Inga

Szarka Ágota
2006. 08. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A gazdasági tárca által megszüntetésre ítélt vasúti szárnyvonalak többsége éppen az elmaradott, munkanélküliséggel, szegénységgel sújtott régiókban van. A Nemzeti Fejlesztési Hivatal megrendelésére az idén márciusban elkészült tanulmány rávilágít arra, hogy a tömegközlekedés és annak költségei milyen meghatározó szerepet játszanak a munkanélküliség csökkentésében, a regionális felzárkóztatásban, valamint arra is, hogy e téren csak a bonyolult, sokirányú összefüggéseket figyelembe véve lehet jó döntéseket hozni. A tárca a takarékosságra hivatkozik. Arról azonban nem hallani, hogy a bezárási tervek milyen átfogó, felzárkóztató közlekedésfejlesztési rendszerbe illeszkednek – és hogy létezik-e ilyen.
Az Európai Unióból érkező fejlesztési támogatások célja nemcsak a tagországok felzárkóztatása, hanem az is, hogy az adott országon belül csökkenjenek a regionális különbségek. A szándék tehát az esélyegyenlőség lehető legszélesebb kiterjesztése – mind egyéni, mind közösségi szinten. Magyarországon igen nagy a különbség a legfejlettebb és legelmaradottabb régiók között, sőt az egyes régiókon belül is érvényes ez a tendencia. Az elmaradottság tünete és egyben egyik fontos konzerválója az infrastruktúra fejletlensége. A közösségi közlekedési rendszerek kulcsszerepet játszanak a felzárkóztatásban, az uniós források tulajdonképpen erre szolgálnak. Nyolcezermilliárd forintot várunk, ennek ellenére manapság leginkább vasúti szárnyvonalak bezárásáról, a még meglévő vidéki tömegközlekedési lehetőségek további szűkítéséről, privatizációról, az utazási kedvezmények megvonásáról, egyre növekvő utazási költségekről hallunk. A Nemzeti Fejlesztési Hivatal által megrendelt, az „elérhetőségben tapasztalható regionális különbségeket” elemző tanulmány – amelyet Bartus Tamás, a Corvinus Egyetem Szociológiai és Társadalompolitikai Intézetének munkatársa jegyez – megállapítja: az országos átlagnál magasabb munkanélküliségi rátájú, elmaradott régiókban (a keleti régiókban, valamint a Dél-Dunántúlon) a falvak és a központok, tehát azok a települések, ahol közintézmény működik, átlagosan meszszebb vannak egymástól, mint a fejlett régiókban. Ráadásul az elmaradott régiókban lassabban is lehet megtenni adott távolságot tömegközlekedéssel, mint a viszonyítási pontként használt, fejlett közép-magyarországi régióban. A falusi munkanélküliségi rátát növeli a falu és a központ közötti utazás ideje. Ez a hatás gyengébb a magas munkanélküliségű Észak-Magyarországon, aminek okát a kutató sem tudja egyértelműen megmagyarázni. „A magas munkanélküliséggel sújtott, a központoktól távol eső falvak munkanélküliségének mérséklése a közlekedési kapcsolatok fejlesztésével valószínűleg csak az alföldi régióban lehet sikeres” – állapítja meg a tanulmány szerzője, hozzátéve azt is: a munkanélküliséget mérséklő hatás csak akkor érvényesül, ha a megyeközpontokba irányuló közlekedést fejlesztik.
