Az amerikai légierő űrtervei

Kísérleti űrrepülőgépet rendelt az amerikai kormány a hadseregnek. Az új eszközt az amerikai űrkutatási hivatal X–37-es tesztgépe alapján készítik el. Ez a jármű mutatja majd be azokat a kulcsfontosságú fázisokat – az automatikus navigációs és ellenőrző rendszerek működése, a megfelelő hővédelem a visszatéréskor és a nagy igénybevételnek kitett futóművek teherbírása –, amelyek nélkülözhetetlenek a későbbi rendszeres felhasználáshoz.

Schuminszky Nándor
2006. 11. 27. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felújítja az amerikai légierő (USAF) az OTV (Orbital Test Vehicle, Föld körüli pályán keringő tesztjármű) programot. E terv részeként az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) X–37-es kísérleti gépére alapozva fejlesztik ki az új eszközt. A programban – amelyet a kormányon kívül a nagy gyárak is támogatnak – a légierő és a NASA mellett a Defense Advanced Research Projects Agency (Védelmi Fejlesztő és Kutatási Tervhivatal) működik közre.
A katonai részvétel az űrkutatásban már kezdetben döntő fontosságú volt. Az első űrhajók hordozói akkori katonai interkontinentális ballisztikus rakéták voltak. Oroszország máig annak az R–7-es rakétának a módosított változatát használja, amellyel 1957-ben az első mesterséges holdat is Föld körüli pályára bocsátotta. A sors fintora, hogy az első nem katonai, kimondottan a Hold elérésére tervezett Saturn család atyja az a Wernher von Braun volt, aki annak idején a német rakétaprogram kiemelkedő egyéniségeként tevékenykedett a Harmadik Birodalomban.
Az első űrhajósok is a légierők pilótái közül kerültek ki. Az „Aki az űrt uralja, az uralja a Földet is” doktrína jegyében már hamar felvetődött annak az igénye, hogy állandó katonai űrállomásokat hozzanak létre a Föld körüli pályán. Az Egyesült Államok MOL-programját (Manned Orbiting Laboratory) azonban 1969-ben pénzügyi okokból törölték, egyáltalán nem titkolva, hogy a vietnami háború alaposan leapasztotta a költségvetést. A katona űrhajósokat részben szélnek eresztették, részben átirányították a NASA-hoz. A Szovjetunió is felvette a kesztyűt: Almaz (Gyémánt) programjában létre is hozta az első tisztán katonai űrállomásokat, természetesen kizárólag a béke megvédése céljából. A felbocsátott Almazok nemcsak a Szaljut típusú űrállomás átalakított változatai voltak, hanem annak a nevét is viselték: Szaljut–3 és Szaljut–5 néven az 1970-es évek közepén teljesítettek szolgálatot.
A Space Shuttle program indulásakor a hasznos teher és a repülések típusa a következőképpen oszlott meg a tervezett felhasználók között: az előbbinél a NASA 37, a civilek 33, míg a katonák 30, az utóbbinál a NASA 55, a civilek 26 és a katonák 19 százalékot igényeltek. Az űrrepülőgép kezdeti sikereinek hatására a Pentagon hamar sorompóba lépett: „manned spaceflight engineer”, űrrepülési mérnök címmel a DoD (Department of Defense) három csoportban választotta ki katonai űrhajósjelöltjeit. Megszületett a terv a vandenbergi légibázis egyik starthelyének átalakítására, ahonnan a tisztán katonai feladatú űrrepülőgépeket kívánták elindítani. A Challenger 1986-os katasztrófája azonban beláttatta a katonákkal, hogy a Space Shuttle rendszere nem megfelelő céljaiknak. A költségek még csak hagyján, de az emberi tényező roppant kényes volta nem teszi lehetővé, hogy az űrrepülőgépet bármikor tetszés szerint elindíthassák. A kiválasztott jelöltek közül csak Gary Payton repült 1985-ben, aztán a Pentagon kivonulásával az 1990-es évek elejére a program csendben elhalt.
Az OTV most egy kísérleti gép létrehozását célozza. A többször felhasználható, de pilóta nélküli űrrepülőgép koncepciójára épülve ez a jármű fogja bemutatni azokat a kulcsfontosságú fázisokat, amelyek nélkülözhetetlenek a későbbi rendszeres felhasználáshoz. Ezek az automatikus navigációs és ellenőrző rendszerek, a megfelelő hővédelem a visszatéréskor és a nagy igénybevételnek kitett futóművek.
A repülési-leszállási kísérletek már meg is kezdődtek az ALTV (Approach and Landing Test) nevű példánnyal, amely jelen változatában nem alkalmas Föld körüli repülésre. Hasonló teszteket hajtottak végre az Enterprise-szal az űrrepülőgép-flotta építésének idején. Az OTV a Cape Canaveral-i indítóállásból startol Atlas–V típusú rakétával, és a vandenbergi vagy az Edwards légibázisra érkezik majd vissza.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.