A jövendő reformok tönkretétele

Kitörni a (több)pártállam diktatúrájából, a hatalom ellenőrzésére képes politikai közvéleményt teremteni – erre vállalkozik az Országos Civil Fórum. Már készülnek a nyilvános viták tanulságait összegző ajánlások az egészségügy, az agrárium, az államháztartás, a közjogi reform témaköreiben. Ezeket további vitára bocsátják, járják az országot.

Szarka Ágota
2006. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Magyarországon ma csak pártos igazság létezik – véli Lányi András író, a mozgalom egyik alapítója. – Gondjaink aszerint kapnak nyilvánosságot, hogy feltárásuk vagy megoldásuk melyik pártnak hoz a konyhára, és miképpen befolyásolja a versengést a hatalomért. A politikai marketing eszközeivel előállított „közvélemény” jóváhagyása csak a pártunk és kormányunk iránt megnyilvánuló, Rákosi és Kádár kora óta töretlen bizalom jeleként jön számításba. Az őszödi botrány, majd a forradalom ünnepét meggyalázó terrorintézkedések nyomán kiderült: nincs olyan bűn vagy ballépés, amelyre a kormányhű értelmiség ne találna mentséget, dicsérő szavakat. A többség pedig undorodva fordul el a politikától, vagy félelemből, mert tapasztalja, ha nem a megfelelő nézeteket hangoztatja, kára származik belőle. A pártok amúgy sem tartanak igényt a szakemberek okvetetlenkedésére, a civil társadalom véleményére pedig éppen nem kíváncsiak – állapítja meg, és hozzáteszi, hogy ott viszont, ahol a pártok küzdelme zajlik, vagyis a parlamentben nem lehet politizálni.
– A demokrácia illúziója Magyarországon nem október 23-án foszlott szét, hanem akkor, amikor bejelentették, hogy a szocialista párt fizetésmegvonással sújtja azokat az országgyűlési képviselőit – renitens alkalmazottait –, akik nem a központi utasításnak megfelelően szavaznak. A pártok eredetileg közös meggyőződésük alapján szövetkező képviselőkből állnak, akik személy szerint az őket megválasztó polgároknak tartoznak felelősséggel (valamint a saját lelkiismeretüknek), de ma már nem is titkolják, milyen távol vagyunk ettől. Egyenesen kérkednek a pórázzal, amelyen a végrehajtó hatalom tartja a törvényhozó testület tagjait, az állítólagos népképviselőket. Hogyan jutottunk idáig? Úgy, hogy a rendszerváltozás nem számolta fel a pártállam örökségét – csak felosztotta az érdekérvényesítésre képes jelentkezők között. A súlyosbodó demokráciadeficitről rendezett civil fórum résztvevői, Pozsgay Imre, Kovács Árpád főszámvevő, Egedy Gergely és Farkas Attila Márton egyetértettek ebben, valamint abban is, hogy nem a demokratikus jogállam törvényes feltételei hiányoznak, hanem a hatalom elszámoltatására és korlátozására képes közösség. A társadalom – állítja Lányi – vagy tömeget képez, vagy közösségeket alkot. A közösségnek van véleménye, ezt artikulálni igyekszik, harcol azért, hogy az képviselethez is jusson. A tömeg viszont alaktalan, szervezetlen, nincs véleménye, a hatalom azt csinál vele, amit akar. Most tömegtársadalmakban élünk, és a tömegtársadalomnak a demokráciához nincs köze – hangsúlyozta.
Reménytelenül kettészakadva
– A civil fórum azért jött létre, hogy segítsünk abban, legyen ismét „közvélemény”. A nyilvánosság ma reménytelenül kettészakadt. A két nagy politikai tábor hívei és vezérei olyan orgánumokból tájékozódnak, amelyekben csak a saját előítéleteiket igazoló véleményekkel találkoznak, és a politikai ellenfél alávalóságának kimutatása felment a saját álláspont önkritikus megalapozásának kötelezettsége alól. A politikai ellenállás és a nyilvános bírálat alkalmas színtere azonban nem lehet az utca. Az elhúzódó tüntetéseken a kezdeményezés előbb-utóbb a demagógok vagy a provokátorok kezébe kerül. Mi van a parlament és az utca között? – tették fel a kérdést októberben az Országos Civil Fórum alapító felhívásának aláírói (köztük Gazsó Ferenc, az MSZP társadalompolitikai tagozatának elnöke, Náray Szabó Gábor, a Professzorok Batthyány Körének elnöke, az Élőlánc Magyarországért több vezetője, Schneller István volt fővárosi főépítész és Szilvási István orvoskamarai alelnök). A rendőrkordon és a mediatizált nyilvánosság. Ezeken kell áttörni (békés eszközökkel) azoknak, akik – Egedy Gergely politológus kifejezésével élve – a „személyes állam” hívei, azaz a személyes felelősség, társadalmi részvétel, nyilvános ellenőrzés elveit akarják a politikában érvényre juttatni. Úgy gondolták, ezen az úton az első lépés a politika becsületének, a nyilvános párbeszéd komolyságának a helyreállítása.
