Bankár az egészségbiztosító élén

Bár saját bevallása szerint csak most mélyül el az egészségügy nagyobb alrendszereinek rejtelmeiben, máris olyan intézkedéseket tervez, amelyek egy bankhoz hasonlóan átláthatóvá, hatékonnyá és az ügyfelek pénzével megfelelően gazdálkodóvá teszik az Országos Egészségbiztosítási Pénztárt – nyilatkozza az intézmény nemrég kinevezett új főigazgatója. A pénzügyi szférából érkezett Major Zoltán állítja: tevékenységét nem befolyásolja, hogy küszöbön áll a politikai döntés a versengő magántársaságok megjelenéséről a kötelező egészségbiztosításban.

2006. 10. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ön eddig főként a bankszektorban dolgozott. Volt valamilyen kapcsolata az egészségüggyel azon túl, hogy nyilván járt már orvosnál?
– Igaz, hogy én a bankszektorból jövök, de az a tapasztalat, amit komplex szervezetek irányításából szereztem, felhasználható az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnál (OEP) is. Egyébként volt más kötődésem is az egészségügyhöz, a szüleim mindketten orvosok voltak.
– Mégis, miért esett önre az egészségügyi miniszter választása?
– Amikor arról beszélgettem vele, hogy milyen irányba kellene itt elmozdulni, akkor kifejtette, hogy hatékonyabbá kell tenni a pénzkifizetési funkciót. Ez volt a fő indok, amiért megpróbált rábeszélni arra, hogy jöjjek át ebbe a pozícióba. Ugyanis olyan szemléletet kellene áthozni ide, amit az ember a bankban tapasztal, azaz jól kontrollált, jól átlátható működést, az ügyfelek pénzének megfelelő felhasználását. Itt ugyancsak az ügyfelek pénzéről van szó, itt az az ügyfél, aki befizeti a járulékot.
– Ismeri egyáltalán a fontosabb egészségügyi területek, például a gyógyszerár-támogatás vagy a kórház-finanszírozás működését és gondjait?
– Egyre jobban kezdem megismerni. De a lényeg ezekben a támogatási rendszerekben, hogy az OEP hatékonyságára mindenképpen koncentrálnunk kell, és ezt úgy fogjuk tudni elérni, hogy ha a szervezetet a folyamatok oldaláról fogjuk meg, és a folyamatok oldaláról építjük fel a munkát.
– Gyors felkészítőn próbálták megismertetni önnel az elmúlt hetekben ezeket a területeket?
– A betanulási folyamat része, hogy mindegyik területnek a működését áttekintem. De minden szervezetnél az a fontos, hogy a megfelelő szakterületeken olyan emberek üljenek, akik azt mélyen ismerik. Egy jogi osztályon nyilván egy jogi végzettségű embernek kell ülnie, ugyanúgy, ahogy például egy pénzintézetnél vannak, akik a hitelezéshez értenek, vannak akik az ügyfélszolgálathoz, és aki az ügyfélszolgálathoz ért, az nem feltétlenül ért a hitelezéshez. Az egyik fő feladatom az lesz, hogy a hatékony működés érdekében megteremtsem azt az összhangot, amivel a szervezet jobb eredményeket tud elérni.
– Voltak önnek elődei, akik évtizedeket töltöttek az ágazatban, mégis melléfogtak bizonyos döntésekkel. Például a gyógyszerár-támogatásra fordítható kassza drámai túlköltését próbálták megakadályozni a 15 százalékos kötelező árcsökkentéssel, mára azonban egy tanulmány azt igazolta, hogy ennek inkább forgalomgeneráló hatása volt, s a végén a hiány az eredetileg vártnál is nagyobb lett.
– Nem jó az ok-okozati összefüggés, mert nem a 15 százalékos árcsökkentéstől szaladt el a kassza.
– Talán térjünk vissza az eredeti gondolatmenethez… Szóval, milyen szerepet szán önnek a miniszter?
– Az OEP egy állami hivatal, jogalkalmazó, amit a jogszabályok előírnak, azt természetesen alkalmazni fogjuk. De a mi felelősségünk lesz az is, hogy olyan információt biztosítsunk a döntéshozók részére, amelyekkel a megfelelő intézkedések hozhatók meg és amelyektől javul a hatékonyság.
– Többször mondta, hogy a hatékonyságot szeretné javítani. Mégis, pontosan miben szeretne változást?
– Az egyes számú dolog, hogy segítenünk kell az egészségügyi reformot.
– Miként?
– Megfelelő hatásvizsgálatokkal modellezzük a tervezett intézkedéseket. Hosszabb távon pedig meg kell terveznünk, hogy miként kell átalakítani az ellátás és a finanszírozás struktúráját. Azért mondom, hogy hosszabb távon, mert a következő két-három hónapban a fókuszba a reform alapjául szolgáló intézkedések meghozatalát helyezzük. És – csakhogy elébe menjek egy következő kérdésének –, ha sikerül ezt véghezvinni, akkor a szervezet elmozdulhat egy valódi biztosítónak jobban megfelelő működés felé.
– Azt hiszem, nem értem világosan a céljait. Mi volna ön számára az eredmény?
– Ha én most konkrétumokat mondanék tíz nappal a hátam mögött, akkor az az én szegénységi bizonyítványom lenne. Van a fejemben sok konkrét intézkedés, de még nem tudom, hogy mik legyenek a prioritások. Ezeket a kollégákkal közösen fogjuk meghatározni. Én azt tekinteném végső nagy eredménynek, ha nem a finanszírozás állna a középpontban, hanem az, hogy az egész ellátórendszer hatékonyabban működjön.
– Monopóliumként tekint az OEP-re, vagy arra készül, hogy hamarosan megjelennek a magánbiztosítók?
– A kormány feladata lesz ezeket a döntéseket meghozni.
– Nyilván tud az ez ügyben zajló politikai alkukról…
– Számomra ez jelenleg még nem kérdés. Ugyanúgy nem kérdés az sem, amit sokszor megkérdeznek tőlem, hogy átalakul-e az OEP zrt.-vé vagy sem. Itt az a kérdés, hogy miképpen teremtjük meg a hatékonyságot és az átláthatóságot. Előbb az alapokkal kell foglalkozni, és utána lehet a helyzetértékelés alapján meghozni a döntést.
– És erre lesz idő? A magánbiztosítók esetleges megjelenéséről elvileg már az idén döntés születhet.
– Valóban, az elkövetkezendő hónapokban történhet majd döntés, ám a végrehajtás akár hosszabb távú is lehet.
– Ha a döntés utat nyit a magánbiztosítók előtt, akkor azok a pénzintézetek, illetve vállalatok, ahol ön korábban dolgozott, mutatnak majd érdeklődést az új piac iránt?
– Először is, a „mi lenne, ha” kérdéssel sokat lehet foglalkozni, de nem érdemes. De elmondhatom, hogy legutóbbi munkahelyem, a General Electric most szállt ki a biztosítási üzletágból, tehát a válasz az, hogy nem. A korábbi szervezetek, ahol dolgoztam, az ABN-Amro Bank és a Citi Bank pedig nem foglalkoznak egészségbiztosítással.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.