Vasútcégek versenye

Emelkedett a teljesítmény a vasútifuvar-piacon, a legnagyobb szereplőt, az állami MÁV Cargót viszont eladná a kormány. Eközben egyre inkább elbizonytalanodik Kóka János gazdasági miniszter a MÁV átalakításával kapcsolatban, a cégen belüli érdekcsoportok között pedig fokozódik az ellentét.

Putsay Gábor
2006. 08. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra is meghatározó a MÁV Zrt. tulajdonában levő MÁV Cargo Zrt. szerepe a vasúti áruszállító piacon, az új társaságok megjelenésével azonban az idei első fél évben élénkült a verseny, és emelkedtek a szállítási teljesítmények. Hazánk európai uniós csatlakozásakor a MÁV Rt. és a GYSEV Rt. közlekedtetett teherszállító vonatokat, ezen a területen a jelenleg működő hét vasúttársaság egyesített teljesítménye viszont 18,16 százalékkal múlta felül az idei második negyedévben az akkori értékeket. Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal (MVH) elnöke minderről tegnap úgy vélekedett, hogy a vasúti piac az elmúlt 15 év legerősebb második negyedévét zárta, igaz, ez csak arra volt elég, hogy 2004 második negyedévéhez képest valamelyest mérséklődött a vasút térvesztésének üteme. Az EU-csatlakozás óta öt új szereplő jelent meg a hazai piacon – CER Central European Railway Zrt., Floyd Zrt., MÁV-Hajdú Vasútépítő Kft., MMV Magyar Magánvasút Zrt., Train Hungary Magánvasút Kft. –, valamennyien hazai bejegyzésű cégek, a MÁV árufuvarozási üzletága önálló társasággá alakult MÁV Cargo Zrt. néven: ennek a társaságnak viszont jelenleg is több mint 80 százalékos a piaci részesedése.
Ezt a fölényt leginkább tavaly igyekezett kihasználni a MÁV. Mint ismert, a Gazdasági Versenyhivatal Versenytanácsa idén júliusban egymilliárd forint versenyfelügyeleti bírságot szabott ki a MÁV-ra, mivel 2005-ben korlátozta az iparvágányokhoz való hozzáférést, több évre szóló fuvarozási szerződéseket kötött, a vasúttársaságok által fizetett pályahasználati díjakra pedig bankgaranciát kért. Ez utóbbi gyakorlatot a MÁV Cargo is követte idén, hiszen a hálózat használati díjaira bankgaranciát két társaságtól újfent igényelt, a vasúti hivatal elnöke szerint indokolatlanul. Antal Dániel szerint a legnagyobb bevételt hozó tranzitfuvarozást a magyar vasúti társaságok bonyolítják, ez a piaci helyzet a MÁV Cargo értékesítésével megváltozhat. Ismert: a kormány értékesíteni kívánja a MÁV Cargót, és ez átrendezheti a hazai piacot. A külföldi nagy vasutak ugyanis már készülnek a MÁV Cargo privatizációjára, ami együtt jár a legjövedelmezőbb fuvarok megszerzésével.
A kormány által bezárni kívánt 28 mellékvonal üzemeltetésével a pályahasználati díjakból 2,6 milliárd forint bevétele származik a MÁV pályavasúti üzletágának, ez az összeg 80 százalékban fedezi a költségeket. Ugyanakkor ha megszűnne a személyszállítás ezeken a vonalakon, csökkenne a díjbevétel, viszont a vonalak fenntartása így is – a teherforgalom miatt – évente kétmilliárd forintba kerülne.
Egyre inkább elbizonytalanodik Kóka János gazdasági miniszter a MÁV átalakításával kapcsolatban, a cégen belüli érdekcsoportok között pedig fokozódik az ellentét. Az Index beszámolója szerint a MÁV stratégiai vezérigazgató-helyettese és a céget ténylegesen vezető általános vezérigazgató között meghatározó a nézetkülönbség, előbbi ráadásul megnyerte a MÁV elnök-vezérigazgatóját. Érdekes viszont, hogy mindkét vezérigazgató-helyettes Kóka bizalmasaként érkezett a MÁV-hoz. Kókának így egyszerre kell eljátszania a béketeremtő és a határozott iránymutató szerepét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.