Raktár a váróteremben

A száztizenhárom évvel ezelőtt felavatott ötvenhét kilométer hosszú Balatonszentgyörgy–Somogyszob vonal a Balaton déli partját köti össze Somogy megye belső részével. A megszüntetésre ítélt vonalak közül itt a legmagasabb az átlagos utaslétszám, 55 fő – kétszer annyi, mint a többi szárnyvonalon. Sem a MÁV, sem a térségben élők nem tudtak a tervezetről, s nem is kérdezték őket. Igaz, mint korábban Kóka János nyilatkozta: „A mocsár lecsapolásáról nem a békákat szoktákmegkérdezni.”

Varga Attila
2006. 08. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kőből készült Madonna tekint le az autósra a Balatonszentgyörgyöt Somogyszobbal összekötő út szélén. A kőszentség mögötti telepen pedig autók várnak boldog tulajdonosaikra. A pöffeszkedő monstrumok a tehetősebbekre, a napszítta szőkék, pirosak, öregek és csúnyácskák a szerényebb pénztárcájúakra. És suhannak az autók az úton, egyik a másik után. Az autósok kényelmét szolgálja itt minden. Egymást érik az útszéli akkumulátor-, kipufogó-, alufelniárusok, de a gumicsere, karosszériaigazítás, motorjavítás, fék- és futómű-beállítás, sőt robogóvásárlás sem lehet probléma. Csak pénz legyen. Közel még a Balaton, díszesek a kerítések. A fizetővendég-szolgáltatók kapukiírásai szerint németül is értve várják a környéken megszálló turistákat. Vágott fű illatát hordja a szél.
És megint feltűnik egy benzinkút meg egy kipufogó-javító. Ilyen körülmények között a Madonna látszólag az autókereskedők, karosszérialakatosok, üléshuzatosok védőszentje lehet, de nem, mégsem. Lelassítok, kiszállok. A szép szobor talapzatán felirat: „Isten dicsőségére állíttatta özv. Fabos Józsefné és gyermekei. 1908.”
Akkor még egyszerű földút futott itt, s többnyire csak szekerek poroszkáltak az úton. Miután 1893. október 24. megnyílt a Balatonszentgyörgy–Somogyszob közötti szárnyvonal, könnyebbé vált az itt élő emberek élete is. (Magyarország közlekedéspolitikájában Baross Gábor miniszteri tevékenysége [1886–1892] jelent fordulópontot, kitűnően példázza az egyéniség történelemformáló erejét. A századforduló éveire az ország közlekedési rendszere és működése eléri azt az összetettséget, amelyről oly sokan álmodoztak.)
Mára a vasút szerepe némileg megváltozott. Vonattal a szegény emberek és a Magyarországra autóval érkezett külföldiek járnak. Első megállónk, Marcali csak néhány kilométerre található a Balatontól, élményfürdője, ipari üzeme s vegetáló laktanyája van. Az élményfürdő felé kanyarodom. Épülete olyan, amilyet egy európai uniós tagállamban elképzel az ember. Újszerű, modern, erős kerítése van, a kövezetet kis traktorokkal seprik, s parkolóhelye is akad bőven. Régi rozsdatemetők nincsenek itt, Volvók, Audik, új Skodák pörkölődnek a napon. Látok német, holland és brit felségjelű autókat is. Mint álmos macska, úgy hunyorog faggatózásomra a jegykezelő asszony. Nincs statisztikájuk arról, hogy vonattal jár-e valaki ide a termálvíz miatt – derül ki válaszaiból. „Az autóút viszont néhány száz méterre van tőlünk, azon érkeznek vendégeink a Balaton környékéről és Somogy megye belső részeiből” – teszi hozzá olyan magabiztosan, mint akinek semmi kétsége nincsen afelől, hogy a fürdő bevételét az autóval érkező vendégek hozzák.
A belvárosban kicsi lány főzi a kávét egy cukrászdában, még beszélgetést kezdeményezni is alig merek vele. Kiderül, hogy Alexandra bőrdíszművesnek tanult, s szeptembertől érettségire készül fel Szőcsényben. Tervei szerint busszal jár oda, igaz, a délutáni órákban akár egy órát is kell várnia rá. „Kocsival járni viszont költséges lenne” – szögezi le határozottan. A szülei a Mustangnál dolgoztak, de a vezetők évek óta azt rebesgetik, hogy bezárnak, és Romániába viszik át a tevékenységet.
E körülmények ellenére is gyakorlatilag kimaradt az életéből a vonatozás. Ha a Balatonhoz megy fürödni vagy este a diszkóba, négyen-öten összeállnak, s inkább autóval mennek. Felhörpintem a kávét, majd az autóból dudálok s integetek neki. Mosolyog is. Vendég voltam. Ennyi nekem is jár.
