ez volt az egyik oka. A BAA tisztában volt azzal a pályázati időszakban is, hogy milyen a Ferihegyi repülőteret üzemeltető társaság helyzete, de azzal is, hogy mi érhető el Budapesten, a BA Zrt.-nél. Ezért is vették meg a céget. Mint mondta, az előző vezetésnek nem voltak jó kapcsolatai a szakszervezetekkel, sztrájk sztrájkot követett. A brit menedzsment viszont sokkal őszintébben, nyíltabban kommunikál az érdekvédelmi szervezetekkel. Az angol anyacégnek volt egy üzleti terve a BA Zrt. jövőjéről. Ezt a tervet már februárban ismertették a szakszervezetekkel, amelyek – az igazgató közlése szerint – meglepődtek, mert előttük senki nem kommunikált ilyen mélységben a szakszervezetekkel. Nyíltan kérdezhettek a foglalkoztatási, átalakítási és fejlesztési tervekről is, amelyekre a vezetők részletes válaszokat adtak. Egyúttal világossá tette a menedzsment számukra, hogy szükségesek az átalakítások, amelyek fájdalommal járnak. Közölték, hogy számos üzletágat értékesítenek, kiszerveznek. A szakszervezetek ebben támogatásukról biztosították a menedzsmentet. Steve Hardwick szavai szerint a tulajdonosok megtehették volna azt is, hogy közlik: ennyi meg ennyi emberre nincs szükségük, viszontlátásra. Azonnali ha-tállyal kirúghattak volna nagyon sok embert. Ezzel szemben meghirdették az önkéntes távozási programot, amely az előzőnél sokkal humánusabb megoldás. Nagyvonalú és grandiózus lelépti csomagot kapott mindenki, aki ebben részt vett. A menedzsment olyan bónuszrendszert is kidolgozott, amellyel mindenki jól jár, ha sikeresen működik együtt a kiszervezési és átalakítási programban. Sok ember valóban elkerül a cégtől, de nem az utcára jut, hanem egy másik – immár új társasági formába szervezett – céghez. Ugyanott marad, azt csinálja, amihez ért, csak a munkáltató rovatba nem a BA Zrt., hanem egy másik szervezet neve lesz feltüntetve – fejtette ki az igazgató.
Egy másik információ arról szólt, hogy július 21-én a BA Zrt. menedzsmentje meghívta a szakszervezetek képviselőit egy egyeztetésre, amelyre a Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetének (LDFSZ) képviselőjét nem engedték be. Ezzel kapcsolatban Steve Hardwick elmondta: idén február 8-án a hétből öt szakszervezettel együttműködési megállapodást kötöttek. Ebben – egyebek mellett – meghatározták a menedzsment és a szakszervezetek közötti találkozások menetrendjét. Ennek egyik találkozójára került júliusban sor, ahová az LDFSZ-t nemhogy nem engedték be, de meg sem hívták. Mégpedig azért nem, mert az LDFSZ nem írta alá a február 8-i megállapodást. Az LDFSZ-szel április 18-án állapodott meg a BA Zrt. A július 21-i találkozót pedig a megállapodásban részt vevő felek számára hívták össze. Az igazgató hangsúlyozta: a BA Zrt. személyzeti vezetője mindennap találkozik a szakszervezetek képviselőivel, akikkel rengeteg időt töltött egyeztetéssel. Ám ez az időszak nagyon érzékeny, hiszen most jött el a pillanat, amikor szeptemberben a valós elbocsátásokra sor kerül. Ám valamennyi szakszervezettel egységes bérmegállapodást kötöttek, a kiszervezésekkel kapcsolatosan is egyezségre jutottak. Az igazgató leszögezte: szeptemberre el akarják adni a földi kiszolgálási és a minibuszüzletágat, s az év végéig értékesíteni akarják a repülőgépek üzemanyag-kiszolgálását végző RÜK Kft.-t is. Kiszervezik a takarítás és a parkolás üzemeltetési feladatait. Ezekkel az év végére a felére csökkentik a BA Zrt. létszámát, amit összesen 60 fő elbocsátásával oldanak meg, a többi munkavállalónak lesz munkája, csak más céghez kerül. Továbbá közölte: a ferihegyi terminálon található Business Centert – ismertebb nevén VIP-várót – megszüntetik, mivel nagyon kicsi volt az igény rá. Egy állami cégtől el lehet várni (az adóforintok ellenében), hogy fenntartson ilyen szolgáltatást, de a magántulajdonos a profitot nézi. Csökkentik az információs pultok számát is, mert a menedzsment véleménye szerint túl sok van belőlük. A távlati tervek között viszont szerepel egy hotel megépítése is, amelyben helyet kap majd konferencia- és businessközpont is. Az igazgató kifejtette: mivel Ferihegy 25 százalékkal drágább régiós versenytársainál, s a BAA felelősen gondolkodó, megbízhatóan működő társaság, így mindenképpen a profit optimalizálást kell szem előtt tartaniuk, a szükséges fejlesztések koordinálása mellett.
