Vita az egészségügyről

Megkezdődött a második egészségügyi törvénycsomag vitája kedden a parlamentben, amelynek egyik legfontosabb eleme a vizitdíj bevezetése. A koalíció reformértékűnek tartja a változásokat, amelyek alkalmasak lehetnek egyebek mellett a hálapénz visszaszorítására, míg az ellenzék szerint ez nem más, mint az egészségügy fizetőssé tétele, pénzbeszedés.

2006. 11. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ingyenes egészségügy mítoszát sokan hirdetik, ilyen azonban nem létezik. Az ingyenesség illúziója miatt a betegek nem érzik, hogy az egészségügy pénzbe kerül. Mindezt Molnár Lajos egészségügyi miniszter mondta a parlamentben kedden az egészségügyi reformmal kapcsolatos törvénymódosításról szólva. Közölte, a kormány elszánt abban, hogy a hálapénzrendszert megszüntesse – részben úgy, hogy legális bevétellé alakítja. Ilyen eszköznek szánják például a vizitdíjat, amelyet a háziorvos, illetve a szakorvos felkeresésekor kellene fizetni, összege 300 forint lenne alkalmanként. A kórházi ellátás sem lenne ingyenes: 300 forintos napidíjat szednének január elsejétől.
A hat éven aluli gyermekek után nem kell fizetni, sokan pedig 200 forint kedvezményt kaphatnak: így száz forintot kérnek azoktól az idősektől, akiknek a nyugdíja nem éri el a nyugdíjminimum kétszeresét, a három- vagy több gyermekes családoktól, a rendszeres szociális segélyben, ápolási díjban vagy fogyatékossági támogatásban részesülőktől, valamint a gyesen lévőktől.
*
Ehhez a rászorultságot a jegyzőnek hatósági bizonyítvánnyal kell igazolnia. Szintén ingyenesek maradnának a kötelező járványügyi intézkedések részét képező ellátások, a katasztrófa-egészségügy, egyes szűrővizsgálatok, a terhesgondozás, a szülés és a közvetlen életveszély elhárítására irányuló beavatkozások. Akkor viszont, ha valaki indokolatlanul vesz igénybe ügyeleti ellátást, emelt összegű, 1000 forintos vizitdíjat szabnának ki. Hatszáz forintba kerül majd, ha valaki nem a rendelőben, hanem mondjuk a lakásán igényel háziorvosi ellátást. Szintén 600 forint lesz a tarifája annak, ha beutaló nélkül megyünk olyan rendelésre, amelyhez szükséges a beutaló. Részleges térítési díjat kell fizetni, ha valaki a kórházi ellátás során eltér a beutalási rendtől, vagy saját orvost választ. Ez az ellátás költségeinek 30 százaléka, de nem lehet több 100 ezer forintnál. Ellátási szintenként – tehát a háziorvosnál, a szakrendelőben és a kórházban külön-külön – évente nem kérhetnek vizitdíj címen hatezer forintnál többet egy személytől. A vizitdíjról nyugtát, illetve számlát kell adni, s a szolgáltatóknak (ez elsősorban a vállalkozókra vonatkozik) adózniuk kell utána. Az így beszedett pénz a szolgáltatóknál marad.
Molnár Lajos szólt arról is, hogy a javaslat szerint három ellátási csomagot határoznak meg: az alapcsomagot – amely az életmentő beavatkozást, a mentést és a járványügyi ellátásokat tartalmazza – minden legálisan Magyarországon tartózkodó személy térítésmentesen veheti igénybe, függetlenül attól, hogy biztosított-e. A második csomag a biztosítási csomag, amelyet a biztosítottak térítésmentesen vagy részleges térítés mellett vehetnek igénybe. A harmadik, kiegészítő csomag tartalmazza az önkéntes biztosítás útján vagy térítési díj ellenében megvásárolható többletszolgáltatásokat. A T. Ház előtt fekvő előterjesztés kitér a várólisták szabályozására, valamint a korábban nagy vitát kiváltott, művi meddővé tétel új szabályaira is: a beavatkozás a 18. életévüket betöltött, korlátozottan cselekvőképes vagy cselekvőképes személyek kérelmére végezhető el meghatározott feltételek mellett, kivéve az egészségügyi indokokból és a cselekvőképtelen személyeken végzett beavatkozást.
Az MSZP és az SZDSZ támogatja a kormány előterjesztését, az ellenzék azonban számos kifogást említett a vitában. Horváth Zsolt (Fidesz) szerint a javaslat három célt szolgál: fizetőssé tenni az egészségügyet, előkészíteni a több-biztosítós egészségügyi rendszert, valamint pénzbeszedést a megszorítások részeként. Hangsúlyozta: a javaslat hátrányosan érintheti a felsőoktatásban tanulókat és a gyermekes családokat. Úgy vélte, hat helyett tizennégy évre kell emelni a vizitdíjmentesség felső korhatárát. Nagy Kálmán (KDNP) szerint a törvényjavaslat elfogadásával az állam kivonul a betegek mögül. Párttársa, Soltész Miklós azon a véleményen van, hogy a vizitdíj és a kórházi napidíj a pénzbehajtást szolgálja, ellehetetleníti a szegényebbeket, leginkább a romákat és az időseket. „Csonkolásnak” nevezte a művi meddővé tételt, amely katasztrofális demográfiai helyzetet eredményezhet – túl korainak ítélve a 18 éves korhatárt. Pelczné Gáll Ildikó (Fidesz) is bírálta a művi meddővé tételről szóló részt, mondván, a tervezet nem veszi figyelembe a magyarországi demográfiai folyamatokat. Csáky András (MDF) a vizitdíj intézményét kritizálva úgy vélte: további költségvetési kiadásokat generálhat ennek bevezetése, mivel a fizetés indokolt esetben is visszatarthatja az embereket az orvoshoz fordulástól, így súlyosabb állapotba kerülve többet kell majd költeni kezelésükre. Pusztai Erzsébet, az MDF szakértője is bejelentette, módosító indítványokkal próbálnak változtatni a vizitdíj szabályain. Fölemelnék például a mentesség határát 18 évre – illetve addig, amíg a fiatal tanul –, s nem kérnének pénzt azoktól, akik krónikus betegségben szenvednek, és bármikor állapotromlás következhet be náluk.
A T. Ház kedden vitázott másik két egészségügyet érintő törvényjavaslatról is; az egyiknek célja a kötelező egészségügyi kamarai tagság megszüntetése, míg a másik többek között az egészségbiztosítási felügyelet létrehozását és a gyógyszerpiacot érintő változásokat rögzít.

jegyzet a 7. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.