A magyar médiapiacot monopóliumok uralják

A médiapiac liberalizálása – amelynek törvényi keretei immáron tíz esztendeje léteznek – nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Noha a sokszínűség egyértelműen tapasztalható, az egyenlőtlen piaci feltételek, a monopóliumok és a mindezt támogató jogi és hivatali szabályozás egyelőre az egyenlőtlenségek, az igénytelenség elburjánzása, a fogyasztók (nézők, hallgatók) kiszolgáltatottsága felé mozgatja a rendszert – állapítja meg Szalai Annamária. Az ORTT fideszes delegáltja az általa készített tanulmányban részletesen kifejti, hogy a kereskedelmi– közszolgálati megosztásra épülő, úgynevezett duális médiarendszer alapvető célkitűzései nem valósultak meg: nem alakult ki valós piaci verseny, és a közszolgálat nem talált megoldásokat az értékmentő, -fenntartó és -képző tevékenységek végrehajtására. A médiapiacot monopóliumok uralják, új szereplők belépése szinte lehetetlen, a nézők meg azt eszik, amit kapnak. A digitális átállás azonban megoldást jelenthet.

Bodacz Balázs
2006. 12. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1996-ban megalkotott médiatörvény lefektette a duális médiarendszer jogi alapjait. Az elgondolás még korszerűnek nevezhető is volt: jelenjenek meg a tisztán profitorientált kereskedelmi tévék és rádiók, mindeközben a közszolgálat maradjon meg minőségi és mértékadó viszonyítási pontnak. A jogalkotók szándéka szerint a médiapiaci vállalkozások működését a piaci verseny önmagában is meghatározta volna. Csakhogy egy-két dolgot – vagy szándékos, vagy vétlen mulasztásból – úgy sikerült szabályozni, hogy a normális működés alapjai sem teremtődtek meg.
1996: korlátozás és liberalizálás
A médiatörvény megszületésével lehetőség adódott arra, hogy a Magyarországon rendelkezésre álló három, földfelszíni sugárzású, országos televíziós csatornát szétosszák a kereskedelmi és a közszolgálati televíziók között. Így alakult ki az a helyzet, hogy a három csatornán ma az RTL Klub, a TV2 és a Magyar Televízió egyes csatornája látható. Minthogy az országos földfelszíni sugárzás biztosítja a legnagyobb nézőközönséget – hiszen minden különösebb infrastruktúra nélkül, kis túlzással egy darab dróttal is fogható –, a kereskedelmi televíziók óriási piachoz jutottak. A médiatörvény ráadásul nagyon kedvező reklámidőkorlátokat állapított meg a kereskedelmi tévéknek. Mindeközben az MTV 1-es csatornája (közszolgálatiként) nem kapott jogot arra, hogy filmeket szakítson meg reklámmal, az engedélyezett reklámideje töredéke a kereskedelmi tévékének, nem szponzoráltathatja mondjuk az időjárás-jelentést stb. Az MTV-nek tehát ugyanazon a pályán, de sokkal rosszabb feltételekkel kell játszania, mint kereskedelmi társainak. Több nyugati ország, így Finnország példája is azt mutatja, hogy hasonló esetekben a kereskedelmi tévék lényegében – kompenzálandó a versenypiaci előnyt – eltartják a közszolgálati médiát. Magyarországon nem ez a helyzet. A köztévé és a közrádió kap ugyan költségvetési támogatást, és a kereskedelmi tévék is fizetnek koncessziós díjat, de ez messze nem elég ahhoz, hogy a közszolgálati média reklámpiaci csatározások nélkül talpon tudjon maradni.
