Többet fizetünk az utazásért

Jelentősebb mértékben drágul a helyközi, illetve a helyi tömegközlekedés szeptembertől a MÁV, a GYSEV és a Volán járatain. Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter szerint a MÁV-ba nem érdemes újabb forrásokat tenni. A tárcavezető nem zárja ki annak lehetőségét, hogy amennyiben a vasúttársaság ilyen helyzetben marad, és a jelenlegi szolgáltatási színvonalat nyújtja, a külföldi vasúttársaságok kiszoríthatják a hazai hálózatról.

Putsay Gábor
2006. 08. 23. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeptembertől 8,5 százalékkal magasabb díjért veheti igénybe a MÁV és a GYSEV járatait az utazóközönség, valamint 8,1 százalékkal drágítják viteldíjaikat a Volán-társaságok. A gazdasági és közlekedési tárca indoklása szerint erre az általános forgalmi adó középső kulcsának 15-ről 20 százalékra emelése miatt van szükség. Az áremelkedések után számítani lehet a tömegközlekedésben eddig nyújtott kedvezményrendszer jelentős megkurtítására: az elképzelések szerint a nyugdíjasok és a 65 év felettiek eddigi kedvezménye maradna meg, a közalkalmazottak és a diákok szintén államilag támogatott menetjegyet válthatnának, de csak a lakóhely, a munkahely, illetve az oktatási intézmény között. A kormány vasútreformjának lényeges eleme a tervek szerint a vasúti szárnyvonalak fokozatos leépítése, ami elsősorban az ezer fő alatti települések lakosságát érinti. A júniusban beharangozott 28 mellékvonal helyett elképzelhető, hogy idén „csak” 15-öt zárnak be, ám 2008-ig 60 vonalon szűnne meg a személyszállítás, fokozatosan átadva a terepet az egyébként eladásra szánt Volán-társaságoknak.
Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter szerint „a MÁV egy pénznyelő automata, amibe vétek újabb milliárdokat tömni”, a vasúti szolgáltatások közül amit lehet, azt piaci alapon kell működtetni. Mint azt az mfor.hu internetes lapnak adott tegnapi interjújában a tárcavezető kifejtette, csak a pályahálózat maradna állami tulajdonban, az árufuvarozást bonyolító MÁV Cargo mellett a személyszállítást is privatizálni kellene, ami csak idő kérdése. A miniszter utalt arra: tisztában van azzal, hogy a MÁV fejlesztésére nincs keret, a szolgáltatás megújítására viszont lát esélyt. Közölte: ha a MÁV helyzete tovább romlik, könnyen bekövetkezhet, hogy a hazai pályákon a külföldi vasutak veszik át a szerepet.
Kóka János ugyanakkor arról nem tett említést, hogy a MÁV, ezzel együtt a magyar vasút leépülése ténylegesen a 2002-es kormányváltás után gyorsult fel, leginkább a kormány és a szaktárca vezetésének hozzáállása miatt. A MÁV-ot eladósodási pályára állították, az állam által megrendelt szolgáltatások többletköltségeit nagyrészt hitelből finanszírozza a társaság. A kormány három éve nem kötötte meg a közszolgáltatási szerződést a MÁV-val. A miniszter elmondása szerint a MÁV 330 milliárd forint hitelállományából 178 milliárd forint a működéshez felvett hitel. Ismert ugyanakkor, hogy a MÁV-ot utoljára 2001 végén szanálta az állam. Az Orbán-kormány 106 milliárd forint fejlesztési célú hitel visszafizetését vállalta át elsősorban azért, hogy a megnyíló európai uniós források befogadásának az adósságteher ne legyen akadálya.
A vasúttársaság tönkremenetelét forrásaink szerint nemcsak anyagi, hanem mentális okok is elősegítették, hiszen 2002 óta folyamatosan építették le a vasutas- múlttal, -képzettséggel és -végzettséggel rendelkező vezetői réteget. Mindez egyébként a jelenlegit megelőző vezetés idején teljesedett ki, amikor a legfőbb posztokat az olajiparból érkező emberek töltötték fel. Kóka Jánosnak abban szakértők szerint igaza van, hogy a vasúttársaság nem elsősorban az utasokért, hanem a minél nagyobb állami támogatásért versenyzik. Erre azonban vélhetően nem az egyetlen megoldás a vállalat és a magyar vasút leépítése, majd privatizálása.
Fónagy János országgyűlési képviselő, az Orbán-kabinet közlekedési minisztere lapunknak elmondta: a magyar vasút nemzeti ügy, nem pénzügyi probléma, amit a kormány lerázhat magáról. Szerinte a kormány szembekerül az általa elfogadott Nemzeti fejlesztési tervben foglaltakkal. Hozzátette: bevett gyakorlat, hogy hogyan lehet biztos piaccal rendelkező állami nagyvállalatokat tönkretenni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.