A pár kilométerre délebbre fekvő Mesztegnyőn takaros utcák, gondozott kertek. A távolság a Balatontól már 25 kilométer. A település, mondhatni, gyönyörű természeti adottságokkal rendelkezik. Határának több mint a fele erdő, a patakokon halastavak létesültek, és a területén van a Boronka melléki tájvédelmi körzet egy része is. A Boronka ritka természeti értékeit szívesen keresik fel a magyarok és a külföldiek egyaránt. Jól járható kerékpárutak találhatók itt, de a kilenc kilométer hosszú vonalon futó erdei kisvasúttal is utazhatunk. A MÁV-os várótermet kilenc éve bezárták. Itt üres, máshol viszont bálásruha-raktárnak használják. Bár a település nyolc kilométerre fekszik Marcalitól, ezt az utat a vonat fél óra alatt teszi meg a sínek gyatra állapota miatt. Mert nem fordítottak elég pénzt a vonalszakasz állapotának megőrzésére.
– Délre sem érdemes menni vele, hiszen ahelyett, hogy egyenesen lemenne Nagyatádra, megáll Somogyszobon, ahol órákat kell várni a következő vonatra – mondják egykedvűen a helybéliek a vasúthoz közeli italkimérésben. Nem nagyon akarnak itt beszélgetni velem. Kántor László mégis felnéz a sportlapjából, s azt mondja: „A vonat olcsóbb és rendszeresen közlekedik, azaz tartja a menetrendjét. A busz pedig, ha leesik a hó, fél órát is késhet. Vagy meg se jön” – teszi hozzá, majd maga elé tolja a zörgő papírt.
A vasúti megállónál nyomós kútból csorog a víz. Valaki félig lenyomva felejtette. Zöld kapu nyikorog, idős hölgy néz rám idegenre kerekedő szemmel. „Megszüntetik” – vetem felé a köszönést követően a vállamat is mozdítva, mintha már gesztusokból is értenénk egymást. „Nem vagyok a híve, mert ha el akarok menni Marcaliba, akkor nem kell felkelnem hat órakor. Ráérek menni a kilences vonattal, a tizenegyessel pedig vissza is tudok jönni” – mondja a nyolcvannégy éves Bezzegh Sándorné.
Egy lánya Bükkösdön lakik, egy fia és egy lánya Kadarkúton, egy fia Csömenden, egy lánya pedig 26 éve dolgozik a marcali postán. „Egy fiam meghalt a huszadik évében. Egy lány miatt kár volt az életét eldobni. Harminchárom éve történt” – teszi hozzá még szomorúbban.
Egymagában él. A Bükkösdön élő lánya havonta egyszer felkeresi. Százötven kilométer eddig s ugyanennyi az út visszafelé. Egyébként munkanélküli, nem veti fel a pénz. Ezer forint oda, ezer forint vissza. Ezentúl busszal kell majd járnia. Viszszafelé menet előbb be kell mennie Kaposvárra, csak onnét juthat haza.
„A kenyér már 200 forint, s ráadásul napi egy liter tejet iszom. Ez a luxusom, nem tehetek róla. Sparhelttel s fatüzelésű cserépkályhával fűtök. Jobban már nem tudok takarékoskodni.”
Az állomáshoz sietek, mert rövidesen megjön a kétórás vonat. Megszólítok egy férfit, aki három gyermekét terelgeti, igyekszik minél kisebb területen tartani őket.
– Őszintén megmondom, hogy ez a vonalbezárás a legnagyobb felelőtlenség lenne a kormány részéről. Nem titkolom, hogy én a vasútnál dolgozom a tolatásban, s vonattal járok dolgozni Balatonszentgyörgyre. A hajnali 4.29-essel megyek, az 5.30-ra van ott – szögezi le Boross Imre. A hazafele tartó vonat neki nem jó, mert délután 18.15-ig dolgozik, s csak este 9-kor lenne járata, úgyhogy általában busszal jön vissza. – Viszont ha éjszakás vagyok, akkor jövet-menet passzol a vonat – billenti a mérleget a vasúti közlekedés felé. Kiderül, hogy munkába nem tudna busszal menni, hiszen 6.05-kor indul az első, azzal nem éri el a váltást, tehát ha a vasút megszűnik, a MÁV-nak kellene buszokat indítania, hogy a térségből járó dolgozói bejussanak munkahelyükre. Boross Imre rögtönzött számításai szerint a buszos közlekedés már nem lesz ingyenes, az napi ezer forintjába kerülne. Igaz, hogy nyolcvan százalékát megkapná, de húsz munkanappal számítva ez mégis négyezer forint többletkiadást jelentene.
Most Marcaliba megy a család a feleséghez, aki kórházban van. A férfi, mielőtt felszállna a kis piros motorkocsira, tárgyilagosan azt mondja: lehet, hogy kevés az utas, de az biztos, hogy nyáron a turisták, év közben pénteken a piacok s a diákok közlekedése miatt létjogosultsága van ennek a vasútnak.
Arcok lesnek ki a homályos ablakon, majd elgördül a rövid szerelvény.