Kormányzati bűvkörben
Versenykényszerben van tehát a közszolgálat, de a feltételei sokkal rosszabbak, mint a kereskedelmi médiáé. Nem csoda, hogy anyagilag össze sem mérhető működésük hatékonysága. A médiapiaci lehetőségeket kihasználva megszaporodtak a fogható csatornák. A kábelpiac megélénkülésével, a helyi, körzeti és kisközösségi célokra használható frekvenciák felszabadításával a televíziós műsorszolgáltatók száma az 1999-es 282-ről hét év alatt 548-ra nőtt. Ugyanebben az időszakban a rádiók száma 93-ról 236-ra emelkedett. Mindeközben a közszolgálati műsorszolgáltatók közönségrészesedése mostanra nem éri el a teljes lakosság ötödét. A televíziók közül a két országos kereskedelmi csatorna, az RTL Klub és a TV2 a 18–49 éves közönségből kétharmados arányban részesedik, míg az MTV két csatornája együtt is épphogy eléri a nézők 10 százalékát. Közszolgálati értékközvetítésről lehetne ugyan beszélni (ez az MTV műsorainak függvénye is), de hatékonyságát tekintve legalábbis kétséges a törekvés. A helyzetet bonyolítja, hogy a köztelevízió és a közrádió nem úszhatja meg, hogy a kormányzati szándékok kiszolgálójává váljon. Nem csoda, hogy az MTV-t a nyugati médiaszakemberek – Kubához, Észak-Koreához, Lukasenko Fehéroroszországához és Kínához hasonlítva – egyre többször állami és nem közszolgálati médiaként emlegetik.
Elhappolt reklámtorta
A médiapiac egyes területein ráadásul olyan monopóliumok alakultak ki, amelyek már a verseny lehetőségét is veszélyeztetik. Megfigyelhető például tulajdonosi monopólium. Az RTL Klubban 31 százalékos részesedéssel bíró IKO Telekom Média Holding Rt. tulajdonosi viszonyban áll azzal az IKO Románia nevű céggel, amely a Cool TV, a Film+ és a Sport Klub csatornák üzemeltetője. Ez csak egy példa, de a piac – elsősorban nyilván a reklámpiac – felosztása szempontjából majdhogynem lényegesebb, hogy a két országos kereskedelmi csatorna maga köré szervezett – tematikus csatornákból – egy olyan portfóliót, amelyben a saját reklámideje mellett ezeknek a csatornáknak a reklámidejét is értékesíti. Így a TV2 az Írisz TV, a Club TV és a Spektrum reklámidejét is értékesíti, míg az RTL Klubhoz tartozó reklámcég rendelkezik a Cartoon Network, a Cool TV, a Minimax, a Hálózat TV és egyéb kis csatornák reklámidejével is. Tehát a műsorszolgáltatók tulajdonosi koncentrációja együtt jár a reklámpiaci koncentrációval. Új belépőnek így kevés esély marad, hiszen a piac néhány „nagy hal” kezében összpontosul. Ennek eredménye, hogy a két nagy kereskedelmi tévé, amíg a közönségrészesedése „mindössze” 60-65 százalékos, addig a reklámtortának több mint a 90 százalékát tudhatja magáénak.
Egy következő szintje a monopóliumoknak az, amit a műsorterjesztők építettek ki. Hiába ugyanis a tévéműsor, ha nincs, aki azt a háztartásokba viszi. Ezeket a cégeket kábelszolgáltatóként ismeri a közönség. A kábelpiacban vannak még tartalékok. Míg a kábel-előfizetések száma jelenleg 2,1-2,3 millió körül alakul (ez a háztartások 54-59 százalékát jelenti), addig a lehetőség adott arra is, hogy hárommillió háztartást kössenek a rendszerbe. Nagy az üzleti lehetőség tehát, nem csoda, hogy csaknem négyszáz kábelvállalkozás van Magyarországon. De többségük csak küzd és vegetál, hiszen a két mamut, a UPC és a T-Kábel gyakorlatilag kétszereplőssé tette a piacot.
A monopóliumok erősödéséhez vezet az is, hogy a UPC – amellett, hogy terjeszti a műsorokat – maga is rendelkezik televíziós érdekeltségekkel. Így például a Romantica, a Reality TV, a Sport1 és a Sport2 csatornák is a cég portfóliójába tartoznak. Nem nehéz elképzelni, hogy egy új sportcsatornával jelentkező cég mennyi eséllyel számíthatna arra, hogy bekerüljön a UPC kábelcsomagjába. Az új vállalkozások már ezen a szinten – és az előzőleg említett reklámpiaci koncentráció miatt – lényegében esélytelenül indulnak a piaci versenyben. A tartalomtovábbítás terén azonban – minthogy a technikai vívmányok egyre nagyobb piaci értékkel bírnak – további koncentrációk is láthatók. A UPC és a T-Com egyaránt meghatározó szereplője a telefonos, a kábeles műsorterjesztés és az internetszolgáltatás piacának is.
