Csak május elején akarja életbe léptetni a kormány az új utazási tarifarendszert, ezért január végéig folytathatjuk az egyeztetést a tárcával – mondta lapunknak Ekler Gergely, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK) elnöke a Kóka János gazdasági és közlekedési miniszterrel folytatott megbeszélés után. Ekler kijelentette: a végleges feltételrendszert – amelynek megtartásához a végsőkig ragaszkodnak – csak a következő hetekben dolgozzák ki, de legfontosabb követeléseiket már most közölték Kókával. Alapvető céljuk, hogy a nappali tagozatos egyetemisták utazási kedvezményei továbbra is kiterjedjenek a teljes úthálózatra. Ahhoz is ragaszkodnak, hogy az esti és levelező tagozatos fiatalok iskola és lakóhely közötti közlekedését továbbra is jelentős mértékben támogassa az állam.
Ábrahám Gergely, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (GKM) szóvivője az egyeztetés után kijelentette: a tárca célja az iskolába járáshoz kapcsolódó kedvezmények támogatása, nem pedig az általános, teljes úthálózatra kiterjedő kedvezményeké. A szóvivő arra is utalt, hogy a MÁV-nak és a Volánnak kellene átvállalnia az utazási kedvezmények finanszírozásának egy részét. Leszögezte: azt szeretnék, ha maguk a szolgáltató vállalatok adnának üzletpolitikai kedvezményeket a különböző társadalmi csoportoknak – így a diákoknak is. Ekler szerint körülbelül a nullával egyenlő a valószínűsége annak, hogy az évek óta a túlélésért küzdő vasút- és busztársaság saját zsebből állja a diákok utazási kedvezményeit, ráadásul azokat – mint üzleti alapon működő vállalkozás – bármikor meg is vonhatná tőlük. Hozzátette: az állam kötelessége, hogy segítse a fiatalok tanulását, hiszen később ebből jócskán profitál.
A Fidesz szerint az oktatás szereplőinek mindhárom csoportját érzékenyen érinti a Kóka-féle megszorítás. Sió László, a Fidesz oktatáspolitikai műhelyének vezetője lapunknak azt mondta: a 18. életévüket be nem töltött tanulók tankötelesek, vagyis nem szabad akaratukból járnak iskolába, így az ő esetükben mindenféle kedvezménymegvonás elfogadhatatlan. Az alkotmányos szempontból kifogástalan megoldás az lenne, ha számukra ingyen biztosítanák a lakóhely és az iskola közötti utazást. A politikus szerint az egyetemistákat az államnak megéri támogatnia, hiszen később a diplomások magasabb jövedelmük után több adót, járulékot fizetnek be a közösbe. Sió különösen fájónak nevezte a pedagógusok kedvezményeinek megvonását, amiről szinte senki nem beszél, pedig az az ingázni kényszerülő tanárok állásába kerülhet.
Az MDF ifjúsági szervezete, az Ifjúsági Demokrata Fórum (IDF) is elítéli a kedvezmények megcsonkítását. A szervezet országos választmánya különösen igazságtalannak tartja a levelező tagozatos diákok kedvezményének megszüntetését, mert az éppen azokat a fiatalokat sújtja, akik komoly áldozatot hoznak az előrelépésért, hiszen munka mellett tanulnak. Az IDF szerint a megszorítás következtében többen tanulmányaik megszakítására kényszerülnek majd, hiszen az intézkedés több ezer forintot vesz ki a hallgatók zsebéből, miközben a tandíjbefizetés után járó adókedvezmény igénybevételének feltételei is szigorodtak.
Elégedetlen a kedvezményrendszer megváltoztatásának tervével az MSZP ifjúsági szervezete, a Fiatal Baloldal is. Varga László elnök az MTI-vel azt közölte: levelet írt Kóka János miniszternek, amelyben arra kérte, hogy mihamarabb egyeztessen velük a „diákok utazási kedvezményeit kurtító” javaslatáról. – Meggyőződésem, hogy ilyen horderejű ügyben nem hozható döntés az érdekelt felek kölcsönös belátása és egyetértése nélkül – írta.
Kinek kell búcsúznia a kedvezménytől? Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter múlt csütörtökön közlekedési reform címén tizennégy vasútvonal és kilencféle utazási kedvezmény kategória megszüntetését, illetve további nyolc korlátozását jelentette be.
Az esti és a levelező tagozatos diákok 67,5 százalékos kedvezményét megszüntetik, a nappali tagozatos egyetemisták pedig az eddigi teljes úthálózatra kiterjedő kedvezmény helyett csak az otthonuk és az egyetem közötti útvonalra vásárolhatnak olcsóbb jegyet, oda is csak félárút.
Az általános és középiskolások mindenhova érvényes kedvezményét 67,5 százalékosról 50 százalékosra csökkentik. Nehéz helyzetbe kerülhetnek az ingázni kényszerülő tanárok is: nekik eddig 50 százalékos engedmény járt, a jövőben azonban évi 12 utazás után teljes árú jegyet kell vásárolniuk. Egy átlagos, havonta hússzor a munkahelyére járó pedagógus így már január második felére kimeríti a kormány által biztosított kedvezményt.
Kiderült, hogyan történt a kettős tehervonat-baleset Komáromnál