A BA Zrt.-nél működő szakszervezetek arról tájékoztatták lapunkat, hogy a cégen belül működő tájékoztatási rendszer (intra, e-mail) „to-all-users” jogosultságtól (ez az a lehetőség, hogy valamennyi dolgozónak egyszerre lehessen levelet írni, információkat küldeni) megfosztották. Steve Hardwick közölte: miután e belső e-mail rendszeren a dolgozók magánügyeiket próbálták megoldani (például lakást meg macskának gazdát kerestek), ezért ezt megszüntették. Tehát nem egyes szakszervezetektől vonták meg e jogot, hanem mindenkitől.

Üzletágakat akarnak eladni

Kérdésként fogalmazódott meg az érintettekben az is, hogy a brit tulajdonos hogyan akar üzletágakat eladni, amikor csak üzemeltetési jogot vett. A BAA-nak hetvenöt év után vissza kell adnia a társaságot a magyar államnak. De hogyan, ha közben darabokra szedi, és harmadik személynek eladja? – tették fel a kérdést. Az igazgató válaszában leszögezte: a BAA egyedül a földdel nem rendelkezhet, s 75 év múlva valamennyi épület visszaszáll az államra. Egyébként a BAA-nak minden joga megvan arra, hogy üzletágakat értékesítsen – mondta. Szerinte az a felelősségük, hogy a repülőteret úgy üzemeltessék, hogy ott legyen parkolási lehetőség, takarítás, repülőtéri kiszolgálás, de arra, hogy ezt saját maguk végezzék, semmi nem kötelezi őket.
Végezetül Steve Hardwick beszámolt arról, hogy a múlt hét szerdán a BA Zrt.-nél járt Rafael del Pino, aki annak a Ferrovialnak az elnöke, amely a közelmúltban felvásárolta a brit BAA anyacéget. Mint az igazgató elmondta, az elnök tájékozódni jött, a ferihegyi fejlesztési tervek iránt érdeklődött, majd közölte: az új, spanyol tulajdonosok hagyják, hogy továbbra is a BAA üzemeltesse a reptereit. Azonban néhány spanyol felső vezetőt delegált a Ferrovial a BAA igazgatótanácsába, egy spanyol vezetőt pedig a BAA felső vezetésébe. S azt leszámítva, hogy Mike Clasper, a BAA korábbi vezérigazgatója lemondott erről a posztjáról, más változtatás nem történt. Miután Chris Woodruff, a BA Zrt. volt vezérigazgatója Ausztráliába megy, helyére az igazgatóságba Steve Hardwick került. Úgy vélte: elképzelhető, hogy a spanyol tulajdonosok bizonyos hangsúlyokat máshol képzelnek el az egész BAA-ban, ugyanakkor nagy változásra a budapesti cég életében nem számít, mert a spanyolok is tudják, hogy a magyar állammal megkötött privatizációs szerződésben foglaltakat teljesíteni kell, ami megszabja a cég mozgásterét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.