A tájékoztatási és a tudatformálási monopóliumok kiteljesedése a Bertelsmann-csoporton keresztül jól szemléltethető: a cégóriás az RTL Klub mellett például a Népszabadságban is érdekeltséggel rendelkezik.
Határtalan tudatmanipulálás
A fentiekből jól látszik, hogy valódi verseny nincs. A műsorszolgáltatók a tulajdonosi monopóliumok mellett a reklámpiac és az egyéb médiavállalkozások, valamint a műsorterjesztés terén látható koncentrációkkal lényegében megbénítják a piacot. Illetve ha meg nem bénítják is, azt mindenesetre meg tudják akadályozni, hogy konkurensek lépjenek színre. Ez a helyzet felettébb kétségessé teszi, hogy a médiatörvényben lefektetett elvek, vagyis a versenyre épülő médiapiaci mozgások mennyire tudnak megvalósulni. Mindemellett látható, hogy piaci csatába fegyvertelenül küldött közszolgálati csatornáknak szinte esélyük sincs a reklámpiacon. Nem reklámozhatnak annyit, mint a kereskedelmiek, így nyilván nem olyan vonzók a hirdetőknek. De még ha reklámozhatnának is, olyan túlerővel találják szembe magukat – a már említett reklámpiaci monopóliumok révén –, hogy alig lehet valós lehetőségük versenyképes árakat ajánlani a hirdetésekért cserébe.
De a piaci, tisztán üzleti szempontokon túl van lényegesebb hatása is a jelenlegi helyzetnek. Minthogy a háztartásoknak csak valamivel több mint a fele választhat tucatnyi csatornából, a másik feléhez nem jut el más csatorna, csak az m1, az RTL Klub és a TV2. Ez kivételes lehetőséget ad a tudatmanipulálásra, és lényegében egy fél országot zár el attól, hogy valós választása legyen a műsorok között. Ez már nem pusztán piaci kérdés, hanem hovatovább szociológiai problémát is jelenthet. A televízió előtt töltött idő ugyanis folyamatosan nő. Míg ugyanis 1997-ben naponta 222 percet töltöttünk tévé előtt, 2004–2005-re már 270-et.
Nem nehéz elképzelni, hogy ennek milyen hatása van olyan területeken, ahol jóformán a mindenfajta társadalmi felelősségvállalást, értékőrzést, hagyománytiszteletet elutasító RTL Klubot és TV2-t nézik az emberek. A devianciák istenítése, az abnormális jelenségek példává emelése, az elanyagiasodás és az értékpusztítás tudatosnak látszik. Elég csak a Mónika-show-ra, Balázs-show-ra, az ilyen-olyan valóságshow-kra (például Anyacsavar) gondolni, amelyekben minden hagyományos emberi értéket relativizálnak. Természetesen ez a helyzet kedvez azoknak a társadalmi és politikai csoportoknak, amelyek ugyancsak a hagyományos, nemzeti és társadalmi értékek megváltoztatására törekszenek.
Mit tehet egy darab drót?
A technológiai fejlődés megoldást jelenthet az ismertetett problémákra. A néhány év múlva bekövetkező digitális átállás során az ország egész területén többtucatnyi csatorna lesz fogható. Ehhez vagy egy speciális tévékészülék kell majd, vagy pedig egy set-top boxnak nevezett, a jelenlegi készülékhez csatlakoztatható berendezés. Ez várhatóan néhány ezer forintba kerül majd. Onnantól kezdve megint csak egy darab drót kell, és a jelenlegi három helyett fogható lesz akár húsz-harminc csatorna is. A törvényi szabályozás során a jogalkotónak szabályoznia kell majd az új technológia adta lehetőségeket, de amennyiben jogszabályi úton sikerül megakadályozni a monopóliumok jelenlegihez hasonló kialakulását, úgy lesz lehetőség a mainál tisztességesebb, valódi választást biztosító médiarendszer kiépülésére.
De ne legyenek illúzióink: a mostani helyzet kegyeltjei mindent meg fognak tenni, hogy a jelenlegi rendszert átmentsék a digitális jövőbe is. A jogszabályalkotók bölcsességére és tisztességére kell számítanunk. Reméljük, ezúttal nem hiába.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.