Halálra ítélt vasútvonalak

Tegnap döntött a kormány a közösségi közlekedés középtávú átalakításáról, ám a részleteket Kóka János gazdasági miniszter csak ma ismerteti. A kiszivárgott információk szerint elképzelhető, hogy a korábban bejelentett huszonnyolc vasúti mellékvonal helyett csak tizenöt szűnik meg – legalábbis egyelőre.

Putsay Gábor
2006. 12. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ma ismerteti Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter a közösségi közlekedés átszervezéséről a részleteket, amelyről már információink szerint döntött a kormány. Értesüléseink szerint ugyan a múlt hét végén a balatonőszödi kormányülésen Gyurcsány Ferenc kormányfő átdolgozásra visszaküldte a gazdasági miniszter által benyújtott terveket, az eredeti főbb elképzelésekben viszont a szaktárca, vagyis döntően Kóka János elképzelései érvényesülnek. Úgy tudjuk, a szaktárca 28 mellékvonal forgalomszüneteltetését vizsgálta meg, a tét csaknem ezer kilométernyi szakasz megmaradása. Az Index arról értesült: a nyári, nagy társadalmi és szakmai ellenkezést kiváltó bejelentéssel szemben nem 28, hanem csak 15 vonalon szűnik meg a vasúti közlekedés. Egyébként szakértői számítások alapján a Magyar Államvasutaknak ez az intézkedés mindöszsze évi néhány milliárd forintos megtakarítást hoz. Magyarán a most „megmenekülő” szakaszok később még megszűnhetnek, hiszen reform címén aligha éri be a kormány a szóban forgó pár milliárdos megtakarítással.
*
A csaknem 1000 kilométeres, 28 vonalas lista nagyjából a felére olvadt, úgy tűnik, 15 vonalnak 497 kilométeren fellegzik be a jövő év elején. Idetartozik az is, hogy még öt olyan vonal is felkerült a listára, ahol hónapok, évek vagy akár évtizedek óta nem jár vonat, ám jelenleg is a MÁV szolgáltat rajtuk. Az Index anyaga szerint összesen 19 vonal 709 kilométeréről lehet beszélni megszűnő szakaszként.
A normál autóbuszos tarifák 30-40 százalékkal drágábbak a vasútiénál, és a párhuzamosságok felszámolása esetén a régiókban az autóbuszos közlekedést terjesztenék ki. A gazdasági tárca – most már a kormánnyal egyetértésben – a kialakult helyzetet egyelőre úgy próbálja szépíteni, hogy a párhuzamosságok kérdésében – azazhogy hol maradjon meg a térségi vasútvonal – még szükségesnek tartják az egyeztetéseket az érintettekkel, bár a legfontosabb irányelvekről már döntöttek.
Mint arról beszámoltunk, a tömegközlekedés átalakításának terve igen komoly feszültséget okozott a kormányzati frakciók között is, ugyanis a helyi viszonyokat ismerő polgármesterek és országgyűlési képviselők élesen ellenezték a minisztérium vonalfelszámolási elképzeléseit. A helyiek ugyanis regionális közlekedési szövetségek kialakítását tartják elképzelhetőnek a vasúti és a közúti szolgáltatásokra együttesen építve. Ugyan az MSZP keddi frakcióülésére, ahol Kóka Jánost hallgatták meg, a képviselők többsége kivont karddal érkezett, ám mégsem sikerült meggyőzniük a gazdasági minisztert. Ellenezték Kóka terveit, mégsem volt meg közöttük a kellő összhang. Lendvai Ildikó frakcióvezető az egyeztetés után ugyanazt mondta, amit Kóka is szeretett volna hallani: a kormány egyetért a tömegközlekedés átalakításának koncepciójával, a párhuzamosságokat meg kell szüntetni, és a frakció támogatja az egységes tarifarendszer kialakítását.
Danks Emese kormányszóvivő azt közölte, hogy nem a szárnyvonalak és az utazási kedvezmények megszüntetése volt a cél, hanem az igazságosabbá tétel. A kormányszóvivő ugyanakkor megjegyezte, hogy a települések kétharmadát vasúttal nem lehet elérni, öt utas közül négy Volán-busszal utazik. Kitért arra is: a közlekedési eszközök elavultak, a tarifák és a kedvezmények rendszere áttekinthetetlen, időnként igazságtalan, a díjazás nincs összhangban a minőségi elvárásokkal.
A kormány az egyeztetések fontosságát hangsúlyozza, ugyanakkor a gazdasági tárca korábban arról tájékoztatott, hogy ezekre alapozva hozzák meg a döntést decemberben. Szakértők szerint ilyen lényeges kérdésekben nem lehet néhány hónap alatt dönteni a közlekedési szövetségek létrehozatalával a hatékonyság is javítható lenne.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.