Optimista BÉT-elnök

Idő előtt, szemben a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) és a kormány közötti megállapodásokkal, már szeptember 1-jén bevezették az árfolyamnyereség- és a kamatadót. A magyar tőkepiac versenyképességének fenntartása és a hosszú távú megtakarítások ösztönzése, továbbá az augusztus 31. előtt tapasztalt befektetői roham arra ösztökélte a Budapesti Értéktőzsde vezetőit, hogy egy olyan adómentes konstrukciót dolgozzanak ki és tegyenek a kormány asztalára, amely nem kíván véráldozatot a költségvetéstől – nyilatkozta Szalay-Berzeviczy Attila, a BÉT elnöke.

2006. 09. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Éppen időben érkezhet a piacra a hosszú távú befektetési számla (HTBSZ), amit mi sem mutat jobban, mint hogy az elmúlt hónapban, a kamat- és az árfolyamnyereség-adó bevezetése előtt a pénzügyi szolgáltatókat (bankokat, brókerházakat, biztosítókat) megrohanták a befektetők. Az állampolgárok a párnacihából és bankbetétekből befektetési alapokba csoportosították át megtakarításaikat, azaz a korábbi véleményekkel ellentétben a lakosság igenis érdekelt a hosszú távú befektetésekben.
– Hogyan reagált a Budapesti Értéktőzsde arra a bejelentésre, hogy a gazdasági megszorító intézkedések között a megállapodottnál kétszer nagyobb mértékű árfolyamnyereség-adó bevezetése is szerepel?
– Mint azt a közvélemény és a befektetők is tudják, a kormány tavaly októberben megállapodást kötött a tőzsdével egy piacélénkítő csomag életbe léptetéséről, amelyért cserébe a tőzsde elfogadta a 10 százalékos árfolyamnyereség-adó 2007. január 1-jével történő bevezetését. Éppen ezért kellemetlen meglepetésként ért minket, amikor 7 hónappal később, a választások után arról kellett értesülnünk, hogy a kormány 10 helyett mégis inkább 20 százalékot szeretne kivetni, s nem jövő január 1-jétől, hanem már idén szeptembertől. Mivel azonban az árfolyamnyereség-adóval egyszerre azonos mértékű kamatadót is bevezettek, ez onnantól kezdve már nemcsak a tőzsde, hanem a teljes pénz- és bankrendszerünk ügye lett.
– Önök 2004-ben sikerrel harcoltak az árfolyamnyereség-adó bevezetése ellen, az akkori szituációhoz képest most mi változott?
– Két éve mások voltak a körülmények. Akkor a vezető kormánypárt minden szakmai indokot nélkülözve, pusztán populista politikai ideológiára alapozva próbálta meg először 20, majd 25 százalékos adóval sújtani csak és kizárólag a részvénybefektetéseket. Jelenleg azonban teljesen más a helyzet. Most nemcsak a diszkrimináció esete nem áll fenn, hiszen nem csupán a részvényekből származó jövedelmet, de minden egyéb tőkejövedelmet egyformán megadóztatnak, de még azt sem mondhatjuk, hogy a befektetések lettek egyedül célba véve, mert az ijesztő mértékű államháztartási hiány csökkentése most mindenkitől jelentős többletáldozatokat követel. Ebben a helyzetben pedig teljesen más utat kell járnunk a piac védelme érdekében, mint amit választottunk 2004-ben.
– Ez az új út lett a Befektetési Szolgáltatók Szövetségével (BSZSZ) és a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetségével (Bamosz) közösen kidolgozott új számlakonstrukció, amivel a lakosság hosszú távú megtakarításai adómentesek lehetnének?
