A diákok akciókba kezdenek

Az ingázó pedagógusok állásába kerülhet Kóka János közlekedési reformja – tudta meg lapunk. A tanároknak eddig 50 százalékos kedvezmény járt, januártól azonban évi 12 utazás után teljes árú jegyet kell vásárolniuk, vagyis egy oda-vissza napi 40 kilométert ingázó pedagógus havi átlagos útiköltsége húszezer forint lesz. A diákok tiltakozó akciósorozatot hirdettek a botrányos csomag miatt.

2006. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kóka János közlekedési reformja miatt a diákok mellett lehetetlen helyzetbe kerülhetnek a kistelepülési iskolák tömeges bezárása miatt ingázni kényszerülő pedagógusok. A tanárok jelenleg 50 százalékos kedvezményre jogosultak, de januártól már csak évente 12 alkalommal vásárolhatnak félárú menetjegyet. Az intézkedés több ezer pedagógust érint. Kóka terveinek megvalósulása esetén január közepétől a tanárnak teljes árú jegyet kell vásárolnia, ami a drasztikus vasúti áremelésekkel számolva több mint két és félszeresére emeli egy tanár napi útiköltségét.
Eközben diákok országos tiltakozó akciósorozatot helyeztek kilátásba a tanulók utazási kedvezményeinek drasztikus megcsonkítása miatt. Ekler Gergely, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK) elnöke lapunknak azt mondta: botrányosnak tartják Kóka csomagját, és az ellen minden eszközzel fel fognak lépni. Hozzátette: a diákszervezet már a hét végén közgyűlést tart, amelyen meghatározzák a tiltakozó akciók konkrét formáit, és írásba foglalják azt a feltételrendszert, amely mellett a végsőkig kitartanak, és amelyből az esetleges tárgyalások során sem hajlandók engedni.
Ekler szerint a tandíj bevezetése után másodszor is bebizonyosodott, hogy a kormány oktatáspolitikájának elsődleges célja nem a hosszú távon megtérülő tanulás elősegítése, hanem rövid távú pénzügyi célok megvalósítása, ami súlyos károkat okozhat. A közlekedési miniszter egyébként tegnap a Magyar Rádiónak már arról beszélt, hogy a kormány egyeztetni fog a hallgatói érdekképviseletekkel arról, hogy milyen kedvezményekkel tudnák segíteni a fiatalokat. Ekler üdvözölte ezt, ugyanakkor megjegyezte, hogy már hetekkel Kóka bejelentése előtt időpontot kért a tárcavezetőtől a kiszivárgott hírek miatt, de a miniszter eddig nem fogadta őt.
A Fidesz szerint morálisan elfogadhatatlan, gazdaságilag pedig megalapozatlan Kóka reformja. Sió László, a párt oktatáspolitikai műhelyének vezetője lapunknak úgy reagált: a kedvezmények megszüntetése arra ösztönöz majd, hogy tömegközlekedés helyett – esetleg többen összeállva – autóval járjanak dolgozni és tanulni. A tanárokon kívül rosszul jár a MÁV és a Volán is, hiszen kevesebb utasuk lesz. A politikus emlékeztetett: a szocialisták négy évvel ezelőtt ingyenes utazást, tankönyvet és étkezést ígértek a diákoknak, ma pedig már a meglévő kedvezményeket is elveszik tőlük.
Ismeretes, januártól az esti és a levelező tagozatos hallgatóknak akkor is teljes árú jegyet kell venniük az eddig 67,5 százalékos helyett, ha iskolába mennek, a nappali tagozatos egyetemisták pedig az eddigi teljes hálózatra kiterjedő kedvezmény helyett csak az otthonuk és az egyetem közötti útvonalra vásárolhatnak olcsóbb jegyet és oda is csak félárút. Az általános és középiskolások mindenhova érvényes kedvezményét 67,5 százalékosról 50 százalékosra csökkentik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.