A civil társadalom kiszolgáltatottsága
A civil fórum pódiumbeszélgetéseire meghívott szakemberek saját szakterületük elismert művelői. Nézeteik egymástól igen különbözők lehetnek, ez elősegíti a sok szempontú megközelítést. Hogyan lehetne az államháztartási hiányt mérsékelni? Miként menjen végbe az egészségügyi reform, milyen agrárpolitika szolgálná a vidéki emberek érdekét, mit várunk a felsőoktatástól, milyen közjogi változtatások alakítanák a többpártállamot demokráciává? – az ezekre a kérdésekre adott válasz alapvetően meghatározza közös jövőnket. Ha a legfontosabb kérdésekről valóban kialakul egyfajta konszenzus, az – reményeink szerint – „megszervezi” a saját táborát. De amíg nincs program, sőt helyszín és alkalom sincs a vélemények találkozására, addig hiába a növekvő elégedetlenség, a civil társadalom kiszolgáltatott marad a reform címén ránk erőltetett kényszerintézkedéseknek – véli Lányi András.
Az országgyűlési választások két fordulója között az Élőlánc Magyarországért mozgalom – amelynek Lányi András a társelnöke – Üdvözlet a győzőnek címen jelentette meg memorandumát. A cím és a mottó Ady Endrét idézte: „Ne tapossatok rajta nagyon.” Úgy látják, a Gyurcsány-kormány az ő akkori javaslataikkal mindenben szögesen ellenkező úton jár. Ami reform címén jelenleg folyik, az sok esetben inkább egy eljövendő reform alapjainak a felszámolása. – Az efölött érzett rémület indított minket arra, hogy elkezdjük a munkát – állítja.
Minek a hiánya? címen Lányi András, Lukács András, Mellár Tamás és Pogátsa Zoltán fogalmazták meg az Országos Civil Fórum ajánlásait, amelyeket nyilvános vitára bocsátanak. Szakmai bemutatója december 14-én a Corvinus Egyetem Rajk László Szakkollégiumában volt.
„Az államháztartási hiány drasztikus növekedését 2001 óta nem a hazai gazdaság romló teljesítménye, hanem döntő mértékben a kormányzat gazdaságpolitikai intézkedései idézték elő. Nem engedhető meg, hogy az így keletkezett szükséghelyzetre hivatkozva tereljék a gazdaságot kényszerpályára – az ország érdekével ellentétes „reformok” felé – állapítják meg a szerzők. A közszolgáltatások körének korlátozása, a közvagyon kiárusítása nem szolgálja a gazdasági fellendülést. Az államháztartás konszolidációjára tett ajánlásuk szerint – az állam jelenlegi törekvéseivel ellentétben – nem a kiadási oldal csökkentésével, hanem a bevételi oldal növelésével lehetne eredményt felmutatni: igazságosabb közteherviseléssel, rejtett támogatások felszámolásával, a környezetterhelő tevékenység és az ellenőrizhetetlen módon keletkezett vagyonok adóztatásával. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy a kiadási oldalon ne lennének megszüntetendő pazarlások, de ott hatalmas hiányok is vannak. Tehát át kell strukturálni a fejezetet. Az viszont leszögezhető: a jelen viszonyok között elképzelhetetlen, hogy az újraosztás mértékét csökkentse az állam – állapítják meg a civil fórum által felkért szakértők. „A közkiadások nagyrészt azért váltak finanszírozhatatlanná, mert egész Európában nálunk a legalacsonyabb a felnőtt lakosságon belül a legálisan foglalkoztatottak számaránya, akik adófizetőként az államháztartás terheit viselik. A foglalkoztatottak számának növelése legyen tehát a legfőbb gazdaságpolitikai cél” – szögezik le, hozzátéve azt is, elfogadhatatlan minden olyan intézkedés, ami a foglalkoztatás színvonalának további romlásával jár – így a munkát és a foglalkoztatást terhelő adóterhek növelése is.
– Az állam azzal teszi a legtöbbet a társadalomért, de még a gazdaságért is, ha biztosítja azokat a közösségi szolgáltatásokat, amelyek a humán erőforrás újratermeléséhez kellenek. Ez azt jelenti, hogy az oktatást, az egészségügyet, a tömegközlekedést megfelelő színvonalra kellene hozni, és erre bizony költeni kell, ha nem akarjuk, hogy a társadalom szövetében további, jóvátehetetlen szakadások keletkezzenek. Most azonban azt látjuk, hogy épp ezeknek a kiadásoknak a lefaragása folyik, miközben a gazdasági élet egyes szereplői hatalmas összegekre rúgó burkolt támogatást kapnak az adózók zsebéből, a közösségi kiadásokon megspórolt pénzből – véli Lányi András. A civil fórum ajánlásai szerint fel kellene függeszteni azokat a homályos hátterű és kimenetelű állami megaberuházásokat is, amelyek adóssága a jövőt terheli: ilyenek az autópálya-építés, a PPP-konstrukciók, az olimpiarendezés vagy az új kormánynegyed ideája.
Állami ingatlanmanipuláció benyomása
– Az ország jelenlegi helyzetében ez egy mélyen cinikus ötlet, amelynek árát nemzedékek nyöghetik. Nem csak anyagilag, kulturálisan is: az épített örökség felelőtlen elherdálása miatt. Ebben az esetben markánsan megmutatkozik, hogy az úgynevezett reformok esetében csak pillanatnyi rögtönzésekről beszélhetünk. A javaslattevőben például fel sem merült, hogy egy új városrész létrehozása hallatlan bonyolult, nagy körültekintést igénylő várostervezési kérdés. Az egész egy nagyszabású, államilag támogatott ingatlanspekuláció benyomását kelti – fejtette ki Lányi András. Úgy véli: ha sok esetben már nem lehet is megakadályozni a kormány által elhatározott intézkedéseket, a nyilvános bírálat és vita megteremtheti a hibák helyrehozatalához szükséges feltételeket. (Az Országos Civil Fórum programjairól és az eddig megszületett ajánlásokról a www.elolanc.hu/civilforum internetes címen tájékozódhatnak az érdeklődők.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.