– Igen, a BSZSZ-szel és a Bamosszal karöltve dolgoztuk ki a hosszú távú befektetési számla koncepcióját. Persze nem mi találtuk ki a spanyolviaszt, ez a megtakarítási forma Európában és a tengerentúlon is ismert, sőt a szomszédos Ausztriában szintén sikeres. A cél az volt, hogy az adott adókörnyezetben találjunk egy olyan megoldást, amely ösztönzi a hosszú távú megtakarításokat és befektetéseket, de nem kerül a költségvetésnek egy forintjába sem: biztosítva ezzel továbbra is – a tavalyi megállapodásunk szellemének megfelelően – a hazai értékpapírpiac versenyképességét és fejlődését. A rövid távú részvénytartás, vagyis köznyelven a spekuláció megadóztatása elfogadható, hiszen a legtöbb esetben ez tényleg elsődleges jövedelemszerzési módot jelent. A
hosszabb távú lakossági megtakarítások és befektetések ösztönzése azonban nemcsak a tőzsdei szereplőknek fontos, de legalább ugyanennyire egy növekedésbarát államháztartásnak is. Ráadásul ebben az esetben túlnyomórészt már egyszer megadóztatott jövedelmek befektetéséről beszélünk. Ennek ismeretében dolgoztuk ki és tettük le a miniszterelnök asztalára a hosszú távú befektetés számla bevezetéséről szóló javaslatunkat.
– Mit kell tudni a hosszú távú befektetési számláról? Mikor nyithatunk ilyen számlát?
– Talán azzal kezdeném, hogy augusztus végén jól látható volt: a lakosság kellő motiváció esetén nyitott tud lenni a hosszú távú megtakarítási lehetőségekre. Az új adók bevezetése előtti utolsó pillanatig jelentős forgalmat bonyolítottak le befektetési alapokban a pénzintézetek, amelyekből közel 295 milliárd forintnyit vásárolt a lakosság. Ez arra mutatott rá, hogy itt az idő cselekedni annak érdekében, hogy ezt a mennyiségű pénzt a lehető leghosszabb ideig a korszerű megtakarítási rendszerben tartsuk. Így jött a HTBSZ konstrukciójának a kidolgozása. Ennek a számlának az a lényege, hogy az itt elhelyezett pénzt három évig nem veheti fel annak tulajdonosa, viszont mivel kamatot sem kaphat rá, kénytelen abból részvényt vagy valamilyen befektetési alapnak a jegyét megvásárolni. A meghatározott idő előtti feltörés adóbefizetést vonna maga után, míg a három éven túl történő hozzáférés esetében adómentessé válna a megtakarításon elért hozam. Ez a konstrukció valamelyest hasonlít a nyugdíj-előtakarékossági számlára, csak itt a pénzt nem nyugdíjaskorunkig kell a számlán tartani, hanem minimum 3 évig, viszont ezért nem jár költségvetési támogatás, csak árfolyamnyereségadó-mentesség. Hogy mikortól nyithatunk ilyen számlát, azt nem tudom megmondani. Szeretnénk elérni, hogy 2007. január 1-jétől piacra kerüljön a HTBSZ. A BÉT, a BSZSZ és a Bamosz közösen írt levelében kérte fel Gyurcsány Ferencet, hogy a 20 százalékos árfolyamnyereség-adó-piacra gyakorolt negatív hatásainak kiküszöbölésére a tavalyi megállapodásunk részeként támogassa a javaslatunkat.
– Ön szerint mekkora esélye van annak, hogy a kormánypárt és a parlamenti pártok nem vétózzák meg a HTBSZ ötletét?
– A HTBSZ bevezetése, a tavaly kiharcolt nyugdíj-előtakarékossági számla esetétől eltérően semmilyen egyéb piaci szereplő érdekét nem sértené, tehát nem látok esélyt ellenlobbira. Ráadásul most nem pluszpénzt kérünk az államtól támogatásként, ahogyan azt tettük a negyedik pillér bevezetése alkalmával, hanem a következőt javasoljuk: a kormány mondjon le egy olyan adóbevételről, ami eddig sem és még ma sem áll a rendelkezésére. Ráadásul a későbbiekben sem jelentene 1-2 milliárd forintnál nagyobb bevételt. Cserében viszont ösztönzi a lakossági részvénytartást, amely biztosíthatja a hazai középvállalatok növekedéséhez szükséges tőke tőzsdén keresztüli megszerzését. Az így képződő befektetési aktivitás miatt nyereségesebbek lennének a pénzintézetek és a brókercégek, növelve ezzel e cégek társaságiadó-alapját. Egyszóval optimista vagyok, s úgy gondolom, hogy ezekkel az észérvekkel meg lehet győzni a döntéshozókat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.