Az állomásépület sarkánál Bezzeghné áll elém. Újságot lobogtat, majd kifeszíti, s már mondja is:
– Na, ezt tessék megnézni! Kóka 156 ezer forintos pezsgőt iszik. Hát nem igaz! Itt van, hogy egy ing, egy zakó, egy óra menynyibe kerül. Nem igaz! Hát bocsásson meg a világ! Ezen a forró napon egy munkásember keres ötvenháromezer forintot, s még abból is lefogják az adót. Ennek meg semmi sem drága. Negyven öltönye van. Nem is kerül sor rá, hogy egy hónapban mindegyiket felvegye – állapítja meg látható feszültséggel.
Már-már mondanám, hogy valahogy nyugtassam: ez csak búlvárlapos túlzás, mikor arra gondolok, hogy Borossék hány buszjegyet vehetnének a milliárdos miniszter legolcsóbb zakójának árából.
Böhönye a 61-es és a 68-as fő közlekedési út találkozásánál fekvő nagyközség, közlekedési csomópont. Jelentős gazdasági szerepe van e térségben. Másfél száz működő vállalkozása a vonzáskörzet kiszolgálására épül. A környéken sokan sokáig éltek a málnatermesztésből. Egy időben az eladás is jól ment, számosan ebből alapozták meg családjuk jövőjét, autót, házat, telket vettek. Egy közeli városban élő vállalkozó rendszeresen megvette a gyümölcsöt a helyiektől. Két éve viszont a felvásárlási árak zuhanórepülésbe kezdtek, már az önköltséget sem lehet kitermelni. Így sorra vágták ki a málnásokat a böhönyeiek, a segesdiek is, csak annyi maradt, amennyi a családnak elég.
„Hallom, megszűnik nálatok a vasút. Nem is tudjátok? Nézd meg a GKM honlapját!” – ezzel a hírrel hívta fel Eller János somogyszobi polgármestert egy ismerőse július elején. A polgármester elmondása szerint június végén a somogyszobi vasúti szakasz korszerűsítéséről tartottak egyeztetést, ahol a MÁV illetékese azt ecsetelte, hogy új peronok épülnek, s óránként százhatvan kilométeres sebességgel is lehet majd közlekedni ezen a vonalon. A polgármesterek július első napjaiban még menetrend-egyeztetésen vettek részt a vasúttársaságnál, ahol közölték, ugyanannyi járat lesz jövőre is, mint eddig.
Utólag derült ki, hogy Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter ekkor már meghozta döntését. Nem vacakolt az egyeztetésekkel, nem tárgyalt a térségek polgármestereivel, vállalkozásaival, országgyűlési képviselőivel sem, de még a MÁV-val sem. Igaz is, minek? Hiszen ő volt az, aki korábban úgy fogalmazott egy létszámcsökkentés kapcsán: „A mocsár lecsapolásáról nem a békákat szokták megkérdezni.”
A vonal déli végpontján fekvő Somogyszob vasúti csomópont jellege miatt vált a környező kistérség központjává. Vonzáskörzetéhez 15–20 kistelepülés tartozik, a közlekedési lehetőségek szűkülése az apró falvak létét veszélyezteti. Somogyszobról a vasúton kívül nem lehet más tömegközlekedési eszközzel eljutni a szomszédos Segesdre, ahol egy vaseszközöket gyártó üzem működik. Eller János polgármester szerint amikor a nyolcvanas évek elején áthelyezték a 68-as utat a szomszédos Ötvöskónyiba, azonnal megszűnt a helyi tüzéptelep, és tönkrement a szövetkezet.
(„A súlyos pénzügyi problémákkal küszködő nemzeti vasúttársaságnál, a MÁV Rt.-nél a mellékvonali vasúti közlekedés kérdése hátrányos megkülönböztetést szenved, a MÁV-nak sem anyagi eszközei, sem távlati koncepciója nincs a mellékvonalak üzemeltetésére. Ezt mutatja az a tény is, hogy a MÁV Rt. a 2004–2005-ös menetrendi időszakban jelentős kínálatcsökkentést hajtott végre a legtöbb mellékvonalon, ami a szolgáltatás további romlásához, a még meglévő utazóközönség elpártolásához fog vezetni.” Idézet a Levegő Munkacsoportnak tavaly a miniszterhez írt nyílt leveléből. Egy évvel később Kóka egyeztetés nélkül 28 vasúti mellékvonal bezárásáról döntött. Minden ígéret ellenére még az utólagos egyeztetések sem történtek meg. Kóka több nyilatkozata elhíresült, a Financial Timesnak például azt nyilatkozta, hogy a magyarok jobban élnek, mint valaha.)
Visszautamon tűnt fel, hogy Marcali határában a düledező betonfalú laktanya őrtornya üres, nagy pókhálót libbentget a szél. Gondoltam, a bakaboltban kiszellőztetem a fejemet. A gyalogsági ásó 800 forint, használt rohamsisakot és 1200-ért közlekedésirányítói műanyag sisakot kapni, de van itt katonai fürdőkád és PB-palackról működtethető hűtő is. A gulyáságyúkanálnál kicsit megtorpantam, azon pedig egyenesen elképedtem, hogy az ütőképes Magyar Néphadsereg mit kezdhetett azzal a rengeteg katicabogaras konnektorjelzővel.
Persze a homályos látás nem új keletű.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.