Csetlés-botlás a giccs határán

Muray Gábor
2006. 08. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Böngészi az ember a heti filmbemutatókat, és vacillál: hagyja magát a floridai drogbárók akciódús világába kalauzolni a Miami Vice-szal, esetleg válassza az Amerikai szépség hazai másolatát – Gothár Péter Magyar szépség című munkája annak idején szemlenagydíjat nyert, mindenesetre nem éppen eredetiségéről híres –, vagy Roberto Benigni Tigris a hóban című új filmjére váltson jegyet. S mivel az ember éppen felejtené a hazai közéletre jellemző, jogos kedélybántalmakat, Benigni mellett dönt.
Az élet szép kasszasikerébe kapaszkodó olasz színész-rendező ismét európai tömegfilmet forgatott. A sajátos szemszögű holokausztmozi után a Tigris a hóban újabb felkiáltás a háború és az embertelenség ellen. Bár a film a mindent felforgató szerelemről szól, ezúttal Bagdad szétlőtt házai, aknamezői és kórtermei a díszletei. Benignit persze nem illik véresen komolyan venni, vagy éppen csak annyira, mint Chaplint, Keatont, Tatit vagy akár Woody Allent: rendezése középpontjában önmaga áll, pontosabban az az éles öniróniával tálalt, esetlen figura, aki a hétköznapok gegjei között a legszentebb emberi értékekért, a szeretetért, az őszinteségért és a hitért küzd. A Tigris a hóban főhőse a neves költő: Attilio de Giovanni burleszkfigurája (akit tehát Az élet széphez hasonlóan ismét Roberto Benigni formál meg) a giccs határán csetlik-botlik. Minden megvan benne, ami egy amerikai futószalagfilm főhőséhez kell: pacifizmus, szenvedély, küzdeni tudás, amelyhez a rendező kellő mennyiségű klisét társít a csillagos égtől a holdba bámuláson át az eleresztett madárkákig.
Attilio menthetetlen álmodozó: álmaiban mindig ugyanaz a gyönyörű nő jelenik meg; a valóságban azonban az álomnő megfelelője, az irodalmár Vittoria (Nicoletta Braschi) elutasítja a közeledését. Attilio Bagdadba is követi Vittoriát, amikor megtudja, hogy az iraki költőről, Fuadról (Jean Reno) könyvet író Vittoria életveszélyesen megsérült egy repesztől. A rosszul súlyozott római bevezető után felgyorsulnak az események, Attilio úgy jön-megy a háború forgatagában, mintha mi sem történne körülötte.
A Tigris a hóban persze egy percig sem komor. Könnyű, nyár végi vígjáték, éppen olyan, amit az ember Benignitől Az élet szép után várhat, még akkor is, ha ez a munka laposabbra sikerült a korábbinál. A szellem szabadságát mindenek fölé állító, az életet magától ellökő csendes-bölcs Fuadot és a szerelem miatt az élethez ragaszkodó, bohókás Attilót egymás mellé állító Roberto Benigni mégsem a rendezésben igazán nagy: az általa megformált figura nélkül a film összeesne. Benigni elsősorban színész: Latabár-szerű komikus karaktere ajándék. Gondtalan perceket ígér a kikapcsolódni vágyóknak.
(Tigris a hóban. Színes, feliratos, olasz vígjáték, 114 perc, 2005. Rendezte: Roberto Benigni. Forgalmazza a Budapest Film.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.