Glenn Gould hóbortjai

Ókovács Szilveszter
2006. 11. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Túlszínezett, régi filmszalag: télvízben, szutykos havon vonszolnak egy kopott hangszert, s egy terembe viszik. A tévéstáb fehér kulisszát, padlót varázsol oda, mintha hóborította – immár fűtött – semmiben fagyoskodna tovább a háromlábú nagy fekete láda. A hangoló is végzett, ketten hiányoznak, művész és zongoraszéke. Aztán a stúdióajtóban megjelenik egy összecsuklott ülőke és – ugyan ki nem találta ki eddig? Persze, a lódenkabátos Glenn Gould.
Sikerült őt kiédesgetni önkéntes magányából, már nyolc éve nem lép fel nyilvánosan, rádióadásokkal, néha lemezkészítéssel, stúdiókoncertekkel foglalja el magát. A hegedűsből véletleneken át televízióssá deformált Bruno Monsaingeon ötletére sorozat készül. Legfeljebb spanyolviasz: a hírhedt zongorafenomén játszik és beszél. Szakmailag mégis úttörés, hisz a klaviatúrát időnként fentről, függesztett kamerával pásztázzák, a skatulyázhatatlan emberre pedig nem akarnak etikettviselkedést erőltetni. Ülhet kempingszékén lecsúszva, az e-moll partita végén, meg se várva a húrok kizengését, felpattanhat, a trécselés pedig addig tart, míg Gould épp meg nem unja.
Már ez sem egyszerű, hát még a döntés: kit is mutassunk be e négy fertályórában? Gouldot, a tökéletes technikájú, botrányosan muzikális zongoristát – akit látni többé sose lehet –, ahogy a zenetörténet két végét pikánsan összecsomózza? Vagy a fura fazont, aki maga él egy szállodában, s aki az illusztrációul felvett művek – Bach, Byrd, Gibbons vs. dodekafon bécsi iskola – kapcsán nagy igazságokat frappánsan leszűrni ugyanúgy képes, mint egyazon lendülettel felhördíteni a zenei közvéleményt (például Beethoven gyenge kompozícióit éppoly gyorsan kell lepörgetni, mint a szerethetetlen Mozart-szonátákat)? Monsaingeon, aki később képes elhatározni magát (Ojsztrah-, Richter-, Fischer-Dieskau-filmek), ’74-ben még úgy dönt, hogy nem dönt.
Engem speciel a zongorista érdekelne jobban. Ahogy ügyet sem vet a már csírában létező historizmusra, egyáltalán, semmire sem a kottapapíron kívül, meri újrastrukturálni és nagy gesztusokkal megmutatni a barokk invenciót, s a szeriális, e sajátos böködések nélkül befogadhatatlan kakofóniát. Gould mintamédium az 1955-ös Goldberg-variációkban is, de még saját, igazán vicces fúgaparódiájában is.
Ragaszkodott saját, nyeklős székéhez? Hisztizett a koncertet szétköhögő sznobok miatt? Féltette a kezét egy-két satuparolával kompenzáló macsótól? Feltette a zoknis lábát? Centinként vagdostatta a felvételeit? Micsoda borzalmas fickó! Egy alkimista?!
Szerintem nem. Normális dolgok ezek, mind így csinálnánk. Csak hóbortjai közepette az ő lombikjába lekotyogott a lényeg.
(Az alkimista – Glenn Gould / Monsaingeon; EMI DVD, 2006.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.