Elsorvadásra ítélték a mentőszolgálatot

Az Egészségügyi Minisztérium csökkentette az új mentőállomások építésére, a régiek felújítására szánt pénzt, a fejlesztési ütemterv ellenére sem rendelt új mentőautókat 2006-ban. Az Országos Mentőszolgálatnál előírt létszámleépítés 341 ápolót és 6 mentőtisztet is érint.

2006. 08. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Országos Mentőszolgálattól (OMSZ) 341 mentőápolót, 341 gépkocsivezetőt, 46 gazdasági-műszaki területen dolgozót és 6 mentőtisztet bocsátanak el, így a leépítés összesen 734 főt érint – olvasható a szervezet új vezetője, Gorove László által írt tájékoztatóban. Az OMSZ az elmúlt fél évben átlagosan 7303 főt foglalkoztatott.
Toma Lajos, a Mentődolgozók Önálló Szakszervezetének elnöke tegnap László Imrével, a Fővárosi Szent Imre Kórház főigazgatójával, az OMSZ-hez a mentés és a betegszállítás szétválasztásának koordinálására kinevezett szakemberrel tárgyalt. Megerősítették: a létszámleépítést ütemezetten kell végrehajtani. A szakszervezeti vezető hozzátette, első körben szeptember 1-jétől körülbelül 150 embert mentenek fel, főként nyugdíjasokat. Azt, hogy mik lesznek a további lépések, hatástanulmány alapján döntik el, amelyet László Imrének szeptember 31-ig kell elkészíttetnie.
*
Ez azt vizsgálja majd, hogy milyen személyi és tárgyi feltételek szükségesek ahhoz, hogy a mentés működőképes maradjon.
A 2006-os költségvetésben 350 millió forint szerepelt új mentőállomások építésére és a régiek felújítására. Csakhogy a kormány nemrég az Egészségügyi Minisztériumnak is zárolást írt elő, amely érintette a szóban forgó beruházási programot is. Így a „21 lépés az egészségügyért, mentőállomás felújítása és építése” címszó alatt szereplő 350 millió forintnak közel az egyharmadát, egészen pontosan 95,683 millió forintot zároltak. A megmaradó valamivel több mint 254 millió forintot pedig csak 2007-ben bocsátják rendelkezésre.
Még Rácz Jenő minisztersége idején a 350 millió forintos költségvetési támogatással számolva elkészült a terv, hogy mely állomásokat újítsák fel, és hová építsenek újakat. A kiválasztott települések között szerepel Ajka, Várpalota, Balatonfűzfő, Tapolca, Budapest Rákospalota, Budapest Csepel, Budapest X. kerület, Emőd, Jászárokszállás, Pécsvárad, Pusztaszabolcs, Csákvár, Kunszentmiklós, Kapuvár és Mosonmagyaróvár. Egyelőre nem tudni, mely beruházásokat mondják le, illetve halasztják későbbre.
Késhet a mentőgépkocsik cseréjének folytatása is. 2003-ban elfogadott az akkori kormány egy ötéves programot a gépjárműpark korszerűsítésére, amely előírta, hogy minimálisan hány új autót kell évente beszerezni. Az OMSZ lemondott főigazgatója, Takács Zoltán 2006-ra 34 Ford és 21 Mercedes típus rendelésére tett javaslatot. A napokban történt távozásáig azonban a miniszter nem írta alá a megrendeléseket. A több hónapos gyártási idővel számolva kérdés, hogy az év hátralévő részében hány új mentőautó érkezik a mentőszolgálathoz. Szerettük volna minderről megkérdezni az Egészségügyi Minisztérium véleményét is, de többszöri próbálkozásunk ellenére sem sikerült a sajtóosztálytól válaszokat kapnunk.
Ismeretes, Takács Zoltán nemrégiben adta be lemondását. Ezután rögtön nyilatkozatháború kezdődött közte és a miniszter között. Molnár Lajos azt állította: a főigazgató tett javaslatot a 734 fős létszámleépítésre, s a tárca végig az ő elképzelései szerint cselekedett. Takács Zoltán viszont úgy emlékszik, ő nem azonnali elbocsátást akart – mint ahogy az az első közlések szerint történt volna –, s a betegszállítás kiszervezésével egyidejűleg megszigorította volna az igényelhetőséget, ami végül nem történt meg. Szerinte a létszámleépítés tervének elkészítését az is indokolta, hogy a minisztérium nem volt hajlandó kompenzálni az üzemanyagár-emelkedésből fakadó többletkiadásaikat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.