„Az Észak-Alföldön majdnem fél órával több időre van szükség egy megyei jogú város elérésére, mint Közép-Magyarországon” – olvasható a tanulmányban. A különbség oka lehet az, hogy a falvak átlagosan messzebb vannak a központtól, de az is, hogy ugyanazt a távolságot lassabban teszi meg a busz vagy a vonat, mint Budapest környékén, mivel ott jobb az utak, sínek, az infrastruktúra általános állapota, jobbak a járművek, a menetrendek. A kutatások szerint a különbségeket Magyarországon túlnyomórészt nem a távolság, hanem az infrastruktúra fejlettsége, fejletlensége okozza. Beszédes adat, hogy Észak-Magyarországon, ahol átlagosan 33 perccel tart tovább eljutni a központba, mint Közép-Magyarországon, ha a falvak központtól való távolságát a közép-magyarországi szintre csökkentenénk, az átlagos utazási idő csak hét perccel lenne kevesebb. Ha az infrastruktúrát emelnénk a fejlett régió szintjére, az 17 percet faragna le a lemaradásból. A tanulmányban olvasható az is: az úgynevezett dekompozíciós módszerrel pontosan megítélhető, hol milyen típusú fejlesztéssel mérsékelhetők eredményesen a regionális különbségek. Ha a nagyobb távolság miatt tart tovább az utazás, akkor hatásos beavatkozás az útépítés vagy a közigazgatási reform. Ha viszont a különbségek fő oka az, hogy ugyanazt a távolságot csak lassan lehet megtenni a hátrányos helyzetű régióban, akkor a hatásos megoldás a meglévő közlekedési kapcsolatok fejlesztése: gyorsabb vagy gyorsított járatokkal, út- és vasútfelújításokkal – szögezi le a tanulmány írója.
Bartus Tamás bevezetőjében felidézi a korábbi kutatások eredményeit is, amelyek a munkanélküliség és az ingázás közötti összefüggéseket térképezték fel. Hivatkozik Kertesi Gábor és Köllő János munkáira, amelyek arra kerestek választ: vajon mi az oka annak, hogy a kistérségi munkanélküliségben tapasztalható különbségek Magyarországon tartósak maradtak, míg a nyugat-európai tapasztalatok szerint ezek viszonylag rövid távon is kiegyenlítődhetnek. Mivel magyarázható az, hogy 1995 óta nincs új tőkebefektetés azokban a falvakban, ahol a legmagasabb volt a helyi munkanélküliségi ráta – és a munkanélküliség azóta sem csökkent? Kertesi Gábor 2000-ben publikált tanulmányában megállapította: kizárható az a magyarázat, hogy a kis falvakból elvándorolt a legképzettebb munkaerő, ezért a munkanélküliség oka a hátramaradt népesség alacsony iskolázottsága. Köllő János és Kertesi Gábor hipotézise szerint a kistérségi munkanélküliség konzerválódása a napi ingázást lehetetlenné tevő magas utazási költségeknek köszönhető. Köllő János 1997-es mérései szerint a kistérségi munkanélküliségi rátánál magasabb a falusi munkanélküliségi ráta ott, ahol viszonylag alacsony költségen egyetlen város sem érhető el. Ennek oka, hogy az ingázás költségei tetemesek: 10 kilométeres bejárás átlagosan a fizetés 12–18 százalékát emészti fel, a 40 kilométeres ingázás már 60–90 százalékot visz el a bérből. A 40 kilométerre vonatkozó becslés azonban már az autós költségeket veszi figyelembe, mivel a távolság növekedésével a tömegközlekedési lehetőségek egyre romlanak. Bartus Tamás 2003-ban és 2004-ben egyéni szintű adatokkal mérte az ingázási költségeket. Ahogy írja, a kutatás legfontosabb következtetése az, hogy utazásiköltség-térítés hiányában radikálisan csökken az ingázási hajlandóság. Ha az utazási költség az ingázóra hárul, akkor a nőknél 20, a férfiaknál 50 kilométeres távolságnál csökken nullára az ingázás valószínűsége – olvasható tanulmányában.
Egyébként a közlekedési lehetőségek biztosítása az állam alkotmányos kötelezettsége. Ennek ellenére vannak országunkban olyan térségek, ahol a rossz infrastruktúra és a szegénység miatt gyakorlatilag röghöz kötötten élnek az emberek. Ha volna is mivel utazni, nincs miből. Ezzel az ördögi kör bezárul: a tömegközlekedés tovább sorvad, az embereknek pedig – közlekedési lehetőség híján – egyre kisebb esélyük marad kitörni a nyomorból.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.