Miután maestro Rizzi begyalogol

Ókovács Szilveszter
2006. 08. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Carlo Rizzi, az olasz repertoár egyik dédelgetett karmestere már DVD-re dirigálta a Traviatát. Akkor Gruberova klasszikus párizsi dámaalakítása dominált, szemléztük mi is. Tegnaptól avíttra festi az emlékezet, bármily üvegszépséggel, éteri finomsággal énekelte is a nagy koloratúrszoprán. Mert a meghatározó élmény hatása önmagán túlmutat: nemcsak elvárást gerjeszt a jövőre, de átszínezi a múltat is.
Szóval, maestro Rizzi begyalogol a Festspielhaus árkába, s ahogy pálcáját felemeli a gyászfátyolos előjátékhoz, utoljára látjuk. Ezután már minden szem és objektív a játéktérre szegeződik. Soha nem láttunk színpadot ekkorának. Pedig nem világelső, de hatalmas, karéjos fehér íve kilométeresre rántja szét a stilizált világot, amelyben minden díszletelem fehér, és minden tömegszereplő és szólista fekete öltönyös. És férfi. Mintha előre gyászolnák a kurtizánt, az egyetlent, a nőt, aki pirosas kanapéján könnyű koktélruhában zuhan szerelembe egy elfogódott, gyerekes fiúval. Amit Anna Netrebko, az éneklés Sarapovája Violettával tesz, azt szokták revelatívnak mondani – ez viszont valóban az.
Egy rovott múltú szépség párjára talál, s a fenyegető halálalak (utóbb kiderül: az orvos!) elől, de saját habitusából fakadóan is játékos szerelmi önkívületbe sodródik. És fekve, háttal, futva, ragyogó vokális alakítással nyeri a Grand Slamet – a nagyjelenet magas Esz-ét kihagyja ugyan, de azt speciel a komponista se írta oda. Tenorpárja, Rolando Villazón valójában egy dedós álfelnőtt, s a konzseniális rendező rá is játszik erre. Villazónnak kisujjában Alfredo szólama; Thomas Hampson viszont letranszponáltatja az „öreg” Germont áriáját – ám a felvonásnyi hátrányt már azzal ledolgozza, ahogy a tradíció szerinti cilinderes báróskodás helyett valósággal lerohanja a lányt, fia „elrablóját”. Majd mint valami Mendez-filmből előlépett kőfejű, merev hadi veterán megüti Alfredót, aki embrionális pózban szűköl a földön, háttérben a saját tette miatt néma kétségbe eső, érzelmi nyomorult apával. Itt muszáj sírnunk, na, mert efféle pszichologizálás közelébe se szokott jutni a gégesztárokat összereptető, pár próbás operaüzem. Willy Decker nevét – ha most azonnal nyugdíjba vonulna, akkor is – ideje megjegyeznünk.
Írtam, hogy olvasata Verdi partitúrájával tökéletes harmóniában tör utat magának? Nem? Mert magától értetődik, miként a tavalyi álló ováció is a kényelmes-parfümös Salzburgban. Elhiszik-e, hogy tegnap odahaza is tapsoltunk?
(Verdi: Traviata/Rizzi – Deutsche Grammophon DVD.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.